به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۰:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۹ ساعت ۱۹:۱۹
کد مطلب : ۳۹۶۴۸۴

آمریکا یک زیردریایی به خاورمیانه اعزام کرد

گروه بین‌الملل: یک سخنگوی ارتش آمریکا روز شنبه ۱۹ فروردین از اعزام زیردریایی «یو‌ اس اس فلوریدا» به خاورمیانه خبر داد و اعلام کرد این زیردریایی ۱۵۴ موشک هدایت‌شونده «تام‌هاوک» حمل می‌کند.
 زیردریایی «یو‌ اس اس فلوریدا» از کانال سوئز عبور کرد
 زیردریایی «یو‌ اس اس فلوریدا» از کانال سوئز عبور کرد
به گفته تیموتی هاوکینز، زیردریایی یاد شده که با سوخت هسته‌ای کار می‌کند از کانال سوئز عبور کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید آمریکا به ندرت مکان زیردریایی‌های خود را آشکارا اعلام می‌کند و گفته‌های هاوکینز نشان از افزایش تنش‌ها با جمهوری اسلامی دارد.
با این‌حال، هاوکینز از اعلام هدف اعزام این زیردریایی و مقاصد آمریکا خودداری کرد، اما گفت که این زیردریایی برای پشتیبانی از ناوگان پنجم آمریکا و حفظ ثبات خلیج فارس و دریای عمان اعزام شده است. اعزام این زیردریایی در پی تصمیم ایالات متحده برای تمدید ماموریت ناو گروه هواپیمابر جورج دبلیو. بوش در پی حملات نیروهای نیابتی ایران به پایگاه‌های آمریکا در سوریه انجام می‌شود.
سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، روز ۱۲ فروردین اعلام کرده بود: «تمدید ماموریت ناو گروه جورج دبلیو. بوش که شامل شناورهای یواس‌اس لیته گالف، یواس‌اس دلبرت دی.بلک و یواس‌ان‌اس آرکتیک می‌شود، امکان تقویت توانایی‌های سنتکام برای واکنش به حوادث احتمالی در خاورمیانه را فراهم می‌آورد». ناوگان پنجم آمریکا در بحرین مستقر است و مسئولیت تامین امنیت خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان، دریای سرخ، خلیج عدن و بخشی از اقیانوس هند را بر عهده دارد. حدود ۲۰ درصد از نفت مصرفی جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند و ایران بارها تهدید به مسدود کردن این تنگه کرده است.
آمریکا به همراه بریتانیا و اسرائیل مسئولیت حملات متعدد به کشتی‌ها و نفتکش‌ها طی سالهای گذشته در آبهای جنوبی ایران را متوجه جمهوری اسلامی کرده است. ایران منکر این حملات شده است. همچنین طی سال‌های گذشته چندین رویارویی میان ناوهای آمریکا و قایق‌های تندرو سپاه اتفاق افتاده است. هفته گذشته، ارتش جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که به یک «هواپیمای جاسوسی» آمریکا در داخل مرزهای دریایی ایران در دریای عمان اخطار داده است. ماه گذشته نیز در پی حملات موشکی به پایگاه نیروهای آمریکایی در سوریه، یک پیمانکار آمریکایی کشته شد. در واکنش به آن، نیروهای آمریکایی به مواضع نیروهای مورد حمایت ایران حمله کردند و بر اساس گزارشها، دست‌کم ۱۹ شبه‌نظامی کشته شد. موشک‌های هدایت شونده تام‌هاوک ۲۵۰۰ کیلومتر برد دارد و در اولین ساعات حمله نظامی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، همچنین پاسخ ایالات متحده به نیروهای بشار اسد در سال ۲۰۱۸ در پی استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم، مورد استفاده قرار گرفت.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها