به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۲۱:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۷ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۴۲۶۸۵۴

فرانسه: ترکیه در جنجال‌ها درباره عبا نقش دارد

گروه بین‌الملل: رسانه‌های فرانسوی از یک سند دولتی خبر داده‌اند که نشان می‌دهد برخی کارزارهای تبلیغاتی علیه دولت پاریس به دلیل ممنوعیت پوشیدن عبایه در مدارس فرانسه، از ترکیه ناشی می‌شود.
فرانسه: ترکیه در جنجال‌ها درباره عبا نقش دارد
اولین بار این سند را روزنامه لوپاریزین فاش کرد و سپس برخی دیگر از نشریات معتبر از جمله لوپوئن نیز آن را گزارش داده‌اند. بر اساس گزارش لوپاریزین، فرانسه از زمان تصمیم وزیر آموزش ملی این کشور در روز پنجم شهریور مبنی بر ممنوعیت پوشیدن عبایه، یا همان چادر عربی، در مدارس فرانسه، هدف یک کارزار گسترده توهین و افترا از سوی چندین رسانه و سازمان تاثیرگذار مرتبط با ترکیه در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. بر اساس سندی که این رسانه به آن دسترسی پیدا کرده، یکی از سازمان‌ها «سازمان بین‌المللی حمایت از پیامبر اسلام» مستقر در ترکیه است که به گروه اسلامگرای اخوان المسلمین نزدیک است. در سند دولتی فرانسه آمده که این سازمان «از طریق یک کارزار افترا به زبان عربی، برای بدنام کردن فرانسه در عرصه بین‌المللی تلاش می‌کند».
این سازمان سال ۲۰۲۱ در استانبول تأسیس شده و «ظلم» علیه مسلمانان در فرانسه را محکوم کرده است. در این سند ابراز نگرانی شده که موج این حملات در ترکیه در حال افزایش است و از جمله به یک مناظره تلویزیونی در یک شبکه دولتی ترکیه اشاره شده که در آن ممنوعیت عبایه در مدارس فرانسه با «انگیزه‌های نژادپرستانه و استعماری» دانسته شده است. این اولین بار نیست که نام ترکیه در زمینه مسائل مورد مناقشه مسلمانان فرانسه به میان می‌آید.
در سال‌های اخیر، ترکیه که یکی از کشورهای مدعی رهبری «جهان اسلام» است، بارها علیه فرانسه در این زمینه موضع گرفته است. سه سال پیش، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به کاریکاتورهای شارلی ابدو مدعی شد: «حمله به مسلمانان به یکی از اصلی‌ترین ابزار سیاستمداران اروپایی برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایشان تبدیل شده است». همچنین رئیس جمهور ترکیه همتای فرانسوی خود را «روانی» نامید و خواستار تحریم کالاهای فرانسوی از سوی مردم ترکیه شد.
در واکنش به این حملات ترکیه، مکرون سال ۱۳۹۹ به شبکه قطری الجزیره گفت که دولت اردوغان نیات امپریالیستی دارد. تنش‌ها میان آنکارا و پاریس فقط بر سر موضوع اقلیت مسلمان فرانسه نیست. ترکیه از این که فرانسه به کردهای مخالف دولت اردوغان نیز پناه داده، شکایت دارد. جنجال‌ها بر سر ممنوعیت عبایه در مدارس فرانسه در حالی ادامه دارد که شورای دولتی فرانسه که دادگاه عالی اداری این کشور به شمار می‌رود، روز پنجشنبه ممنوعیت پوشیدن عبایه در مدرسه را تأیید کرد.
بر اساس حکم این شورا، عبایه لباسی بر اساس «منطق بیان مذهبی» است. این ممنوعیت در مورد قمیص، پیراهن بلند سنتی مردان در کشورهای اسلامی، نیز صدق می‌کند. نظام سیاسی فرانسه، دموکراتیک و لائیک است و لائیسیته، یعنی جدایی دین از دولت، در آن به صورت قانون در آمده است. بر اساس همین اصل لائیسیته، قانونی در سال ۲۰۰۴ به تصویب رسید که استفاده از هر نوع نماد مذهبی، از جمله مسیحیت، را در مدارس و اماکن دولتی ممنوع می‌کند. همچنین فرانسه اولین کشور اروپایی بوده که در سال ۲۰۱۰ با تصویب قانونی، حجاب کامل، شامل برقع یا نقاب را ممنوع کرد.
برچسب ها: مدارس فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها