به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۶ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۴۱۸۵۶۸
درباره لطمه تغییرات قضایی به بازدارندگی در برابر ایران

هشدار اطلاعات ارتش اسراییل به نتانیاهو

گروه بین‌الملل: سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در چهار نامه هشدارآمیز به نخست‌ وزیر این کشور نوشته است که شکاف ایجاد شده در جامعه در نتیجه تغییرات قضایی، به بازدارندگی در برابر ایران، حزب‌الله و «سایر دشمنان» آسیب زده است.
هشدار اطلاعات ارتش اسراییل به نتانیاهو
روزنامه یدیعوت آحرونوت امروز جمعه، ششم مرداد، گزارش داد که چهارمین نامه هشدار سازمان اطلاعات نظامی ارتش در روز دوشنبه این هفته که مجلس اسرائیل اولین قانون جنجالی از لایحه دولتی برای تغییرات قضایی را تصویب کرد، برای بنیامین نتانیاهو ارسال شده است. قانون «لغو برهان معقولیت» برای کاهش اختیارات دادگاه عالی و محدود کردن دخالت قضات این دیوان در تصمیمات دولت، روز دوشنبه با اکثریت ۶۴ رأی موافق از میان ۱۲۰ عضو «کنست» تصویب شد، در حالی که اعتراضات پس از آن در این کشور تشدید شده است. ارزیابی مقامات ارشد اطلاعات نظامی اسرائیل این است که «دشمنان، به‌ویژه ایران و سازمان حزب‌الله، فرصتی تاریخی را به نفع خود برای تغییر موازنه قوا در منطقه احساس می‌کنند». این ارزیابی افزوده است: «دشمنان تابستان ۲۰۲۳ میلادی را به عنوان «نقطه ضعف تاریخی» در حیات ۷۵ ساله اسرائیل تلقی کرده‌اند.»
با این حال، ارزیابی سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل تأکید کرده که ایران و حزب‌الله ترجیح می‌دهند فعلا کنار ایستاده و بگذارند که این کشور در نتیجه بحران داخلی خود «از درون فرو بپاشد». بر اساس این ارزیابی، ارتش معتقد است که بازدارندگی اسرائیل تا حال بر چهار جنبه قوی متکی بوده: توان ارتش، رابطه مستحکم با آمریکا، اقتصاد قوی و انسجام داخلی. اما هر چهار بعد این توانمندی در نتیجه شکاف ایجادشده در کشور بر سر تغییرات دستگاه قضایی در ماه‌های اخیر لطمه دیده است. هزاران نفر از نظامیان ذخیره، شامل خلبانان، گفته‌اند که ارائه خدمات داوطلبانه به ارتش را در اعتراض به تغییرات قضایی تعلیق خواهند کرد. عدم حضور نظامیان ذخیره در برخی یگان‌ها آغاز شده است.
در همین زمینه ارتش روز سه‌شنبه این هفته هشدار داد که سرپیچی نیروهای ذخیره از خدمت نظامی برای مدتی طولانی، به آمادگی رزمی ارتش آسیب خواهد زد و جبران عواقب آن ممکن است مدت زیادی طول بکشد. حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، این هفته در یک سخنرانی ابراز خشنودی کرد که در نتیجه آشفتگی ناشی از اعتراضات اسرائیل، این کشور که «روزگاری یک قدرت منطقه‌ای تلقی می‌شد» حال وارد «مسیر فروپاشی از درون» شده است.
همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در جمهوری اسلامی ایران و حماس نوشت بلندپایگان سپاه پاسداران و سران حماس هفته گذشته در یک نشست محرمانه نوع واکنش به اعتراضات داخلی اسرائیل را بررسی کرده و توافق کردند که این بحران به خودی خود به اسرائیل لطمه زده و فعلا نباید دخالت مستقیم دیگری در آن انجام شود تا «نخست ‌وزیر اسرائیل» نتواند دشمنان خارجی را به دخالت متهم کند. دولت اسرائیل به گزارش روزنامه یدیعوت آحرونوت در مورد ارسال چهار نامه هشدار سازمان اطلاعات نظامی ارتش به بنیامین نتانیاهو سکوت کرده است. نتانیاهو در چند مصاحبه در روز پنج‌شنبه، پنجم مرداد با رسانه‌های آمریکایی تاثیر تغییرات بحث‌برانگیز قضایی بر جامعه، ارتش و اقتصاد اسرائیل را کم‌اهمیت جلوه داد.
نخست ‌وزیر اسرائیل از جمله به شبکه سی‌ان‌ان گفت لایحه دولت او برای «اصلاحات قضایی» به دلیل «قدرت بیش از حد دادگاه عالی» یک بسته «جزئی» بوده و «هراس از لطمه به دموکراسی اسرائیل احمقانه است». نتانیاهو همچنین تضعیف رابطه اسرائیل با آمریکا را رد کرد و گفت: «ما هر دو علاقه‌مند به ایجاد سدی در برابر ایران و مایل به پیشبرد صلح هستیم؛ برای همین بود که من برای ششمین بار به مسند نخست‌ وزیری بازگشتم.» نتانیاهو انتقادات دوره اخیر در این زمینه را که تغییرات قضایی راهی برای کمک به خود او برای فرار از محاکمه‌اش با اتهامات فساد بوده، رد کرد.
با این حال، رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو در نظر دارد در روزهای آتی حاخام آریه درعی، دبیرکل حزب مذهبی «شاس» را که با حکم دادگاه عالی به دلیل فساد از مقام وزارت کشور خلع شده بود، به این مقام برگرداند. اعتراضات ضد دولتی در اسرائیل در شامگاه پنجم مرداد در تل‌آویو در شرایطی ادامه یافت که سران اپوزیسیون این کشور پس از هفت ماه تظاهرات پیاپی، برای گسترش تجمع‌های اعتراضی در ادامه تابستان تا آغاز به کار دوباره دوره «کنست» فراخوان داده‌اند.
روزنامه نیویورک تایمز این هفته در مقاله‌ای به قلم توماس فریدمن، ستون‌نویس کارشناس مسائل اسرائیل، نوشت که تغییرات قضایی «مهم‌ترین تهدید درونی اسرائیل» از آغاز تأسیس دولت این کشور تاکنون بوده و دولت جو بایدن باید با مداخله، به بقای اسرائیل کمک کند زیرا حفظ موجودیت اسرائیل برای امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه «اهمیت کلیدی» دارد. به گزارش رادیوی ارتش اسرائیل، توماس فریدمن این هفته به کاخ سفید دعوت شد و نظراتش را برای مقامات ارشد دولت جو بایدن مطرح کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها