به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۹:۵۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۹ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب : ۴۳۷۰۱۵
طرح جنجالی اسرائیل برای انتقال ساکنان غزه در صحرای سینا در مصر

آغاز حمله گسترده زمینی اسرائیل به غزه

آغاز حمله گسترده زمینی اسرائیل به غزه
گروه بین‌الملل: فرماندهی جنوب ارتش اسرائیل از آغاز حمله گسترده زمینی از چند محور در غزه خبر داد. این ویدئو مربوط به پیام سرلشکر یارون، فینکلمن و دستور حمله فرماندهی جنوب قبل از ورود به نوار غزه است که می‌گوید: «ما در کوچه‌ها می‌جنگیم و در تونل‌ها می‌جنگیم، هر جا لازم باشد می‌جنگیم!»
...
سه‌شنبه، ۹ آبان و بیست‌و‌پنجمین روز جنگ در منطقه در حالی آغاز شد که عملیات زمینی اسرائیل در شمال و شرق غزه و حمله‌ها در کرانه باختری و علیه اهداف مرتبط با حزب‌الله در لبنان ادامه دارد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز به‌طور روشن با آتش‌بس مخالفت کرد و می‌گوید اکنون وقت جنگ است. برخی مقامات دولت جو بایدن هم گفته‌اند که گمان نمی‌کنند آتش‌بس ایده خوبی باشد و می‌تواند به نفع حماس باشد. آمریکا و اروپا، پیشنهاد «وقفه‌های بشردوستانه» را روی میز گذاشته‌اند اما همچنان بین اعضای شورای امنیت درباره تنظیم متن قطعنامه اختلاف‌نظر وجود دارد. همزمان سازمان ملل، سازمان‌های مدافع حقوق بشر و امور بشردوستانه درباره بروز فاجعه در غزه به دلیل کمبود آب سالم ابراز نگرانی کرده‌اند. جاناتان کنریکاس، سخنگوی ارتش اسرائیل به سی‌ان‌ان گفت که سرباز زن آزاد شده در جریان عملیات زمینی در غزه بر اساس اطلاعاتی که از محل نگهداری او به نیروهای ویژه رسیده بود، آزاد شد و آنها این عملیات را با هدف آزادی او انجام دادند. تعداد گروگان‌هایی که حماس پس از حمله هفتم اکتبر به اسرائیل با خود به غزه برد ۲۴۰ نفر برآورد شده است.
نقشه حمله زمینی به شمال غزه از سه محور

‏- محور یکم از طرف «بیت حانون» از طریق خودروهای زرهی سنگین و نیروهای پیاده نظام
‏- محور دوم از طرف شمال غربی نوار غزه در مجاورت دریای مدیترانه از طریق تانک‌ها و نفربر و خودروهای زرهی سنگین و بولدوزرها
‏- محور سوم از طرف جنوب شهر ⁧غزه⁩ از منطقه «جحر الدیک» با هدف قطع کردن ارتباط شهر غزه با جنوب
افزایش آمار کشته‌شدگان فلسطینی در غزه
وزارت بهداشت تشکیلات فلسطینی می‌گوید از آغاز درگیری‌های اخیر در پانزدهم مهرماه تاکنون دست‌کم ۸۵۲۵ فلسطینی در غزه کشته شده‌اند. بر اساس این بیانیه،‌ ۳۵۴۲ تن از این افراد،‌ زیر سن قانونی و ۲۱۸۷ نفر هم زن بوده‌اند. بر پایه همین گزارش ۱۳۰ امدادگر و کادر بهداشت و درمان هم در این میان بوده‌اند.
وزیر امور خارجه نروژ: 
اسرائیل قوانین بین المللی بشردوستانه را نقض می‌کند

 اسپن بارت ایدی در گفتگو با رویترز اظهار داشت: اسلو از حق اسرائیلی ها برای دفاع از خود حمایت می کند، اما باید پرسنل نظامی را از غیرنظامیان جدا کند و اطمینان حاصل کند که حملات "متناسب" هستند و در عین حال آسیب به غیرنظامیان را به حداقل می‌رساند. تصاوير ماهواره‌ای تمام خانه‌ها و بيمارستان‌های تخريب شده مناطق در اثر بمباران را ثبت كرده است.
عفو بین‌الملل: ارتش اسرائیل در حمله به جنوب لبنان از فسفر سفید استفاده کرد
یک تحقیق جدید توسط عفو بین‌الملل، گروه حقوق بشری مستقر در بریتانیا نشان می‌دهد که «ارتش اسرائیل به طور غیرقانونی از فسفر سفید در حمله به جنوب لبنان در روز ۱۶ اکتبر استفاده کرده است». عفو بین الملل در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «این حمله باید به عنوان جنایت جنگی مورد بررسی قرار گیرد». اسراییل که در گذشته چنین اتهاماتی را رد کرده است، اظهار نظر فوری نکرد. گروه‌های حقوق بشر، اسرائیل را به استفاده از فسفر سفید در حملات خود در غزه و لبنان متهم کرده‌اند.
بورل: حماس گروگان‌ها را آزاد کند
جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، به قتل شانی لوک واکنش نشان داد و درخواست اتحادیه اروپا از حماس را برای آزادی همه گروگان‌ها تکرار کرد. او با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «وحشت‌زده از سلاخی شانی لوک، شهروند آلمانی-اسرائیلی توسط حماس. مرگ او نمونه‌ای از وحشی‌گری تروریست‌ها علیه صدها شهروند اسرائیلی و خارجی است. اتحادیه اروپا خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها در غزه است.»
نتانیاهو: آتش‌بس یعنی تسلیم شدن به حماس
رسانه‌های اسرائیل ویدئویی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور را منتشر کرده‌اند که در آن هرگونه آتش‌بس با حماس را رد می‌کند. نتانیاهو در سخنانی به زبان انگلیسی گفت: «من می‌خواهم موضع اسرائیل را در مورد آتش‌بس روشن کنم. همانطور که ایالات متحده پس از بمباران پرل هاربر یا پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر با آتش‌بس موافقت نکرد، اسرائیل نیز پس از حملات هولناک ۷ اکتبر با آتش‌بس با حماس موافقت نخواهد کرد. درخواست برای آتش‌بس، درخواستی است از اسرائیل برای تسلیم شدن به حماس. تسلیم شدن به تروریست‌ها، تسلیم شدن در برابر بربریت. این اتفاق نخواهد افتاد. خانم‌ها و آقایان، کتاب مقدس می‌گوید که زمانی برای صلح وجود دارد و زمانی برای جنگ. اکنون زمان جنگ است، جنگی برای آینده مشترک ما.»
پیشنهاد رسانه اسرائیلی به کابینه: مدیریت غزه را به سعودی‌ها بدهید!
شبکه هفت اسرائیل می‌گوید: به جای تغییر سیاست در فردای یک مرحله دیگر از جنگ بی‌پایان در غزه، بهتر است برای یک بار هم که شده عاقلانه عمل کنیم و تصمیم بگیریم که از این پس با غزه چه خواهیم کرد. کابینه در صورت تسلط بر نوار غزه در مرحله پساجنگ مدیریت آن را به حکومت عربستان سعودی بسپارد.
گزارش نیویورک تایمز از عواملی که باعث شد اسرائیل از حمله حماس غافل شود
روزنامه "نیویورک تایمز" با استناد به منابع اطلاعاتی و اسناد دولتی گزارش داد که ماموران سرویس مخفی اسرائیل احتمال خطر از سوی حماس را اشتباه ارزیابی کردند. رونن بار، رئیس سرویس مخفی "شین بت"، در ساعت ۳ بامداد روز حمله «۷ اکتبر»، از تحرکات حماس در امتداد مرز با نوار غزه مطلع شد. او اما این تحرکات را نه یک حمله ناگهانی، بلکه تصور کرد که تروریست‌ها در حال انجام یک تمرین نظامی هستند. بنابراین، رونن بار تا اندکی پیش از شروع حمله بزرگ حماس، اطلاع‌رسانی به نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو را ضروری ندانست. نکته تلخ قضیه در اینجاست که واحدی که ارتباطات بی‌سیم حماس را شنود می‌کرد، فعالیت‌اش را یک سال پیش متوقف کرده بود. سرویس‌های مخفی اسرائیل این شنودها را غیرضروری می‌دانستند، زیرا تحرکات حزب‌الله لبنان و ایران را تهدیدهای بسیار حادتری برای اسرائیل می‌دیدند.
اسراییل: یک سرباز زن طی عملیاتی در غزه آزاد شد
بیانیه مشترک ارتش اسرائیل و شین بت: یک سرباز زن که توسط حماس ربوده شده بود، با عملیات کماندویی در غزه آزاد شد. در همین حال، نخست وزیر اسرائیل به انتشار فیلم ابراز خشم و انزجار اسرای اسرائیلی در غزه که توسط حماس منتشر شده سریعا واکنش نشان داد و آن را «جنگ روانی» قلمداد کرد. نتانیاهو تأکید کرد که «تمام تلاش خود را خواهیم کرد که همه اسرای خود را آزاد کنیم».
کلینتون: آتش‌بس یک هدیه به حماس خواهد بود
هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت که آتش بس در غزه ممکن نیست در صورتیکه این یک هدیه به حماس خواهد بود و آنها را قادر به تجدید قوا در جریان آتش بس می‌کند.
طرح جنجالی اسرائیل برای انتقال ساکنان غزه در صحرانی سینا
روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت امروز سه‌شنبه نوشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از رهبران مختلف جهان درخواست کرده تا عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر را «متقاعد کنند» با پذیرش فلسطینیان غزه در بخش سینا در مصر به عنوان راه حلی برای وضعیت انسانی ایجاد شده در نوار غزه موافقت کند. بر اساس این گزارش، یکی از پیشنهادهای این طرح این است که در صورت موافقت مصر با این طرح، بانک جهانی بدهی کلان مصر را تسویه کند. به نوشته یدیعوت آحرونوت، مقامات مصر هراس دارند که شمار بزرگی از فلسطینیان سعی کنند یک‌باره از گذرگاه رفح عبور کرده و وارد خاک مصر شوند. براساس این گزارش، اسرائیل در پیشنهاد خود همچنین از مصر خواسته تا امکان تخلیه مجروحین فلسطینی با کشتی و ایجاد بیمارستان صحرایی در مصر را بپذیرد. پیش از گزارش یدیعوت آحرونوت، خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داده بود که طرح یادشده از سوی وزارت اطلاعات اسرائیل تنظیم شده و نگرانی مصر و فلسطینیان را تشدید کرده است.
به‌نوشته آسوشیتدپرس تاریخ طرح نوشته شده از سوی وزارت اطلاعات اسرائیل، ۱۳ اکتبر است؛ ۶ روز پس از حمله حماس به اسرائیل.
نبیل ابو رودینه، سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی در واکنش گفت:‌ «آوارگی دوباره مردم ما خط قرمزی است که تکرار نخواهد شد». عباس خود هفته گذشته در نشستی که به ریاست رهبر مصر در قاهره برگزار شد، سه بار تکرار کرد که مردم غزه از سرزمین خود نخواهند رفت. رهبران مصر و اردن از زمانی که ارتش اسرائیل با شروع جنگ جاری علیه حماس از ساکنان بخش شمالی غزه خواست به سوی بخش جنوبی این باریکه بروند، از عواقب آن به عنوان احتمال راندن صدها هزار فلسطینی به کشورهای دیگر ابراز نگرانی کردند.
ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن گفته است که آوارگی دوباره فلسطینیان از غزه برای کشورش «خط قرمز» است. عبدالفتاح سیسی نیز در چند فرصت در سه هفته اخیر گفته است که مصر به سرزمینی برای زندگی فلسطینیان بیشتری تبدیل نخواهد شد.
مصر با درخواست نتانیاهو موافقت نکرد
عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر دو درخواست نخست وزیر اسرائیل از جمله طرح کوچاندن فلسطینی‌های غزه به این کشور در ازای حذف بدهی‌های مصر به بانک جهانی و نیز انتقال زخمی‌ها از نوار غزه به سیناء و برپایی یک بیمارستان صحرایی در آنجا را رد کرد.
خروج گروهی از ساکنان مناطق جنوبی لبنان از ترس گسترش جنگ
سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید هزاران غیر نظامی در حال فرار از مناطق جنوبی لبنان و ترک خانه‌های خود هستند. دانیل هگاری گفت این شهروندان لبنانی، با تصمیم خودشان و از ترس اینکه حزب‌الله لبنان،‌ جنگ را به این مناطق بکشد،‌ خانه‌های خود را ترک می‌کنند. پیشتر یک سخنگوی دیگر ارتش اسرائیل از افزایش درگیری‌‌ها با حزب‌الله لبنان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داده و به‌جا ماندن تلفات در هر دو سو را تأیید کرده بود.
مروری بر تحولات ساعات اخیر
ارتش اسرائیل از ساقط کردن یک پهپاد بر فراز دریای سرخ و در نزدیکی شهر ایلات خبر داد. ایلات جنوبی‌ترین شهر اسرائیل است و حدود ۲۰۰ کیلومتر با غزه فاصله دارد. ارتش اسرائیل هنوز جزئیاتی درباره این پهپاد و مبدأ پروازش ارائه نکرده،‌ اما گفته که خطری متوجه ساکنان ایلات نیست.
حملات هوایی سنگین اسرائیل علیه غزه در طول شب گذشته هم ادامه داشت. همزمان،‌ سخنگوی ارتش اسرائیل از ادامه حضور نیروهای زرهی و زمینی این کشور در مناطقی از نوار غزه و ادامه عملیات خبر داد.
پیشتر، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با رد درخواست‌های فزاینده بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس، تاکید کرد که «فعلا،‌ وقت جنگ است». نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر بر ادامه نبرد تا «نابودی کامل حماس» پافشاری کرد. دولت آمریکا هم با حمایت از این موضع آقای نتانیاهو، گفت که در شرایط فعلی،‌ آتش‌بس اقدام مناسبی نیست و برای کمک به غیرنظامیان در جنوب غزه، خواستار «وقفه بشردوستانه» شد.
سخنگوی ارتش اسرائیل در گزارش صبحگاهی‌اش، با نمایش تصاویر هوایی و یک انیمیشن، ادعا کرد که نیروهای حماس، از تونل‌هایی در زیر بیمارستان شفا، علیه اسرائیل فعالیت می‌کنند. جاناتان کونریکوس این ادعا را به عنوان توجیهی برای درخواست اسرائیل جهت تخلیه دو بیمارستان اصلی غزه مطرح کرد.
در همین حال، رئیس انجمن هلال احمر فلسطینی از آسیب‌دیدن بخش‌هایی از بیمارستان القدس،‌ از جمله یک بخش اورژانس خبر داد و نسبت به شرایط جسمی و روانی کارکنان این مرکز درمانی ابراز نگرانی کرد.
بر اساس تازه‌ترین آمار منتشره از سوی وزارت بهداشت تشکیلات فلسطینی، آمار تلفات فلسطینیان در غزه از ۸۳۰۰ نفر فراتر رفته است. بر اساس این گزارش، دست‌کم ۳۴۵۷ تن از قربانیان کودک بوده‌اند.
همزمان کمیته حمایت از روزنامه نگاران هم از کشته شدن دست‌کم ۳۱ روزنامه‌نگار در درگیری‌های جاری خبر داد. از میان این ۳۱ تن،‌۲۶ نفر فلسطینی، ۴ تن اسرائیلی و یک روزنامه‌نگار هم لبنانی بوده اند. ارتش اسرائیل هشدار داده که نمی‌تواند سلامت روزنامه‌نگاران فعال در نوار غزه را تضمین کند.
ارتش اسرائیل با اشاره به افزایش درگیری‌ها با حزب‌الله لبنان، کشته‌ شدن نیروهایی از دو طرف را تأیید کرد. سخنگوی ارتش اسرائیل همزمان به دولت لبنان هشدار داد که برای ممانعت از کشیده‌شدن این کشور به یک جنگ دیگر، جلوی فعالیت حزب‌الله و حامیانش را بگیرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها