به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۸:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۸ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۴۳۶۶۴۲
کدام استان‌ها بیشترین فوتی و مصدوم را دارند؟

افزایش 9 درصدی فوتی‌های حوادث رانندگی

افزایش 9 درصدی فوتی‌های حوادث رانندگی
گروه جامعه: آمار فوتی ها و مصدومان حوادث رانندگی طی پنج ماهه ابتدایی سال جاری از سوی پزشکی قانونی منتشر شد. آماری که نشان می‌دهد روند فوتی‌ها و مصدومان این حوادث همچنان صعودی و هشدارآمیز است.

به گزارش تجارت نیوز، سالانه هزاران نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، برخی هم با آثار معلولیت به زندگی خود ادامه می‌دهند. عوامل مختلفی هم برای آمار بالای این حوادث عنوان می‌شود؛ از جاده‌های ناایمن گرفته تا خودروهای بی‌کیفیت و خواب‌آلودگی رانندگان.تعداد فوتی ها و مصدومان کم نیست، اما انگار به چشم آنها که باید نمی‌آید. مسئولانی که هر چند وقت یکبار فقط به دادن آماری اکتفا می‌کنند، بعد از آن هم نه خبری از بالا بردن کیفیت خودروها می‌شود، نه استاندارد شدن جاده‌ها.

از فرهنگ‌سازی برای رانندگی هم که نشانی نیست. سال‌ها پیش انیمیشین «سیاساکتی» از صداوسیما پخش می‌شد، ولی دیگر از همان انیمیشن‌های کوتاه هم خبری نیست، در بیلبوردهای شهری و… هم همینطور. گویی جان دادن هزاران ایرانی بر اثر تصادفات رانندگی در جاده‌ها به دست فراموشی سپرده شده است.

افزایش 9 درصدی فوتی های حوادث رانندگی
بنا بر داده‌های سازمان پزشکی قانونی ایران، فقط در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، 8670 نفر جان خود را بر اثر حوادث رانندگی از دست داده‌اند. 6834 نفر از متوفیان، مردان و 1836 نفر از آنها زنان بودند.مقایسه آمار حوادث رانندگی در پنج ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت زمانی مشابه در سال گذشته نشان از رشد 9.3 درصدی آمار فوتی ها می‌دهد. در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته 7931 نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست دادند.

آمار مصدومان تصادفات رانندگی 6 درصد افزایش یافت
سوی دیگر حوادث رانندگی، مصدومانی است که برخی از آنها با معلولیت دائمی مواجه می‌شوند. برخی از معلولان هم برای همیشه خانه‌نشین می‌شوند، از بازار کار خارج شده و تحت پوشش هیچ سازمان حمایتی هم نیستند.داده‌های سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که در پنج ماهه ابتدایی سال جاری 170 هزار و 134 نفر در ایران طی حوادث رانندگی مصدوم شدند. حدود 120 هزار نفر از آنها را مردان و حدود 50 هزار نفر را نیز تشکیل می‌دهند.

مقایسه آمار سال جاری با سال 1401 نشان می‌دهد که در پنج ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته، تعداد مصدومان حوادث رانندگی 6.6 درصد افزایش داشته است. در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته 159 هزار و 777 نفر در حوادث رانندگی مصدوم شدند.

 تعداد فوتی ها در کدام استان‌ها بیشتر است؟
اما در سال جاری بیشترین و کمترین فوتی های حوادث رانندگی برای کدام استان‌ها ثبت شده است؟ بنا بر داده‌های سازمان پزشکی قانونی در پنج ماهه ابتدایی سال جاری استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و تهران به ترتیب با 712، 658 و 629 نفر فوتی، بیشترین آمار را داشتند.

همچنین استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل کمترین فوتی ها را نسبت به سایر استان‌ها در پنج ماهه ابتدایی سال جاری ثبت کردند. آمار فوتی های این استان‌ها به ترتیب 71، 92 و 122 نفر است.استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب بیشترین آمار مصدومان را در سال جاری بر اثر حوادث رانندگی ثبت کرده‌اند. آمار مصدومان حوادث رانندگی در این استان‌ها به ترتیب 19 هزار و 795 نفر، 15 هزار و 159 نفر و در آخر 14 هزار و 751 نفر مصدوم بر اثر تصادفات رانندگی در پنج ماهه ابتدایی سال جاری داشتند.

40 تا 60 هزار معلول در سوانح رانندگی
برخی از مصدومان حوادث رانندگی برای همیشه با آثار معلولیت و ضایعات نخاعی به زندگی خود ادامه می‌دهند. پیش از این علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره آمار معلولیت ناشی از تصادفات گفت: «موتور تولید فقر و معلولیت از حوادث جاده‌ای است، اما در ستادهای نوروزی هیچ دعوتی از سازمان بهزیستی نمی‌شود.»

قادری توضیح داد: «در نتیجه 300 هزار سانحه تصادفات در کشور سالانه بین 40 تا 60 هزار معلول به جمعیت معلولان ایران اضافه می‌شود. معلولان با ضایعه نخاعی و بسترگرا در نتیجه این تصادفات، حداقل 2 هزار نفر هستند که آمار جدید به سه هزار نفر هم افزایش یافته است.»

پیش‌تر نیز حمیدرضا خانکه، رئیس گروه آموزشی و مرکز تحقیقا سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: «حوادث ترافیکی، سالانه بیش از 17 هزار کشته و بیش از 44 هزار معلول دائمی بر جای می‌گذارد.»

خانکه توضیح داد که در حال حاضر بالای 90 درصد حمل‌ونقل در کشور ما، جاده‌محور است. در صورتی‌که این عدد در دنیا کمتر از 50 درصد است و بیشتر حمل‌ونقل عمومی در دیگر کشورها، ریل‌محور است. بنابراین باید زیرساخت‌ها فراهم شود تا سلامت و ایمنی مردم تامین شده و بتوانیم جامعه پربار با توسعه پایدار داشته باشیم.

خودروی داخلی مانند آکواریوم است
خودروهای داخلی یکی از عواملی است که در پرونده تصادفات رانندگی نقش دارند. عاملی که برخی از مقامات رسمی از نقش پررنگ آن بارها گفته‌اند، اما به نظر زور خودروسازان از جان ایرانیان بیشتر است!پیش‌تر محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، خودروهای داخلی را به آکواریوم تشبیه کرده بود. محمدی گفت: «خودروهای داخلی مانند آکواریوم‌هایی هستند که با برخورد با هر وسیله‌ای متلاشی می‌شوند.»

رئیس پلیس راهور اصفهان گفت خودروسازان برای ایمنی خودرو هزینه تجهیزاتی را شهروندان می‌گیرند که در تصادفات نقش برعکسی ایفا می‌کنند. کیسه هوا از جمله تجهیزاتی است که محمدی به آن اشاره کرد. او گفت کمتر شاهد بوده‌ایم که در تصادفات، کیسه‌های هوا برای کاهش شدت خسارات جانی فعال شده باشد.
از دیگر امکاناتی که رئیس پلیس راهور اصفهان به آن اشاره کرد، سیستم ای بی اس است. او گفت خودروسازان برای این سیستم از مردم پول می‌گیرند، اما مواردی دیده‌ایم که ترمز خودرو از کنترل راننده خارج شده و خودرو چرخیده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها