به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۷:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۵ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۴۱۲۱۹۸

رییسی: آسیب‌های اجتماعی، ریشه‌یابی و راه‌حل برای‌شان پیدا شود

رییسی: آسیب‌های اجتماعی، ریشه‌یابی و راه‌حل برای‌شان پیدا شود
گروه سیاسی: رییس جمهور گفت: دستگاه قضایی برای ابطال باطل تمام همت خودش را در سطوح قضات عالی، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت کشور، سازمان بازرسی و دادگستری‌ها و دادیاری‌های سراسر کشور به کار گرفته است.
سید ابراهیم رییسی  تصریح کرد: تشخیص حکم الهی با قاضی است؛ چراکه قضات جلوه‌ای از خلیفت‌اللهی و جایگاه بالایی دارند. هم تشخیص حق، هم گرایش به حق و هم ایستادگی در راه حق از ویژگی‌های قضات است. هر سه این ویژگی‌ها در مسائل سیاسی، اجتماعی و قضایی اهمیت بسیاری دارد.طی سال‌های گذشته در قوه قضاییه کار‌های زیادی انجام شده است. هر کس به دستگاه قضایی وارد شد، تلاش کرد خشتی روی خشت‌های گذشته بگذارد.
وی با اشاره به درخواست رهبری از دستگاه قضایی نیز گفت: رهبری «تحول» را از مسوولان دستگاه قضایی خواستار شدند. در جلسه با رییس قوه و مسوولان عالی قضایی عرض کردم اولین شرط تحول، تحول‌خواهی و تحول‌گرایی است. دومین شرط تحول، تحول فرآیندی است. بهترین افراد در تحول فرآیندی و دقت در سیر بازرسی با خود کارشناسان قضایی است، بخش‌هایی در دولت هم می‌توانند به این تحول کمک کنند. ما نیز در قوه مجریه به این مسئله نیازمندیم.افزایش بهره‌وری نیازمندی دیگر قوه قضاییه است. امکانات و بودجه‌ها باید بازنگری شود. رشد اقتصادی ۸ درصد نیازمند سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری است. اگر این‌طور نشود، نظام اداری ما همچنان در مشکل خودش باقی می‌ماند. دانش سازمانی باید در حیطه قلم وارد شود، اما آن‌طور که باید نتوانسته کار را از سختی خارج و برای نظام اداری آسان کند. تحول فرآیندی از شقوق تحول است.
وی تحول نهادی را سومین نیازمندی قوه قضاییه دانست و افزود: باید با نیازسنجی از بهره‌وری و چابک‌سازی سازمان‌ها و ساز و کار‌های اداری نیاز قوه قضاییه سنجیده شود. در نتیجه این نشست علاوه بر تجلیل از مقام و منزلت شهید بهشتی و مقامات عالی قضایی، باید همکاری و همیاری و همدلی و همراهی و آهنگ واحد را در تمام سازمان‌ها و ادارات کشور داشته باشیم تا به اهداف سه‌گانه مدنظر رهبری برسیم.وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی، مشکلات جامعه که مربوط به همه دستگاه‌های اجرایی است، باید ریشه‌یابی و راه‌حل برای‌شان پیدا شود. دستگاه قضایی و قوه مجریه در همراهی با یکدیگر باید نتیجه و محصول کار را مشخص کند تا تصمیمات لازم برای همکاری‌های بیشتری اتخاذ شود. در این صورت جرم، جنایت و فساد در جامعه مهار می‌شود. جامعه مبتنی بر عقلانیت، اخلاق و عدالت نیاز امروز ماست و مقام معظم رهبری بر این مسئله تاکید دارند. سه قوه باید در این مسیر با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها