به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۲۱:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۷ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : ۴۱۴۶۷۹

آمادگی «پسر کنکورد» برای پرواز آزمایشی

آمادگی «پسر کنکورد» برای پرواز آزمایشی
گروه علمی: هواپیمای X-۵۹ آزمایشی ناسا که «پسر کنکورد» لقب گرفته، تقریباً برای اولین پرواز آزمایشی خود در اواخر امسال آماده می‌شود. این هواپیما که قبلاً X-۵۹ Quiet SuperSonic Technology (QueSST) یا X-۵۹ با فناوری فرا صوت و آرام نامیده می‌شد، می تواند عصر جدیدی از حمل و نقل انبوه فراصوت را آغاز کند.

این خبر پس از انتشار چند تصویر توسط ناسا منتشر شد که نشان می‌دهد X-59 در «خط پرواز» (فضای بین آشیانه و باند فرودگاه) در محوطه پرواز لاکهید مارتین در پالمدیل، کالیفرنیا قرار گرفته است.پروژه X-59 در سال ۲۰۱۶ آغاز شد تا امکان پرواز در ارتفاع بیش از ۱۶۵۰۰ متری و سرعت ۱۵۰۰ کیلومتر در ساعت را فراهم کند، تقریباً دو برابر سرعت یک جت مسافربری استاندارد. چنین سرعت‌های بالایی مدت زمان پرواز بین مقصد را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. علاوه بر این، تاکید پروژه بر آهسته بودن صدای پرواز است.

تا به امروز، سریع‌ترین پرواز کنکورد بین نیویورک و لندن تنها ۲ ساعت و ۵۳ دقیقه طول ثبت شده، یعنی کمتر از نیمی از زمانی که یک جت مسافربری معمول زمان می‌خواهد.این اعداد قابل توجه بود، زیرا یک پرواز مافوق صوت از شهر نیویورک به لس آنجلس که در حال حاضر حدود ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می کشد، می‌تواند به حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه یا حتی کمتر کاهش یابد. با این حال، ترکیبی از آلودگی صوتی، هزینه‌های جاری، و بروز حوادث، در نهایت این هواپیمای باورنکردنی را زمین‌گیر کرد.

هواپیمای X-59 در حال آزمایش فناوری است که هدف آن کاهش صدای بلند صوتی هنگام شکستن دیوار صوتی است. این فناوری با کاهش نویز، می‌تواند به پروازهای مسافری مافوق صوت بر فراز قاره آمریکا اجازه پرواز دهد که قبلاً به دلیل مقررات آلودگی صوتی ممنوع بود.

ناسا این هفته اعلام کرد که X-59 از محل ساخت و ساز به خط پرواز منتقل شده است که نقطه عطف مهمی در آماده سازی برای اولین و پروازهای بعدی آن است.ناسا یک پرواز آزمایشی از X-59 را با سرعت مافوق صوت در شرایط  مختلف انجام خواهد داد تا پاسخ آنها به ضربه صوتی ایجاد شده در طول پرواز با سرعت بالا را بسنجد. نتایج آزمایش با نهادهای تصمیم‌گیر ایالات متحده و بین‌المللی به اشتراک گذاشته خواهد شد.

لاکهید مارتین می‌گوید: «این پیشرفت درها را به روی یک بازار جهانی کاملاً جدید برای سازندگان هواپیما باز می کند و مسافران را قادر می سازد در نیمی از زمانی که امروز طول می کشد به هر نقطه از جهان سفر کنند.»
X-59 پتانسیل ایجاد چندین مسیر سریعتر را نه تنها در داخل ایالات متحده بلکه در سطح جهانی دارد. با این حال، مقرون به صرفه بودن پرواز با آن نامشخص است.
مرجع : یک پزشک
برچسب ها: هواپیما
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها