به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۴۳۳۳۹
فسادهای بزرگ در دولتی که ادعای "پاکدستی" داشت

دلیل افشا نشدن مفاسد دوران احمدی‌نژاد

گروه اقتصادی: این روزها که در همه جا صحبت از اختلاس و سو استفاده مالی در دولت احمدی‌نژاد است به هر کجا که دست بگذارید نشانه و آثاری از آن یافت می‌شود، نهادهاي نظارتی و حاکمیتی نیز هر یک به نوبه خود درگیر بخشی از این ماجرا است، که برخی از آثار آن ملموس است.
دلیل افشا نشدن مفاسد دوران احمدی‌نژاد
در همین خصوص سایت خبری تابناک در تحلیلی نوشت: مجلس هم به عنوان یکی از مهم ترین نهاد های نظارتی در حال حاضر در صدر مبارزات علیه رانت و ویژه خواری و همچنین فساد مالی قرار دارد. تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی یکی از چند تفحصی بود که به نتیجه رسید و بسیاری از اتفاقات روی داده در مدیریت این سازمان را آشکار کرد. به جز این چند تحقیق و تفحص بزرگ دیگر از جمله بنیاد امور ایثارگران؛ صنایع فولاد و خودرو سازی و همچنین تفحص از تبصره 13 به مرحله پایان کار رسیده اند اما تا کنون هیچ گونه اطلاع رسانی در این باره نشده است و حتی گزارش آن در مجلس نیز علارغم این که باید مدها قبل قرائت می شد نشده است.

شاید دلیل اینکه تحقیق و تفحص های مهمی که در مجلس انجام می شود و نتایج آن اعلام نمی شود این باشد که ابعاد آنقدر بزرگ است که نمی شود اطلاع رسانی کرد. پرونده‌های تحقیق و تفحص مجلس از دوران مدیریت احمدی نژاد قطعا خیلی‌ها را نگران می‌کند. تحقیق و تفحص از صنعت مس و صنایع فولاد و خودروسازی و بنیاد شهید گرفته تا بررسی کارنامه تعداد زیادی از استانداری‌ها و بانک مرکزی و. . .

در همین مورد یکی از نمایندگان مجلس  دلیل می‌آورد که «فساد آنقدر بزرگ است که می‌ترسیم باعث شوک جامعه شود». این یکی از آن اتفاقات بدی است که جعفرزاده سر بسته به آن اشاره دارد. او می‌گوید: «در جریان تحقیق و تفحص هایی که من در آنها حضور دارم، با کمال تاسف مشخص شد در دولتی که ادعای آن "پاکدستی" است فسادهای بسیار بزرگی وجود داشته است. مساله مهمتر اینکه عمده این فسادها هم سهوی نبوده و عمد در کار بوده است، یعنی افراد با هدف فساد اقتصادی و دستبرد به بیت المال و سوء استفاده از موقعیت‌های دولتی و روابطی که داشتند یکسری اقدامات را انجام می‌دادند».

به گفته جعفرزاده، اتفاق بد دیگر هم تلاش نیروهای بازمانده از سیستم احمدی نژاد است که تلاش می‌کنند به شیوه‌های مختلف یا «جلوی این تحقیق و تفحص‌ها را بگیرند» و یا باعث انحراف کمیته‌های تحقیق و تفحص شوند. وی از اشاره به جزئیات این فشارها پرهیز می‌کند اما تاکید دارد که فشار به کمیته‌های تحقیق و تفحص و دستگاه قضایی آنقدر زیاد است که واقعا در برخی از مواقع کار را دچار مشکل جدی می‌کند.

وی درباره نتایج تحقیقات انجام شده تاکنون می‌گوید: «واقعیت این است که برخی از این مفسده‌های مالی به قدری بزرگ و شوک برانگیز هستند که ما اکراه داریم از اینکه در سطح ملی به صورت علنی مطرح شود. شکل این فسادها و حجم آنها طوری است که ما می‌ترسیم واقعا باعث ایجاد ضربه‌های اجتماعی به جامعه شوند. جعفر زاده ادامه می‌دهد: «مثلا در جریان تحقیق و تفحص از بنیاد شهید ما متوجه شدیم که چطور حقوق قشر عزیز مثل خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان با آگاهی کامل مورد سوء استفاده برخی از دولتی‌ها واقع شده بود. حالا وقتی حقوق قشری که به قول حضرت امام، افضل ترین جامعه هستند اینگونه مورد دستبرد واقع می‌شود، خودتان ببینید در دیگر حوزه‌ها چه خبر بوده است».

وی با اشاره به ادامه کار کمیته‌های تحقیق و تفحص می‌گوید: «به همین دلیل پیشنهاد ما این بود که علنی شدن ابعاد این فسادها به صورت یکباره می‌تواند تبعات منفی برای کشور و نظام داشته باشد و اعتماد عمومی را که هم اکنون در حال ترمیم است به وضعیتی بدتر از قبل برگرداند». این نماینده مجلس می‌افزاید: «من حتی علی رغم اینکه معتقدم باید با مفسدان اقتصادی به شکل علنی برخورد شود، تقاضا دارم که بررسی این مفاسد در دادگاه‌های غیر علنی انجام شود، چون متاسفانه ابعاد فساد آنقدر بزرگ است که می‌تواند به نظام ضربه بزند.

با این حال و با وجود تمامی مخالفت ها واهمه و اجتناب از افشای حقایق می تواند نتایج زیانبارتری نسبت به شوک احتمالی اجتماعی ناشی از صداقت ورزی با مردم باشد. مگر نه این است که دولت اسلامی کشور ترکیه با تمام مخالفتها و تظاهرات مردمی به افشای بی حد و مرز فساد مالی در مقامات بالای حکومتی خود پرداخت و با این کار اعتمادها را به خود جلب نمود. شاید دولت روحانی بیش از هر چیز نیاز به برگرداندن اعتماد از سوی مردم دارد تا با این کار بتواند دست مفسدین را از ثروت مردم کوتاه نماید و منافع ملی را بر هر چیزی ارجحیت ببخشد.

یدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۲:۴۱
نمی دونم اینها چطور می خواهند فردای قیامت جواب 80میلیون ایرانی را بدن
جالبه که همشون هم شعار اسلام ومعاد را میدن
وا اسفا واویلا............... (230685)
nnn
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۵:۰۰
نمي دانم چرا نبايد چهره واقعي مفسدان واقعي برملا بشود . . .
يارو ميلياردها دزدي كرده رسانه هاي ما هنوز شطرنجي نشونش مي دن اگر اختلاس رده نشون بدين اگر نكرده چرا دستگيرش كردين

فرداي قيامت جواب خون شهداي8سال جنگ و خدا و پيغمبري كه بخاطرش انقلاب كرديد چطور بايد داد . . . (230747)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۲:۴۳
شما از کدام اعتماد صحبت می کنید!!!؟ من جوان 30 ساله دیگر هیچ اعتمادی به سیستم و نفرانش ندارم. سیستم های امنیتی چیکار می کردند در این 8 سال!!!؟ وای بر ما (230686)
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۲۱:۱۲
دليلش عبارتست از پايبندي محكم دزدان موضوع بحث به اصل عدم تكخوري و تكروي !!!!! (230895)
بنفش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۲:۴۴
بهارنیوز امید ما مردم هستی (230688)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۲:۴۴
دولت روحانی بیش از هر چیز نیاز به برگرداندن اعتماد از سوی مردم دارد تا با این کار بتواند دست مفسدین را از ثروت مردم کوتاه نماید و منافع ملی را بر هر چیزی ارجحیت ببخشد.

كاملا موافقيم (230689)
ح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۲۱:۲۶
نمي توانند رو راست به مردم بگويند كه مه آفريدها زير چتر خصوصي سازي ( بخوانيد غارتگر سازي ) از سال٨٤ تا ٩١ تريليونر بين المللي شدند!!! (230898)
رزمنده اسلام و هوادار دولت روحاني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۲۱:۳۱
متأسفانه مديريت بيشتر بانكها به واسطه گري روي آورده اند اگر قرار است تعداد دويست نفر بصورت سفارشي هشتاد هزار ميليارد تومان وام از بانكها بگيرند و براي اداي بموقع اقساطشان هم هيچ الزام و مكانيسمي وجود نداشته باشد پس ديگر بانكها را هم بفروشيد به همان دويست نفر و امثال امير خسروي ها !!!! (230899)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۲:۴۵
خداونداز حق خودش میگذرد اما محال است از حق الناس بگذرد

یو االتبلی اسرائر
اسرار ازل را نه تو دانی و نه من وین حرف معما نه تو خوانی و نه من
هست از پس پرده گفتگوی من و تو چون پرده درافتد نه تو مانی و نه من

مدیریت 8سال گذشته این تجربه به ملت ایران داد که هیچ گاه گول ساده زیستی و چفیه را نخورند

در 8سال گذشته
مدیریت احساسی به جای مدیریت عقلانی

تصمیم گیری های احساسی به جای تصمیم گیریهای کارشناسی و حساب شده

دروغ گویی و پنهان کاری به جای راستگویی در گفتار
خداوند ریشه ظلم و ظالمان را بخشکاند (230691)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۲:۵۰
گذشته از تمام ظلمهاي اقتصادي و مالي كه برمردم واردشده بحث بي اعتمادي و دروغگويي بين مردم خيلي رواج پيدا كرده ،به سختي ادم ميتونه به حرف وكار كسي اعتماد كنه كه اين اثار بسيار خطرناك و سوءيي بر فرهنگ و ارتباطات اجتماعي مردم گذاشته (230695)
فريد
Spain
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۳:۱۸
... تازه‌تر از تازه‌تري مي‌رسد!!!!!!!!!!! (230712)
ساکت ناظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۳:۲۸
. . . حتی در کشور های غیر اسلامی وزیرش چراغ قرمز را رد می کند مواخذه میشود،ازمالیات فرار می کندزندانی و محاکمه می شود،اما این جا در کشوری که همه دولتمردانش وااسلاما سر می دهند،بیشترین فساد و تاریخی ترین دزدی ها ی دولتی واداری رخ می دهدنه فقط محاکمه و جواب در کار نیست که حتا شرم و پوزش هم جایی نداردو آنقدراهمیت گناه را از بین برده اند که از همه هم طلبکارند. (230717)
حمیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۳:۳۲
ملت حاضرند شوک را به جان بخرند ولی دلواپسان وافراد تابع انها از عمق فاجعه اطلاع پیدا کنند و اینقدر ایران رابه سمت پرتگاه نابودی وبدبختی نکشانند (230719)
اعتماد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۴:۱۲
مگر نه این است که دولت اسلامی کشور ترکیه با تمام مخالفتها و تظاهرات مردمی به افشای بی حد و مرز فساد مالی در مقامات بالای حکومتی خود پرداخت و با این کار اعتمادها را به خود جلب نمود. (230730)
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۴:۲۶
درست است كه شما مي ترسيد به جامعه شوك وارد شود ؟ آيا بالاخره به اين تخلفات رسيدگي مي شود ؟ آيا قانون براي زير پا گذاران قانون اعمال مي شود ؟ چرا ؟//////////////؟///////////// (230736)
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۲۱:۴۹
صدها ميليارد دلار مفقوده و مسروقه ، مطمئنا به خارج از كشور فرستاده شده !!
هيجده ميليارد دلار شمش طلاي تير ماه ٨٨ مشتي از خروار است !
مستضعفان ايراني كار سختي براي باز پس گرفتن حقوق خودشان از سارقان بين المللي و عوامل داخلي ايشان در پيش خواهند داشت ! (230905)
حسین سلامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۴:۵۵
عدای به تیم هسته ای انتقاد میکنندکه مگرمردم نامحرم هستندکه نبایدازمحتوای مذاکرات مطلع نباشند؟؟من به این اقایان پایداری عرض میکنم مگرمردم نا محرمند که نمی گذارید فسادهای دولت مورد حمایتتان را بفهمند؟؟؟؟؟؟؟اجازه بدهید تفحص ها در صحن علنی اعلام شود .مردم نامحرم نیستند (230745)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۵:۱۷
کار شما نماینده محترم، دست کمی از خیانت ندارد. چرا نباید ابعاد این فسادها بطور آشکار به گوش مردم برسد؟ مردم را امین نمی دانید؟ الان هم که آب از سر گذشته و خیلی از مردم اعتماد خود را از دست داده اند و این اعتماد نه از طریق مخفی کاری بیشتر، بلکه از طریق افشای فسادها و مجازات شدید عاملان آن برخواهد گشت. (230750)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۷:۰۴
آنقدر بیت المال بیت المال گفتند که آدم حالش بهم میخوره,چون تبدیل شده به بیت الحال یزای عده ای نور چشمی ..حعفر زاده نماینده مجلس:فساد ها آنقدر بزرگ است که اگر بازگو کنیم شوک به جامعه وارد میشود..در حقیقت بحث ماهواره پوششی است برای فساد ها؟؟ (230805)