به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۸:۱۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب : ۴۰۶۹۴

روز ملی «خیام » در نیشابور برگزار مي​شود

گروه فرهنگ وادب: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ۲۸ اردیبهشت، برنامه بزرگداشت روز ملی خیام در نیشابور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
روز ملی «خیام » در نیشابور برگزار مي​شود
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سید سعید سرابی ظهر امروز، 14 اردیبهشت در جلسه ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی خراسان رضوی با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این ستاد اظهار کرد: 27 اردیبهشت، اختتامیه کنگره از توس تا نیشابور در نیشابور، برگزار و صبح روز 28 اردیبهشت برنامه بزرگداشت روز ملی خیام در این شهر برگزار می‌شود و در برنامه‌های بزرگداشت روز ملی خیام احتمالا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور می‌یابند.

وی افزود: ستاد بزرگداشت مفاخر خراسان رضوی شش جلسه تخصصی و کارشناسی با موضوع بزرگداشت فردوسی در استان داشته که نتیجه آن تهیه جدول برنامه‌های روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی و حکیم خیام نیشابوری در مشهد و نیشابور است. سرابی، برگزاری کنگره جهانی فردوسی را گامی مهم در راستای معرفی این اثر ارزشمند به جهانیان و مطرح کردن جنبه‌های عملی آن دانست و گفت: گرد آمدن شاهنامه پژوهان سراسر جهان در زادگاه حکیم توس نه تنها زمینه ارائه تازه‌ترین پژوهش‌ها و تحقیقات پیرامون فردوسی و شاهنامه را فراهم می‌کند بلکه سبب توجه بیشتر به تاریخ و فرهنگ این سرزمین می‌شود و نژاد و هویت ما را هم به جهانیان و هم به خودمان به ویژه به جوانان که در معرض تهاجم غرب هستند، می‌شناساند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم با همکاری ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان‌رضوی سه تا چهار روز، شهر، رنگ و بوی فردوسی و شاهنامه و آموزه‌های دینی موجود در شاهنامه را بگیرد. غلامحسین علیپور، سرپرست دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در ادامه گفت: افتتاحیه مراسم در روز 23 اردیبهشت در دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود، برنامه‌های علمی بزرگداشت فردوسی در دو روز در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود. مراسم ویژه در محل آرامگاه و مراسم اختتامیه همایش و تقدیر از نخبگان و برگزیدگان در زمینه فردوسی‌شناسی و شاهنامه و نیز اختتامیه کنگره شعر از توس تا نیشابور در مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

وی افزود: دبیری علمی همایش فردوسی محمدجعفر یاحقی است و مدیریت اجرایی برنامه‌ها بر عهده انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی و قطب علمی فردوسی شناسی دانشگاه فردوسی خراسان‌رضوی است. علیپور تصریح کرد: بازدید میهمانان از آرامگاه فردوسی، گلباران آرامگاه، برگزاری مراسم بزرگداشت در آرامگاه به همت میراث فرهنگی و همکاری ستاد از دیگر برنامه‌های بزرگداشت فردوسی است.
مرجع : ايسنا