به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۹:۲۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۳ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۴۲۴۰۶۷

تداوم اعتراضات در شهرهای سوریه برای پنجمین‌روز

گروه بین‌الملل: مردم شهرهای سویدا، رقه، دیرالزور، درعا، الباب و .... در سوریه برای پنجمین روز در اعتراض به وخامت وضعیت معیشتی دست به تظاهرات زدند و خواستار برکناری بشار اسد شدند.
تظاهرات اعتراضی در سویدا در روز دوشنبه . روی پلاکارد نوشته است «بشار الاسد تنها بر ملت خود پیروز شد و نتوانست اسرائیل را شکست دهد.»
تظاهرات اعتراضی در سویدا در روز دوشنبه . روی پلاکارد نوشته است «بشار الاسد تنها بر ملت خود پیروز شد و نتوانست اسرائیل را شکست دهد.»
تظاهرات مسالمت آمیز مردم سوریه علیه بشار اسد در استان های مختلف در حال گسترش است و به گزارش رویترز، شهروندان معترض در میدان مرکزی شهر اسویدا «دروزی‌نشین» تجمع کردند. این اعتراضات به دنبال قطع ناگهانی یارانه سوخت در هفته گذشته آغاز شد. طبق این گزارش، رهبران مذهبی دروزی که قبلاً طرفدار دولت بودند، دیروز پنجشنبه برای اولین بار پس از شروع اعتراضات، نشستی برگزار کردند و بر حق اعتراض مسالمت‌آمیز علیه سیاست‌های دولت تاکید کردند، اما آنها از تایید درخواست‌های گسترده معترضان برای کناره‌گیری بشار اسد خودداری کردند. شیخ حکمت هجری، رهبر روحانی جامعه دروزی سوریه خطاب به پیروان خود گفت که این اعتراضات صدای صالح مردم سوریه است. شیخ حکمت هجری با این حال از اقدامات خشونت‌آمیز و خرابکارانه در جریان اعتراضات هفته گذشته، هنگامی که جوانان در خیابان‌ها لاستیک آتش زدند و راه‌های دسترسی به شهر را مسدود کردند، انتقاد کرد.
معترضان یک تابلوی بزرگ بشار اسد را که در میدان اصلی آویزان شده بود به آتش کشیدند و شعارهایی مانند «اسد، برو، برو، ما به غذا احتیاج داریم» سر دادند. این شعارهای اعتراضی در آغاز تظاهرات دموکراسی خواهانه در سال ۲۰۱۱ نیز سر داده می شد. اما خشونت گسترده نیروهای امنیتی برای سرکوب این اعتراضات به درگیری و بیش از یک دهه جنگ داخلی در سوریه منجر شد. به گزارش رویترز، منابع امنیتی گفتند که مقامات حکومت سوریه بسیار مراقب بوده‌اند تا از تشدید تنش در سویدا جلوگیری کنند.

سویدا در جریان جنگ داخلی سوریه در کنترل نیروهای دولتی بود و اقلیت «دروزی» ساکن این شهر مدت‌هاست در برابر کشاندن این شهر به جنگ داخلی مقاومت می‌کند. سوریه پس از یک دهه جنگ داخلی ویرانگر، اکنون در تنگنای یک بحران اقتصادی عمیق قرار دارد و ارزش پول ملی این کشور به شدت سقوط کرده است. چنین بحرانی به افزایش قیمت مواد غذایی و مواد اولیه منجر شده است، اما مقامات حکومت بشار اسد تحریم‌های کشورهای غربی را عامل وخامت وضعیت معیشتی مردم معرفی می‌کنند. منابع امنیتی و دیپلمات‌ها گفتند که اعتراضات در سویدا باعث تشدید نگرانی مقامات حکومت بشار شده است چرا که آنها نگرانند این اعتراضات ممکن است به شهرها و مناطق ساحل مدیترانه گسترش یابد. در این مناطق که اقلیت علوی زندگی می‌کنند، اخیرا فعالان مدنی فراخوان‌هایی برای برگزاری اعتصاب داده‌ا‌ند.
رسانه‌های دولتی سوریه اشاره‌ای به اعتراضات نکردند، اما مفسران طرفدار حکومت بشار اسد قدرت‌های خارجی را مسئول دامن زدن به ناآرامی ها دانسته و نسبت به هرج و مرج گسترده‌تر در صورت تداوم این اعتراضات هشدار داده‌اند. جنگ داخلی سوریه صدها هزار کشته بر جای گذاشت و میلیون‌ها نفر را از خانه و کاشانه خود آواره کرد.
 
برچسب ها: مردم سوریه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها