به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۴۲۹۳۵

خواب کم منجر به مرگ زودهنگام می‌شود

گروه علمي: تماشای تلویزیون قبل از خواب موجب بروز اختلالاتی در خواب شبانه می‌شود که این کار با بروز مشکلات سلامتی ارتباط دارد.
خواب کم منجر به مرگ زودهنگام می‌شود
دکتر محمد عدیمی متخصص اختلالات خواب گفت: شیوه زندگی مدرن به ویژه کارهای شیفتی در الگوی خواب سالم اختلال ایجاد می‌کند. یک خواب خوب شبانه می‌تواند از اختلالات شایع سوخت و ساز که احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد پیشگیری کند. وی افزود: افرادی که شب‌ها میان ۶ تا ۸ ساعت می‌خوابند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری دارند، این در حالی است که افرادی که کمتر از شش ساعت می‌خوابند، خطر مرگ زودهنگام در آنها بیشتر است.

عدیمی تصریح کرد: دانشمندان متوجه شدند که یک هفته خواب ضعیف می‌تواند در کار صد‌ها ژن مرتبط با تنش، التهاب و ایمنی اختلال ایجاد کند. محرومیت از خواب می‌تواند بر عملکرد مغز تاثیر بگذارد، هوشیاری و توانایی‌شناختی فرد را کاهش دهد که این خود با بیماری‌های فیزیکی ارتباط مستقیم دارد.

این متخصص در پایان اظهار داشت: استفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند لپ‌تاپ، تلفن همراه، تبلت و... در رختخواب الگوی خواب را بر هم می‌زند و فقدان خواب ناشی از کار با این ابزار می‌تواند باعث بروز چاقی شود، کمبود خواب به طور مستقیم در سطح انسولین اختلال ایجاد می‌کند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران