به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۱:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۲ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۴۳۵۴۸۴
افزایشی شدن قیمت طلا و سکه به معنای افزایش تقاضا نیست

نگاهی به بازار طلا در ۶ ماهه اول سال

نگاهی به بازار طلا در ۶ ماهه اول سال
گروه اقتصادی: وضعیت بازار طلا با شروع تنش‌های خاورمیانه در مرکز توجه قرار گرفت و انتظار می‌رفت تغییرات زیادی در بازار طلای داخلی ایجاد شود. به گزارش اقتصاد 24، اما آنطور که از اظهارات رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران  برمی‌آید، به نظر می‌رسد حتی جنگ هم قادر نبوده تا تحرکات جدی در بازار این فلز زرد رنگ ایجاد کند و اگر چه طبق گزارش‌ها طلا در مهرماه پربازده‌ترین بازار مالی کشور شده است، اما همچنان رکودی نسبی در این بازار برقرار است.

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از بازار طلا تا لحظه تنظیم این گزارش هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود که حدود شش هزار تومان بیشتر از آخرین نرخ روز قبل از آن است. روز یکشنبه در همین ساعات طلا در محدوده دو میلیون و ۴۱۰ هزار تومان معامله می‌شد. آخرین نرخ نقدی سکه امامی نیز در لحظه تنظیم این خبر صعودی و ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.نرخ نقدی سکه بهار آزادی نیز، با ۴۸ هزار تومان افزایش نسبت به آخرین نرخ روز یکشنبه، حدود ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. ظهر یکشنبه در همین ساعات حدود ۱۰۰ هزار تومان ارزان بود.

نگاهی به بازار طلا در ۶ ماهه اول سال
«نادر بذرافشان» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران همه آنچه در ۶ ماه گذشته می‌توانست تحرکات مثبت و منفی را در بازار طلا ایجاد کند بر شمرد. او در این باره می‌گوید: «با توجه به این که ما از ابتدای امسال ماه رمضان، اخبار احیای برجام، ثبت نام خودرو، محرم و صفر و ماجرای آزادی پول‌های بلوکه شده را داشتیم، شش ماهه ابتدای سال واقعا بازار در رکود بی‌سابقه‌ای فرو رفته بود. حتی در زمان کرونا هم ما با این وضعیت مواجه نبودیم. به دنبال این وقایع کاهش تقاضا و کاهش ۷ تا ۹ درصدی قیمت طلا و سکه را داشتیم، وضعیتی که بازار جهانی طلا و نوسانات قیمت ارز نیز بر آن تاثیر گذاشته بود.»

کاهش قیمت جهانی طلا در طول شش‌ ماه ابتدای سال، شش تا هفت درصد برآورد می‌شود. اگرچه با تحولات اخیر خاورمیانه این موضوع نیز تحت تاثیر قرار گرفت و دوباره روندی صعودی به خود گرفت، اما در روز‌های اخیر رو به کاهش گذاشت و حتی به کانال ۱۸۰۰ دلاری نیز وارد شد. تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر اونس طلای جهانی در محدوده ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ دلار قرار دارد.

کارشناسان تاثیر انس جهانی طلا و اخبار داخلی را بر بازار طلا به ترتیب ۳۰ و ۷۰ درصد می‌دانند. از همین رو نرخ دلار عامل تعیین کننده‌تری در قیمت این فلز ارزشمند است. دلار به دلیل اخبار منتشر شده از جنگ و موضع ایران در حمایت از حماس افزایشی شد، اما از زمان شروع جنگ، بازارساز دو مرتبه به بازار ورود کرد و با تزریق ارز تلاش کرد دلار را به کریدور ۴۹ هزار تومانی هدایت کند. روز دوشنبه اول آبان هر یک دلار آمریکا ۵۰ هزار تومان و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد معامله می‌شود.

افزایشی شدن قیمت طلا و سکه به معنای افزایش تقاضا نیست
با اوج‌گیری جنگ در خاورمیانه در ابتدای مهر تصور می‌شد که بازار طلای داخلی ۶ ماهه پر رونقی را آغاز کند. اما آنچه رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید خلاف تصورات است. او در این باره می‎گوید: «در دو هفته گذشته به دنبال ناآرامی‌هایی که در خاورمیانه پیش آمد اگرچه مقداری بازار‌های جهانی طلا را افزایشی کرد و بازار‌های داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داد و منجر به نوسانات قیمت طلا و سکه شد، اما آنطور که در سنوات گذشته با افزایشی شدن قیمت بازار ملتهب می‌شد و تقاضا افزایش پیدا می‌کرد، این وضعیت در بازار داخل مشاهده نمی‌شود و افزایشی شدن قیمت طلا و سکه به معنای افزایش تقاضا نیست.»

بذرافشان با بیان اینکه در حال حاضر در بازار التهابی وجود ندارد و شرایط برای مبادله خوب است، افزود: «پیش بینی می‌شود که تا پایان هفته تغییری در بازار ایجاد نشود مگر اینکه تغییرات شدیدی در نرخ طلای جهانی حاصل شود یا وضعیت جنگ در منطقه تغییر کند. شاید با نوسانات یک یا دو درصدی مواجه باشیم که طبیعی است».

تاثیر مثبت معافیت مالیاتی واردات شمش طلا برای واحد‌های تولیدی طلا
چندی پیش اعلام شد که مالیات بر واردات شمش طلا از ابتدای آبان‌ ماه حذف خواهد شد، خبری که به گفته نادر بذرافشان تاثیر مثبتی را بر واحد‌های تولیدی طلا گذاشته است. به گفته او تولیدی‌های ما در مواد اولیه مشکل داشتند، ولی این شرایط تا پایان شهریور بود.

البته هنوز هم اعلام نشده که شرایط چطور است و اگر برگردد به سمت و سویی که موانع ایجاد شود، بخش تولید باز دچار آسیب خواهد شد، ولی اخبار این موضوع بر بازار خیلی تاثیر گذاشت چرا که تولیدی‌های ما و سطح بازار مشکل شمش نداشتند و نیاز‌های روزانه شان تامین شد.

بذرافشان در پایان با بیان اینکه خرید و فروش طلای آب‌شده و دست دوم کاری تخصصی است و مردم برای زیان کمتر نباید به آن سمت بروند، افزود: «بخش تولید طلا در سال‌های گذشته و به خصوص در این شش ماه دچار آسیب بسیاری شده است. از همین رو اگر مردم به سمت خرید مصنوعات طلا بروند، هم بخش تولید تقویت می‌شود و هم علاوه بر استفاده زینتی آن، در دراز مدت سرمایه گذاری امنی به حساب می‌آید».
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها