به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۸:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۴۰۶۳۳

استقبال هنرمندان جشنواره فیلم پروین

گروه فرهنگ و هنر: دبیر جشنواره فیلم پروین اعتصامی گفت: حضور بیش از 844 فیلمساز زن برای نخستین‌بار در دبیرخانه این جشنواره نشان‌دهنده یک ارتش فرهنگی برای کشور ما است.
استقبال هنرمندان جشنواره فیلم پروین
مازیار رضاخانی یادآور شد: این جشنواره 9 سال پیش کار خود را آغاز کرده که ابتدا با راه‌اندازی یک NGO با نام "خانه زنان هنرمند ایران" و با برگزاری جشنواره زنان فیلمساز اولین گام خود را در این حوزه برداشته است. او ادامه داد: این گام به نوعی می‌توانست فضا را برای فمنیستی شدن عرصه فرهنگی جلو ببرد، بنابراین تصمیم گرفتیم این جشنواره را با نام یک زن هنرمند برگزار کنیم و در دومین یادواره نام آن را به بانو پروین اعتصامی تغییر دادیم. دبیر هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم پروین اعتصامی افزود: شاید دلیل تغییر این نام نگاه و آثار این شاعر است که به روحیه فیلمسازی و انیمیشن نزدیک بود، زیرا یادم نمی‌آید در آن زمان یک ماه باشد که انیمیشن‌سازان زن ما در جشنواره‌های داخلی و خارجی اتفاق خوبی برایشان نیافتد یا دیده نشوند.

او ادامه داد: جشنواره پروین اعتصامی طی هشت دوره‌ای که برگزار شد، دو بار توقف داشته است که شاید به نوعی این توقف در تغییر دولت‌ها و تا آمدن مدیر جدید سینمایی بوجود آمده است. رضاخانی ضمن قدردانی از افرادی که در طول این سال‌ها جشنواره پروین اعتصامی را همراهی کرده‌اند از مجید مجیدی، محمدرضا اصلانی، رخشان بنی‌اعتماد، محمدرضا جعفری‌جلوه، تهمینه میلانی و مینو فرشچی و... نام برد. او با اشاره به اینکه بیش از 844 فیلمساز زن ایرانی در این عرصه داریم،گفت: این تعداد فیلمساز برای نخستین‌بار در دبیرخانه جشنواره ثبت شده‌اند و این یک ارتش فرهنگی برای کشور ماست. من حدس می‌زنم که امسال بتوانیم بیش از 1000 فیلمساز زن را به سینمای ایران معرفی کنیم تا این زنان بتوانند در یک پایگاه رسمی به فیلمسازی و رقابت بپردازند و همچنین مردانی که دغدغه حوزه زنان را دارند بتوانند به این جشنواره بیایند و کارهایشان را ارائه دهند.

دبیر هشتمین جشنواره پروین اعتصامی همچنین بیان کرد: این جشنواره، امسال با همکاری آقایان ایوبی و ایل‌بیگی برگزار خواهد شد، زیرا توانستیم 50 درصد بودجه جشنواره را از سازمان سینمایی تأمین کنیم و مابقی آن را از طریق نهادهای فرهنگی یا پشتیبان‌های مالی خصوصی تأمین کنیم. رضاخانی اظهار کرد: هر سال در این جشنواره تجلیل‌هایی صورت می‌گیرد و از انسان‌هایی که خصوصیت‌های ویژه‌ای دارند و قابل دیده شدن هستند، قدردانی می‌شود. همان‌طور که پیش از این از جمله زنان جنگ‌آور دوران جنگ، بانوان آزاده، پرستاران و... تجلیل شده است.

او با بیان اینکه جشنواره پروین اعتصامی به سختی برگزار می‌شود و برگزاری جشنواره آن هم با دست خالی سختی‌های خاص خودش را دارد اذعان کرد: برای تحقق تأثیر این جشنواره به حمایت مطبوعات نیازمندیم تا زنان سینمای ایران جشنواره خود را داشته باشند و در کنار هم آثار خود را به دنیا نشان دهند. امیدوارم روزی به لحاظ بودجه‌ای این جشنواره امکان آن را داشته باشد تا بتوانیم از مساله و دغدغه زنان در کشور حمایت کنیم. دبیر این جشنواره همچنین درباره بخش بین‌الملل توضیح داد: باید بودجه لازم برای بخش بین‌الملل فراهم شود تا طی 10 روز آینده جزئیات این بخش نیز اعلام شود و اگر بودجه این قسمت فراهم نشود، امسال بخش بین‌الملل برگزار نمی‌شود.

او همچنین افزود: امسال تصمیم داریم جشنواره پروین اعتصامی را برخلاف سال‌های گذشته که در سینماتک موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شد، در خانه هنرمندان برگزار کنیم زیرا مخاطبان ما بسیار هستند و سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر پاسخگوی آن نبود. رضاخانی همچنین درباره مبلغ در نظر گرفته شده برای جوایز جشنواره پروین اعتصامی اعلام کرد: در کل 50 میلیون تومان جایزه نقدی برای برگزیدگان فیلمساز این جشنواره در نظر گرفته‌ایم.

در ادامه نشست خبری هشتمین جشنواره ملی فیلم پروین اعتصامی که صبح روز یکشنبه (14 اردیبهشت‌ماه) در تالار اشراق ایوان شمس برگزار شد، مدیر اجرایی این جشنواره گفت: جشنواره پروین اعتصامی در دو بخش ملی و بین‌الملل برگزار می‌شود که بخش ملی خود به سه بخش فیلم کوتاه، فیلم بلند سینمایی و فیلمنامه‌نویسی تقسیم می‌شود. فرناز قیصری‌پور همچنین بخش‌های مختلف جشنواره پروین اعتصامی را تشریح کرد.
مرجع : ايسنا