به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ساعت ۲۰:۳۹
کد مطلب : ۴۱۸۹۰

چوب حراج به هدیه اسکار وایلد به زندانبانش

گروه فرهنگ و هنر: نسخه‌ امضاشده‌ای از کتاب «اهمیت ارنست بودن» به قلم «اسکار وایلد» به قیمت 60 هزار پوند به معرض فروش گذاشته می‌شود.
چوب حراج به هدیه اسکار وایلد به زندانبانش
اسکار وایلد، شاعر و نویسنده مطرح ایرلندی در سال 1896 نسخه‌ی امضاشده‌ای از نمایشنامه اهمیت ارنست بودن خود را به زندانبان مهربانش هدیه کرد. این اثر به زودی از سوی حراجی بونامز لندن به فروش گذاشته می‌شود. وایلد درباره‌ این مرد گفته بود، او بسیار مهربان و نجیب بود‌ه و به وی اجازه می‌داده به کتاب‌ها و وسایل نویسندگی دسترسی داشته باشد. شاعر و نمایشنامه‌نویس معروف که آثاری چون تصویر دوریان گری را خلق کرده،‌ در سال 1895 به دلیل بی‌احترامی به قوانین اجتماعی مجرم شناخته شد و راهی زندان وندزورث شد.

تا زمان انتصاب جیمز نلسون به ریاست زندان وایلد، با وی به تند‌ی و سختگیرانه‌ رفتار می‌شد، اما نلسون به وایلد اجازه‌ی مطالعه داد و به وی گفت: ما به شما اجازه می‌دهیم چند کتاب بخوانید. این یکی را خودم دارم می‌خوانم‌، فکر می‌کنم خوش‌تان بیاید. وایلد در خاطرات خود در این‌باره نوشت: این‌ها اولین جملات مهرآمیزی بودند که از زمان به زندان افتادنم به من گفته شد.

این نویسنده همچنین زندانبانش را شبیه‌ترین فرد به مسیح دانست که در طول عمرش با وی آشنا شده است. وایلد در تقدیم‌نامه‌ اهمیت ارنست بودن نوشت: از نویسنده‌ به سرگرد نلسون. سپاسی کوچک از محبتی بزرگ و عمیق. به گزارش گاردین‌، شعبه لندن حراجی بونامز این اثر را به قیمت تقریبی 60 هزار پوند در 18 ژوئن به فروش می‌گذارد. اسکار وایلد نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس نامدار ایرلند شانزدهم اکتبر 1854 در دوبلین متولد شد. او در دانشگاه دوبلین به مطالعه‌ ادبیات کلاسیک پرداخت و موفق به دریافت مدال طلای برکلی شد که بالاترین نشان برای دانشجویان این رشته بود.

در سال 1878 در لندن اقامت گزید و اولین مجموعه‌ شعرش را در همین سال به منتشر کرد که جایزه‌ نیودی ‌گیت را کسب کرد. وی به شدت تحت تأثیر نویسندگان انگلیسی چون جان روسکین و والتر پاتر بود که نقش محوری هنر را در زندگی حیاتی می‌دانستند. اسکار وایلد روز 30 نوامبر 1900 بر اثر ابتلا به مننژیت درگذشت و در نزدیکی پاریس به خاک سپرده شد. وی طبع شوخ و زیرکی داشت و به‌ خاطر اظهارنظرهای بذله‌گویانه‌اش بسیار مشهور بود.

او چهار مجموعه‌ی شعر، 9 نمایش‌نامه و 11 اثر داستانی از خود بجای گذاشت. روح کانترویل (1887)، داستان‌های شاهزاده‌ شاد (1888)، انارستان (1891)، تصویر دوریان گری (1891) و نامه‌های اسکار وایلد از معروف‌ترین آثار این نویسنده‌اند.
مرجع : ايسنا