به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۳۹۴۲۳
سه‌شنبه هفته آینده در یک کسوف نادر،

خورشید حلقه‌ای آتشین خواهد شد/عکس

گروه علمي: براثر وقوع یک خورشیدگرفتگی نادر که سه‌شنبه هفته آینده (29 آوریل) رخ خواهد داد، خورشید در برخی نواحی دورافتاده جهان به شکل حلقه‌ای آتشین درخواهد آمد.
در حالی‌ که خسوف (ماه‌گرفتگی) تنها در زمان قرص کامل ماه و کسوف (خورشیدگرفتگی) در زمان هلال ماه نو رخ می‌دهد، جهان در روز 15 آوریل شاهد یک ماه‌گرفتگی در زمان قرص ماه خواهد بود. معمولا وقتی ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد در آستانه حلول ماه جدید باید شاهد یک خورشیدگرفتگی هم باشیم. به همین دلیل روز سه‌شنبه آینده شاهد وقوع یک خورشیدگرفتگی «حلقه‌ای» خواهیم بود که در آن خورشید به طور کامل گرفته نخواهد شد. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که ماه به دورترین فاصله خود از زمین می‌رسد و تا حدی کوچک به نظر می‌رسد که نمی‌تواند به طور کامل سطح خورشید را بپوشاند.


خورشیدگرفتگی حلقه‌ای
به گزارش پایگاه اینترنتی «اسپیس»، درنتیجه این هم‌پوشانی ناقص، خورشید به شکل حلقه‌ای آتشین به نظر می‌رسد. متاسفانه بسیاری از مردم جهان از دیدن این پدیده شگفت‌انگیز محروم خواهند بود زیرا این خورشیدگرفتگی تنها در منطقه محدودی در قطب جنوب قابل رؤیت است. با این حال مردم سایر نقاط جهان شاهد خورشیدگرفتگی جزیی خواهند بود که در این میان ساکنان قاره اقیانوسیه و استرالیا بهترین دید را خواهند داشت. این خورشیدگرفتگی از ساعت 5:51 دقیقه عصر به وقت گرینویچ آغاز و در ساعت 7 بعدازظهر به حداکثر خود می‌رسد.
مرجع : ايسنا