به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۱:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۰ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۴۱۹۳۵۴

سفر مخفیانه رئیس موساد به واشینگتن 

سفر مخفیانه رئیس موساد به واشینگتن 
گروه بین الملل: نشریه اکسیوس  گزارش داد٬ داوید بارنئا، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل، موسوم به موساد، حدود دو هفته پیش به منظور مذاکره با مقامات کاخ سفید و نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره طرح جو بایدن برای توافق با عربستان که شامل عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان نیز می‌شود، مخفیانه به واشینگتن سفر کرده است.اکسیوس اضافه می‌کند، عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی تنها بخش کوچکی از تلاش‌های دولت بایدن برای توافق با ریاض است.
طبق این گزارش، دولت اسرائیل در پی آن است که دیدگاه خود را در مورد توافق‌های احتمالی دوجانبه بین آمریکا و عربستان سعودی که دو کشور در مورد آن مذاکره می‌کنند و احتمالاً امنیت اسرائیل را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به مقامات آمریکایی ارائه دهد.گفته می‌شود، حمایت احتمالی آمریکا از برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان سعودی با غنی‌سازی اورانیوم و فروش احتمالی تسلیحات آمریکا به ریاض از جمله محورهای توافق احتمالی واشینگتن و ریاض باشد.
مقامات آمریکایی پیشتر به اکسیوس گفته بودند که دولت جو بایدن در صدد است تا پایان سال جاری میلادی اقدامات دیپلماتیک خود را برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل تا پایان سال یا ابتدای سال آینده به نتیجه برساند، چرا که مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری باعث خواهد شد که جو بایدن فرصت کمتری برای این مسئله داشته باشد.
این در حالی است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته در جریان سفر خود به عربستان با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار کرد.
کاخ سفید پس از دیدار جیک سالیوان و محمد بن سلمان اعلام کرده بود که در این دیدار در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای «از جمله چشم‌انداز خاورمیانه‌ای امن، مرفه و باثبات‌تر که با جهان مرتبط است» گفت‌وگو کردند.اکسیوس می‌گوید، رئیس موساد با رت مک‌گورگ، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، و آموس هوچستاین، مشاور ارشد جو بایدن در امور انرژی و زیرساخت‌ها، دیدار کرد.
یک منابع مطلع آمریکایی نیز به این نشریه گفت، در جریان دیدار داوید بارنئا از واشینگتن او همچنین با ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، درباره طرح عربستان و ایران مذاکره کرده است.
در حالی گزارش اکسیوس در خصوص سفر رئیس موساد به واشینگتن و اقدامات دولت بایدن برای پیشبرد احتمالی عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی منتشر شد که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی،  بدون اشاره مستقیم به عربستان سعودی تاکید کرد که عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل «به نفع صلح و ثبات منطقه» نیست.
ناصر کنعانی گفت، هر گامی را که در مسیر شناسایی اسرائیل «از سوی دولت‌های اسلامی برداشته شود نه به نفع ملت و آرمان فلسطین و نه صلح و ثبات و آرامش و امنیت در منطقه می‌دانیم. این رژیم راهبرد امنیتی خود را در بی ثباتی دنبال کرده است.»
جو بایدن هفته گذشته به دنبال مذاکرات جیک سالیوان با مقامات سعودی در جده، گفت که احتمالا توافقی در کار باشد.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها