به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۱:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۴ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۳۹۷۴۲۶

کاخ سفید: تحریم‌ها علیه حکومت اسد پابرجاست

کاخ سفید: تحریم‌ها علیه حکومت اسد پابرجاست
گروه بین‌الملل: فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه، روز چهارشنبه ۲۳ فروردین وارد جده شد و از سوی ولید بن عبدالکریم الخریجی، معاون وزیر خارجه عربستان، مورد استقبال قرار گرفت.
قرار است فیصل المقداد در عربستان درباره «راهکار سیاسی حل بحران سوریه با هدف حفظ تمامیت ارضی، امنیت و ثبات سوریه و تسهیل بازگشت آوارگان پناهجوی سوری به وطن خود و همچنین تامین کمک‌های بشردوستانه برای مردم مناطق آسیب دیده در این کشور» بحث و رایزنی کند. این نخستین سفر وزیر خارجه سوریه به عربستان پس از آغاز اعتراضات در این کشور در سال ۲۰۱۱ ( اسفند ماه سال ۱۳۸۹) است.
عربستان سعودی آخرین کشور عرب حوزه خلیج فارس است که گام‌هایی در راستای عادی سازی روابط دیپلماتیک با سوریه برمی‌دارد.
این تحولات اما انتقاد ایالات متحده را به دنبال داشته است. یک مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید به بخش انگلیسی العربیه گفت: «موضع آمریکا در این زمینه روشن است. تا زمانی‌که پیشرفت واقعی در راستای راه حل سیاسی برای مناقشه اصلی در سوریه حاصل نشود، عادی‌سازی مناسبات بین واشینگتن و حکومت بشار اسد روی نخواهد داد.»
این سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد، ایالات متحده به کشورهای عربی که با حکومت سوریه در حال تعامل هستند، تاکید کرده است که گام‌های معتبر برای بهبود وضعیت انسانی و امنیتی سوری‌ها می‌بایست در صدر و محور اصلی هرگونه روابط باشد.
این مقام آمریکایی افزود: «ما همچنین به صراحت اعلام کرده‌ایم که ساختار اصلی تحریم‌هایمان (علیه سوریه) همچنان به قوت خود باقی است.»
اواخر اسفندماه سال گذشته سه منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفتند که عربستان سعودی و سوریه در مورد بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک توافق کرد‌ه‌اند. عادی‌سازی مناسبات دو کشور پس از حدود یک دهه گام مهمی در بازگشت حکومت سوریه به جمع کشورهای عربی خواهد بود.
یک منبع نزدیک به حکومت سوریه گفت٬ پس از توافق مهم تهران و ریاض برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک گفت‌وگوها بین عربستان سعودی و سوریه نیز سرعت گرفته است. حکومت سوریه در پی شروع جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ از سوی جامعه عرب و اکثر کشورهای عربی منطقه طرد شد. ازسرگیری مناسبات دمشق و ریاض مهم‌ترین تحول در مسیر عادی‌سازی مناسبات سوریه با کشورهای عربی است که از چند سال پیش شروع شده است. یک منبع دیگر به خبرگزاری رویترز گفت٬ عربستان سعودی و سوریه «در حال تدارک بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک خود پس از عید فطر هستند.»
برچسب ها: حکومت اسد سوریه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها