به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۶ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۴۳۷۹۹۸
نتانیاهو: اسرائیل تا مدتی نامحدود اداره امنیتی غزه را در اختیار خواهد داشت

جنگ غزه چگونه پایان خواهد یافت؟

گروه بین‌الملل: دومین ماه جنگ اسرائیل و حماس در حالی آغاز شده است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌و‌گو با ای‌بی‌سی بر «مسئولیت امنیتی نامحدود» اسرائیل در غزه پس از جنگ تاکید کرده است. شورای امنیت سازمان ملل نیز بار دیگر در جریان نشست دوشنبه شب که به درخواست امارات متحده عربی و چین برگزار شده بود، نتوانست در زمینه تصویب قطعنامه درباره جنگ اسرائیل و حماس به اجماع برسد.
جنگ غزه چگونه پایان خواهد یافت؟
نخست‌وزیر اسرائیل، در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی نیوز آمریکا گفت اسرائیل پس از جنگ تا مدتی نامحدود، مسئولیت امنیت غزه را در اختیار خواهد داشت. بنیامین نتانیاهو، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه پس از جنگ چه کسی بر غزه حکومت می‌کند، گفت: «کسانی که نخواهند راه حماس را ادامه دهند. فکر می‌کنم اسرائیل تا مدت نامحدودی مسئولیت کلی امنیت را بر عهده داشته باشد؛ چرا که دیدیم زمانی که اسرائیل امنیت را بر عهده ندارد، چه می‌شود.» اشاره او به حمله غافلگیرانه حماس در اکتبر ۲۰۲۳ به اسرائیل است که نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ کشته به جا گذاشت. حماس در این حمله بیش از ۲۳۰ نفر را هم گروگان گرفت. نتانیاهو در این مصاحبه مخالفت صریحش با آتش‌بس در غزه را اعلام کرد و گفت: «آتش‌بس تلاش‌ها را برای خارج کردن گروگان‌ها را مختل می‌کند.»
نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید به «وقفه بشردوستانه تاکتیکی» در جنگ در غزه فکر می‌کند. امکانی که به گفته او، ورود کمک‌ها به نوار غزه و خروج گروگان‌ها را تسهیل می‌کند. او وقفه بشردوستانه تاکتیکی را چنین توضیح داد: «مانند روشی است که در گذشته انجام شد؛ ساعتی در یک منطقه و ساعت دیگری در منطقه دیگری وقفه بشردوستانه اجرا خواهد شد.»
ساعاتی پیش از این مصاحبه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با نتانیاهو تلفنی درباره «وقفه‌های بشردوستانه و گروگان‌های در دست حماس» گفت‌وگو کردند. نتانیاهو که فشار نظامی را تنها گزینه «موثر» برای مقابله با حماس می‌داند، درباره محل نگهداری گروگان‌ها گفت که از محل نگهداری گروگان‌ها اطلاعاتی دارد اما عاقلانه نیست که آن‌ها را اینجا با حماس به اشتراک بگذارد. نخست‌وزیر اسرائيل در پاسخ به مجری ای‌بی‌سی درباره تعداد ۱۰ هزار غیرنظامی که به گفته وزارت بهداشت فلسطین در حملات اسرائيل کشته شدند، گفت: «مطمئنا من آن ارقام را که ارزش اسمی دارند، در نظر نمی‌گیرم. فکر می‌کنم باید آن‌ها را بررسی کنیم. در این ارقام چند هزار مبارز فلسطینی و تروریست‌های حماس نیز گنجانده شده‌اند.» او بار دیگر حماس را به استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان «سپر انسانی» متهم کرد و گفت: «ما از غیرنظامیان فلسطین خواستیم منطقه جنگی را ترک کنند. آن‌ها‌ [حماس] جلویشان را گرفتند و از آنان به‌عنوان سپر انسانی استفاده کردند.» نتانیاهو درباره افزایش نگرانی خانواده‌ گروگان‌ها، با توجه به تعداد بالای تلفات غیرنظامیان در غزه، گفت:‌ «درک این نکته مهم است که برای شکست دادن تروریست‌هایی که خود را بین غیرنظامیان جا داده‌اند، هیچ راهی جز این وجود ندارد.» نخست‌وزیر اسرائیل در این مصاحبه تاکید کرد: «به سهم خود هر کاری انجام خواهیم داد تا تلفات غیرنظامیان را کاهش دهیم. اما در صورت ادامه این وضع، تلفات غیرنظامی هم خواهیم داشت.» نتانیاهو در پاسخ به اینکه آیا برای جمهوری اسلامی و حزب‌الله پیامی دارد، گفت: «آن‌ها درک کرده‌اند که در صورت ورود به جنگ، پاسخ بسیار شدیدی دریافت خواهند کرد.»
شکست دوباره شورای امنیت در تصویب قطعنامه درباره جنگ اسرائیل و حماس
شورای امنیت سازمان ملل در جلسه پشت درهای بسته روز دوشنبه که به درخواست امارات متحده عربی و چین برگزار شده بود، بار دیگر نتوانست در زمینه صدور قطعنامه درباره آتش‌بس در غزه و جنگ اسرائیل و حماس به اجماع برسد. رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: «در این مرحله هیچ توافقی به دست نیامد.» گروه موسوم به E-10 که ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل به‌شمار می‌روند، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در این جلسه ارایه دادند. به گزارش سی‌ان‌ان، آمریکا و بریتانیا، دو عضو دائم شورای امنیت با این قطعنامه مخالفت کردند. پیش‌تر قطعنامه پیشنهادی آمریکا در این زمینه با وتوی چین و روسیه مواجه شده بود. قطعنامه پیشنهادی روسیه که در آن اقدامات حماس محکوم نشده بود هم با وتوی آمریکا رو‌به‌رو شد. آمریکا و اروپا به جای آتش‌بس از «وقفه‌های بشردوستانه» حمایت می‌کنند. وود گفت که در این جلسه موضوع وقفه‌های بشردوستانه نیز مطرح شد. سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل نیز ضمن محکوم کردن حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و حمله اسرائیل به غزه می‌گوید که رایزنی‌ها ادامه دارد و اعضا می‌کوشند بر اختلاف نظرها غلبه کنند.
سازمان ملل: وضعیت غزه یک تراژدی انسانی بزرگ است
آنروا، آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، در شبکه‌های اجتماعی وضعیت غزه را یک «تراژدی با ابعاد عظیم» توصیف کرده است.
آنروا نوشته است: «برای یک ماه، مردم در سراسر نوار غزه از کمک محروم شده‌اند، کشته شده‌اند و در خانه‌های خود بمباران شده‌اند. تلاش روزانه برای یافتن نان و آب. ارتباط مردم با عزیزانشان (در غزه) و سایر نقاط جهان قطع شده است. این یک آوارگی اجباری و تراژدی انسانی با ابعاد عظیم است.»
پنتاگون از افزایش حمله‌ها به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه خبر داد
پنتاگون اعلام کرد که در روزهای پایانی هفته گذشته، حمله‌ها به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه به‌طور قابل توجهی افزایش یافت.
براساس این گزارش از ۱۷ اکتبر، ۳۸ حمله علیه پایگاه‌های آمریکایی در منطقه شامل ۲۰ حمله در عراق و ۱۸ حمله در سوریه انجام شده است و ۴۵ پرسنل آمریکایی مجروج شدند. به گزارش العربیه، یک پیمانکار آمریکایی نیز ماه گذشته پس از فعال شدن سیستم هشدار دهنده احتمال حمله به یک پایگاه آمریکایی در عراق، دچار حمله قلبی شده و درگذشته است.
ارتش اسرائیل: کنترل یک مقر دیگر حماس در شمال غزه را در اختیار گرفتیم

تصاویری از داخل و بیرون مسجدی در منطقه‌ای از غزه که به کنترل ارتش اسراییل درآمده، یک موشک‌انداز بزرگ حماس را نشان می‌دهد


ارتش اسرائیل امروز سه‌شنبه اعلام کرد یک مقر دیگر نیروهای حماس را در بخش شمالی نوار غزه به کنترل خود درآورده و پرتاب‌گرها، راکت‌های ضدتانک، سلاح‌های مختلف و همچنین مطالبی را که شامل امور اطلاعاتی این سازمان در این مقر بوده، به‌دست آورده است.
این گزارش افزود با همکاری نیروهای رزمی تیپ «نحل»، گروهی ۱۰ نفره از افراد حماس که در محل شناسایی شده بودند، توسط دو جت‌ جنگی اسرائیل از پای درآمدند. ارتش اسرائیل در بیانیه مربوط به آخرین جزئیات از صحنه میدانی جنگ نوشت ارتش در طول شب به ده‌ها موضع حماس که از آن برای پرتاب خمپاره استفاده می‌کرد، حمله کرد و با آن‌ها را منهدم کرد. براساس این گزارش، ارتش در ساعات اخیر نیروهایی از شبه‌نظامیان حماس را که از «ساختمانی در نزدیکی بیمارستان قدس» درصدد حمله به نظامیان اسرائیلی بودند، شناسایی کرده و با هدایت نیروهای زمینی، جنگنده‌ها برای حمله به این مکان هدایت شدند. این حمله منجر به انفجارهای ثانویه محسوسی شد که خود نشان می‌داد یک «انبار تسلیحات زیرزمینی» حماس در این منطقه غیرنظامی وجود داشت. سخنگوی ارتش اسرائیل دوشنبه شب نیز فیلم‌ها و تصاویری را از یک مسجد و یک مرکز آموزشی و تفریحی «کودکان» در غزه منتشر کرد که سکوهای پرتاب راکت در آن فعال بوده است. در «مسجد» یاد شده ۵۰ راکت آماده پرتاب بدست آمده است. روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه نوشت که عملیات نیروهای دفاعی این کشور اکنون به مرکز شهر غزه رسیده است. سخنگویان حماس مدعی شده‌اند «غافلگیری» زیادی برای نیروهای اسرائیلی آماده کرده‌اند. از آغاز ورود زمینی ارتش به غزه در ۱۱ روز پیش، شمار کشته‌های اسرائیل در این عملیات ۳۰ تن بوده است.
مرگ یک مرد یهودی در جریان تظاهرات هواداران فلسطینیان در لس‌آنجلس
در ادامه افزایش موارد یهودستیزی در آمریکا از آغاز جنگ حماس و اسرائیل، یک معترض طرفدار فلسطینیان مظنون است که با ضربه بلندگو بر سر یک مرد ۶۹ ساله آمریکایی یهودی، او را کشته است. رهبران اسرائیل درباره مرگ پل کسلر در کالیفرنیا اظهار نظر کرده‌اند. کسلر روز دوشنبه در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت، یک روز پس از آنکه گزارش شد که در جریان درگیری بین معترضان و طرفداران حامی فلسطین و حامیان اسرائیل در شمال غربی لس آنجلس، مورد ضرب و شتم قرار گرفت. بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل، با توصیف کشته شدن کسلر به عنوان یک قتل، در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «قتل پل کسلر یهودی-آمریکایی باید به عنوان یک هشدار جدی برای کل جهان باشد. اسرائیل امروز در خط مقدم مبارزه جهانی علیه ایدئولوژی یهودی‌ستیزانه جنایتکار پشت حملات تروریستی حماس در ۷ اکتبر قرار دارد. من از رهبران جهان و جامعه بین‌المللی می‌خواهم که در محکومیت ترور و یهودستیزی صریح و فعال باشند.» یائیر لاپید، رهبر مخالفان دولت نتانیاهو نیز در این باره اظهار نظر کرده است: «پل کسلر به دلیل یهودی بودن در لس آنجلس کشته شد. این به خاطر غزه نیست، به خاطر یهودستیزی است. این همان چیزی است که زمانی اتفاق می افتد که معترضان حماس را تمجید می‌کنند و خواهان «جهانی سازی انتفاضه» می‌شوند. آن‌ها فلسطینی‌ها را دوست ندارند، از یهودیان متنفرند.»
ورود روزانه ۳۳ کامیون حامل اقلام بشردوستانه به غزه
هلال احمر فلسطینی روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان اعلام کرد از زمان بازگشایی گذرگاه رفح، در مرز میان مصر با غزه، روزانه به طور میانگین ۳۳ کامیون با محموله امدادی وارد این باریکه شده است. براساس گزارش این نهاد، از روز ۲۹ مهر به بعد، که دو هفته از جنگ سپری شده بود، در مجموع ۵۶۹ کامیون از این گذرگاه عبور کرده است. ۹۳ کامیون شامگاه دوشنبه وارد غزه شد. سازمان ملل متحد ورود روزانه یکصد کامیون را برای تأمین نیازهای اساسی جمعیت دو میلیون نفری در غزه لازم دانسته است.
موضوع آتش‌بس در جنگ حماس و اسرائیل در اجلاس گروه هفت
همزمان با افزایش درخواست‌ها برای برقراری آتش‌بس در جنگ حماس و اسرائیل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان برای شرکت در نشست وزرای خارجه گروه هفت وارد ژاپن شد تا با این کشورها در این زمینه به یک موضع مشترک دست یابد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلینکن در حالی که پس از تازه‌ترین سفر خود به خاورمیانه و ملاقات‌های متعدد با رهبران کشورهای مختلف وارد توکیو شد، هیچ اظهار نظری علنی درباره سفر خاورمیانه خود نکرد. فرانسه تنها عضو گروه هفت بود که ماه گذشته به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که به‌دنبال آتش‌بس فوری بشردوستانه در جنگ حماس و اسرائیل بود، رأی مثبت داد. ایالات متحده به این قطعنامه رأی منفی و ژاپن، بریتانیا، ایتالیا، آلمان و کانادا همگی رای ممتنع دادند. اسرائیل اعلام کرده در حمله یک‌ماه پیش گروه حماس به شهرک‌های یهودی‌نشین در مرز با غزه، ۱۴۰۰ نفر کشته شدند که اکثر آنها غیرنظامی بودند. وزارت بهداشت فلسطینی نیز اعلام کرده که تعداد کشته‌شدگان غزه از ۱۰ هزار نفر فراتر رفته که بیش از چهار هزار نفر از آنها کودک هستند. باوجود مخالفت اسرائیل با آتش‌بس پیش از آزادی گروگان‌ها، کاخ سفید اعلام کرده که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه درباره احتمال «وقفه‌های تاکتیکی» در جنگ با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.
انتقاد روسیه از اظهارات وزیر اسرائیلی درباره استفاده از بمب اتم در غزه
وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان گفت اظهارات یک وزیر اسرائیلی در خصوص کاربرد بمب هسته‌ای در غزه، سئوالات زیادی را ایجاد می‌کند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه در مسکو گفت مسئله اصلی این است که اسرائیل اذعان کرده که سلاح هسته‌ای دارد.
عمی‌حی الیاهو، وزیر میراث اسرائیل، روز یکشنبه در یک مصاحبه رادیویی گفته بود که مرگ، دیگر برای نیروهای حماس دردآور نیست و باید مجازاتی سخت‌تر برای تنبیه آنها به کار برد. دولتمردان و سیاستمداران بسیاری در اسرائیل، از اظهارات این وزیر به شدت انتقاد کرده و خواهان اخراج او شدند. بنیامین نتانیاهو نیز در بیانیه‌ای با ابراز برائت از سخنان این وزیر، او را تا اطلاع ثانوی از حضور در نشست‌های دولت محروم کرد.
با این حال، در انتقادهای داخلی اسرائیل به این امر اشاره نشد که آیا این کشور قدرت هسته‌ای نظامی است یا نه. اسرائیل ده‌ها سال است که سیاست عامدانه «ابهام هسته‌ای» را در خصوص این توان خود در پیش گرفته است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: اگر اظهارات رسمی در مورد وجود سلاح هسته‌ای در اسرائیل می‌شنویم، پس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسان بین‌المللی هسته‌ای کجا هستند.
روسیه که خود یک قدرت هسته‌ای است، ضمن حفظ رابطه سیاسی با اسرائیل، در جریان جنگ جاری حماس و اسرائیل، از دولت اسرائیل انتقاد کرده و هیئتی از مقامات حماس به ریاست موسی ابومرزوق را برای مذاکره به مسکو دعوت کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها