به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۹:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۲ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۴۱۷۸۹۳
در انتخابات پارلمانی

احزاب راستگرای اسپانیا به پیروزی مطلق نرسیدند

گروه بین‌الملل: برخلاف پیش‌بینی‌ها و نتایج اغلب نظرسنجی‌ها، احزاب راستگرا در انتخابات پارلمانی اسپانیا نتوانستند به پیروزی مطلق برسند.
پدرو سانچز، رهبر حزب سوسیالیست اسپانیا و نخست‌وزیر کنونی این کشور
پدرو سانچز، رهبر حزب سوسیالیست اسپانیا و نخست‌وزیر کنونی این کشور
بر اساس نتایج اولیهٔ انتخابات پارلمانی اسپانیا که روز یکشنبه اول مرداد برگزار شد، «حزب مردم»، اصلی‌ترین حزب محافظه‌کار این کشور، بیشترین کرسی‌های پارلمان را به دست آورد، اما پیروز مطلق انتخابات نشد. این حزب از مجموع ۳۵۰ کرسی‌های پارلمان، ۱۳۶ کرسی را به دست آورده است. متحد اصلی آن، حزب راست افراطی «بکس»، نیز که گرایش‌های ضدهمجنسگرایی، ضد سقط جنین و همچنین ضد اقدامات برای مقابله با گرمایش زمین دارد، ۳۳ کرسی به دست آورد.
بنابراین، این بلوک راستگرا تنها ۱۶۹ کرسی را به دست آورد و نتوانست به ۱۷۶ کرسی لازم برای تشکیل دولت دست یابد.
در مقابل، حزب سوسیالیست اسپانیا به رهبری پدرو سانچز، نخست‌وزیر کنونی، توانست ۱۲۲ کرسی و متحد آن، حزب چپگرای سومار، هم ۳۱ کرسی به دست آوردند. با این حال، سانچز شامگاه یکشنبه مقابل هواداران خود از «شکست» بلوک راستگرا خبر داد و گفت: «تعداد ما بسیار بیشتر است و می‌خواهیم اسپانیا به حرکت خود ادامه دهد و همین‌طور خواهد بود.» اگر نخست‌وزیر کنونی بتواند نظر حزب جدایی‌طلب کاتالونیا را به بلوک سیاسی خود جلب کند، او می‌تواند کنترل ۱۷۲ کرسی پارلمان را به دست آورد. این میزان گرچه اکثریت مطلق کرسی‌ها نیست اما اکثریت نسبی است و می‌تواند سانچز را در جریان دومین رأی‌گیری پارلمان برای کابینه، که فقط نیازمند رأی اکثریت نسبی است، به پیروزی نهایی و رأی اعتماد برساند. با این حال، حزب کاتالونیا گفته که کمک به سانچز بدون برآورده شدن شرایط این حزب نخواهد بود. اگر هیچ توافقی صورت نگیرد، اسپانیا که پیشتر دولت‌های متزلزلی را در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ از سر گذرانده، وارد یک دورهٔ بن‌بست سیاسی خواهد شد. این وضعیت می‌تواند در شرایطی که اسپانیا ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، نگرانی‌هایی را ایجاد کند و بر بازارهای این اتحادیه تأثیر بگذارد.
برچسب ها: اسپانیا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها