به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۸:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۴۳۹۰۰۳
اسرائیل: حماس کنترل شمال غزه را از دست داده است

آغاز هفته ششم جنگ غزه همزمان با افزایش تنش در مرز اسرائیل و لبنان

آغاز هفته ششم جنگ غزه همزمان با افزایش تنش در مرز اسرائیل و لبنان
گروه بین‌الملل: در نخستین روز از ششمین هفته جنگ اسرائیل و حماس، سران کشورهای عربی و اسلامی، شنبه در پایان نشست فوق‌العاده کشورهای عربی-اسلامی ریاض، با انتشار بیانیه‌ای، دولت اسرائیل را دولتی اشغالگر خواندند. در این بیانیه، حملات ارتش اسرائیل در نوار غزه «جنایات جنگی» و «کشتار وحشیانه و غیرانسانی یک دولت اشغالگر» توصیف و از جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده که برای متوقف کردن فوری عملیات نظامی اسرائيل در نوار غزه اقدام کنند.
از سوی دیگر، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت آنچه که ارتش کشورش علیه حماس در نوار غزه انجام‌ می‌دهد، به‌زودی علیه حزب‌الله در لبنان و بیروت انجام خواهد شد. گالانت گفت که این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران ممکن است لبنان را هم وارد جنگ کند.
ارتش اسرائیل روز شنبه اتهام‌ها مبنی‌بر حمله به بزرگ‌ترین بیمارستان غزه، یعنی بیمارستان الشفا را رد کرده، اما از «درگیری» نیروهای اسرائیلی با شبه‌نظامیان حماس در اطراف بیمارستان خبر داده است. این درحالی است که گزارش‌های مختلف حاکی‌از از پایان آب و غذا و قطع برق بیمارستان به‌دلیل پایان سوخت و همچنین آسیب به بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان است. اسرائیل اعلام کرده است که مسیری برای خروج امن مردم از بیمارستان الشفا ایجاد کرده است و روز یکشنبه به انتقال نوزادان از این بیمارستان به «بیمارستانی امن‌تر» کمک خواهد کرد. در خارج از منطقه، روز شنبه حامیان فلسطینیان در شهرهای مختلف جهان، از جمله لندن، بروکسل، پاریس و همچنین در نزدیکی خانه جو بایدن در ایالت دلاور آمریکا، راهپیمایی‌هایی برگزار کردند و در آن‌ها خواستار آتش‌بس شدند.
براساس گزارش‌ها، در راهپیمایی بزرگ روز شنبه در لندن، حدود ۳۰۰هزار نفر شرکت کردند. درگیری‌های حماس و اسرائیل از روز هفتم اکتبر با حمله غافلگیرکننده نیروهای حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد. در این حمله حماس ۱۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر به‌دست نیروهای حماس ربوده و به غزه برده شدند. ارتش اسرائیل در آخرین برآوردش از تعداد گروگان‌ها،آن‌ها را ۲۳۹ نفر اعلام کرده است. برخی گزارش‌ها حاکی از رایزنی‌های موساد و سیا در قطر برای آزادی این گروگان‌ها است. وزارت بهداشت حماس در غزه، نیز روز جمعه آخرین آمار کشته‌شدگان  در حملات اسرائیلاین منطقه را ۱۱هزار و ۷۸ نفر، شامل ۴هزار و ۵۰۶ کودک، اعلام کرد و اطلاع داد که از هفتم اکتبر تاکنون ۲۷هزار و ۴۹۰ نفر هم در نوار غزه مجروح شده‌اند. البته کارشناسان درمورد صحت و دقت آمارهای ارائه‌شده ازسوی حماس که قابل راستی‌آزمایی ازسوی نهادهای مستقل نیست، تردیدهایی را مطرح کرده‌اند.
 
حزب‌الله مسئولیت حمله‌ موشکی به منطقه مرزی اسرائیل را پذیرفت
به گزارش شبکه خبری الجزیره، حزب‌الله لبنان مسئولیت شلیک موشک هدایت‌شونده ضدتانک را که بامداد یکشنبه به اسرائیل پرتاب شده است، پذیرفت. یک روز پیش از آن اسرائیل اهدافی را در لبنان مورد حمله قرار داده بود. ساعاتی قبل از حمله حزب‌الله، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در بازدید از پایگاهی نظامی در شمال کشور به حزب‌الله هشدار داد که از اقدامات تحریکی دست بردارد. رسانه‌های اسرائیل می‌گویند موشک حزب‌الله غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

ده‌ها تبعه خارجی و چند مجروح فلسطینی از طریق گذرگاه رفح غزه را ترک کردند
با بازگشایی گذرگاه رفح در جنوب نوار غزه دست‌کم هفت فلسطینی مجروح با گذشتن از مرز، وارد مصر شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، ۳۲ مصری به همراه ۸۰ تن دیگر از اتباع خارجی نیز از طریق گذرگاه رفح از غزه خارج شدند. به گفته منابع امنیتی مصر، تا عصر یکشنبه دست‌کم ۸۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه شده است. عبور و مرور از گذرگاه مرزی، تنها نقطه ورود به غزه که اسرائیل کنترل آن را در اختیار ندارد، روز جمعه برای سومین‌بار به دلیل مشکلاتی به حالت تعلیق درآمده بود.

وال‌استریت‌ژورنال: حماس کمک‌های مالی جمهوری اسلامی را به‌صورت رمزارز دریافت می‌کند
ایندیپندنت فارسی در اواسط سال ۲۰۱۹، یکی از فرماندهان حماس که رابط دریافت پول از ایران بود، در حمله دقیق و هدفمند اسرائیل کشته شد. به گزارش وال‌استریت ژورنال، او یک سیستم پنهانی ارسال پول را اداره می‌کرد که در آن افراد قابل اعتماد پول نقد و اقلام را از مرز رد می‌کردند. این به‌اصطلاح شبکه حواله ده‌ها میلیون دلار کمک مالی جمهوری اسلامی را به دست شاخه نظامی حماس رسانده بود. جانشین این فرد، بازرگانی فلسطینی به نام زهیر شملخ، شیوه دریافت پول را تغییر داد و سراغ رمزارز رفت.

اسرائیل نهادهای بین‌المللی فعال در غزه را متهم کرد که جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازند
ایلون لوی، سخنگوی دولت اسرائیل، سازمان‌های بین‌المللی فعال در غزه را متهم کرد که فعالانه جان غیرنظامیان فلسطینی را به خطر می‌اندازند. او در شبکه اجتماعی اکس، با نام بردن از کمیته بین المللی صلیب سرخ، سازمان جهانی بهداشت و دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در اراضی اشغالی فلسطینی، نوشت که آنها یک ماه است که از اعلام حمایت برای تخلیه ساکنان شمال غزه خودداری کرده‌اند و هم‌اکنون در میانه جنگ زمینی، با تخلیه «عجولانه» همه را به خطر می‌اندازند. سخنگوی دولت اسرائیل در ادامه می‌افزاید که نهادهای سازمان ملل متحد نیز باید در مورد عملکرد خود در زمینه «همدستی با راهبرد سپر انسانی حماس» بیاندیشند. از یک ماه پیش تاکنون ارتش اسرائیل بارها از ساکنان شمال غزه خواسته است تا خانه و زندگی خود را به‌اجبار ترک کنند و به جنوب نوار غزه بروند. این در حالی است که به گفته نهادهای بین‌المللی و شاهدان عینی، جنوب نوار غزه ازجمله خان‌یونس نیز امن نیست و زیر گلوله‌باران پراکنده ارتش اسرائیل قرار دارد.

تلاش آمریکا برای آزادی گروگان‌های حماس
ایندیپندنت فارسی وب‌سایت آکسیوس روز یکشنبه دوازدهم نوامبر (۲۱ آبان) در گزارشی نوشت که قرار است برت مک‌گورک، مشاور ارشد جو بایدن در امور خاورمیانه، هفته آینده به اسرائیل و چندین کشور دیگر در منطقه از جمله قطر سفر کند تا در مورد جنگ غزه و تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌های در دست حماس از جمله چهار اسرائیلی و آمریکایی گفت‌وگو کند. به نوشته این رسانه آمریکایی، سفر مک‌گورک بخشی از تلاش‌های دولت جو بایدن با هدف جلوگیری از وقوع یک جنگ منطقه‌ای و همچنین دستیابی به توافقی برای آزادی گروگان‌‌ها در ازای آتش‌بس موقت است.
 
یونیسف: غزه جای امنی برای کودکان نیست

توبی فریکر، سخنگوی صندوق کودکان ملل متحد یونیسف، می‌گوید در حال حاضر در سراسر نوار غزه جای امنی برای کودکان پیدا نمی‌شود.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، سخنگوی یونیسف اوضاع کنونی در این منطقه مورد محاصره را «فاجعه‌بار» توصیف کرده است.
توبی فریکر با اشاره به نوزادان نارسی که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان الشفا به‌دلیل نفود برق و آب با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند، افزود: «تصور کنید پدر یا مادر این نوزدان و نظاره‌گر مرگ آن‌ها هستید.»

بیمارستان القدس در غزه از کار افتاد
جمعیت هلال احمر فلسطین اعلام کرد بیمارستان القدس به‌دلیل کمبود سوخت و قطعی برق دیگر نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد.
این نهاد بشردوستانه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس، جامعه بین‌المللی و امضاکنندگان کنوانسیون چهارم ژنو را مسئول فروپاشی کامل سامانه بهداشتی و شرایط انسانی وخیم ناشی از آن دانست. کنوانسیون ژنو ویژه حفاظت از اشخاص غیرنظامی در زمان جنگ که با عنوان «کنوانسیون چهارم ژنو» شناخته می‌شود، یکی از کنوانسیون‌های چهارگانهٔ ژنو است که در اوت ۱۹۴۹ تصویب و در اکتبر ۱۹۵۰ لازم‌الاجرا شد. این کنوانسیون، نخستین معاهده‌ای است که به حفاظت بشردوستانه از غیرنظامیان در مناطق جنگی توجه دارد.

اسرائیل از برقراری ۷ ساعت وقفه بشردوستانه در شمال غزه خبر داد
ارتش اسرائیل اعلام کرد امروز، یکشنبه، در شمال نوار غزه ۷ ساعت وقفه بشردوستانه برقرار خواهد بود تا فلسطینی‌ها بتوانند این منطقه را به سمت جنوب غزه ترک کنند. سرهنگ دوم افیخای ادرعی، سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل، روز یکشنبه در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «جاده صلاح‌الدین امروز در مجموع هفت ساعت، بین ۹ بامداد تا ۴ عصر برای حرکت به‌سمت جنوب باز خواهد بود.»او همچنین افزود که ارتش اسرائیل امروز بین ساعت ۱۰ بامداد تا ۱۴ بعدازظهر در عملیات نظامی خود در شهر جبالیا و نزدیکی عزبت ملین نیز «وقفه‌ای تاکتیکی» ایجاد می‌کند تا فلسطینی‌ها بتوانند خود را به گذرگاه‌های بشردوستانه برسانند. به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، از بیمارستان الشفا، مسیری امن در خیابان الوحده، برای رسیدن به جاده صلاح‌الدین، در نظر گرفته شده است.

درگیری‌های شدید در اطراف بیمارستان الشفا در غزه
در‌حالی‌که ارتش اسرائیل سعی دارد خود را به بیماستان الشفا در غزه - که به گفته مقام‌های اسرائيل مقر حماس است - نزدیک‌تر شود، نبردهای شدید در این شهر ادامه دارد. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از شاهدان عینی از درگیری‌های شدید در اطراف بیمارستان شفا در غزه خبر می‌دهند. گفته می‌شود صدای تیراندازی و انفجار ادامه دارد.به گفته مقامات بهداشتی غزه، پزشکان، بیماران و آوارگان زیادی در بیماستان شفا، بدون برق و تدارکات اولیه گرفتار شده‌اند. پس‌از آنکه مقام‌های بیمارستانی از مرگ چند نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه در اثر قطع برق خبر دادند، ارتش اسرائیل اعلام کرد که در ساعات آینده به تخلیه نوزادان از این بیمارستان کمک خواهد کرد. اسرائیل ادعا می‌کند مقر اصلی فرماندهی حماس در زیر بیماستارن شفا قرار دارد و این گروه را متهم کرده است که از این بیمارستان، بیماران و پزشکان آن به‌عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند.

جنگنده‌های اسرائیل به اهدافی در سوریه حمله کردند
ارتش اسرائیل صبح یکشنبه از حمله به اهدافی در سوریه خبر داد. هاآرتص به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل نوشت که جنگنده‌های این کشور در پاسخ به حمله هوایی دیروز از سوریه به بلندی‌های جولان، به اهدافی در این کشور حمله کرده است. بنابر اعلام ارتش اسرائیل، روز شنبه دو پرتابه‌ در «بخش‌های خالی از سکنه» بلندی‌های جولان فرود آمد، و در پی آن، آژیرهای هشدار حمله موشکی در منطقه به صدا درآمد.تبادل آتش بین ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در لبنان و سوریه ادامه دارد.

سازمان جهانی بهداشت بار دیگر خواستار «آتش‌بس فوری بشردوستانه» در غزه شد
 سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ارتباطش را با بیمارستان الشفا در شمال غزه از دست داده و عمیقا نگران اوضاع در غزه است.
تدروس ادهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، در شبکه اجتماعی اکس ضمن بازنشر پستی از این نهاد بین‌المللی درباره از دست دادن ارتباط با مسئولان درمانی بیمارستان الشفا در غزه، به «نگرانی عمیق» آن سازمان از «ایمنی کارکنان بهداشتی، صدها بیمار و مجروح، از جمله نوزادان نیازمند مراقبت‌های حیاتی، و آوارگانی که هنوز در بیمارستان‌اند» اشاره کرد و بار دیگر «آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه» را تنها راه نجات جان انسان‌ها دانست.  سازمان بهداشت جهانی همچنین با تاکید بر خواست خود مبنی‌بر تخلیه منظم، بدون مانع و ایمن بیماران و مجروحان از بیمارستان الشفا، اعلام کرد تمامی گروگان‌ها باید تحت مراقبت‌های پزشکی مناسب قرار گیرند و بدون قید و شرط آزاد شوند.

سخنگوی ارتش اسرائیل: حماس کنترل شمال غزه را از دست داده است
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، شامگاه شنبه، ۲۰ آبان‌ماه، گفت که نیروهای این کشور در حال حرکت به عمق غزه‌اند و حماس کنترل شمال غزه را از دست داده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در نشست خبری روز شنبه خود گفته بود که «شمال نوار غزه به‌طور کامل از تسلط حماس خارج شده است». هاگاری علاوه‌بر این، در میانه نشست خبری روز شنبه خود که به‌زبان عبری برگزار می‌شد، به زبان انگلیسی هم تاکید کرد که «هیچ‌گونه محاصره‌ای در اطراف بیمارستان شفا وجود ندارد». هاگاری ادامه داد: «ضلع شرقی بیمارستان برای گذر امن اهالی غزه که می‌خواهند بیمارستان را ترک کنند، باز است و نیروهای اسرائیل به صورت مستقیم و منظم با کارکنان بیمارستان در تماس‌اند. به درخواست کارکنان بیمارستان شفا، ما فردا کمک خواهیم کرد که نوزادان بستری در بخش اطفال به بیمارستانی امن‌تر بروند. ما کمک‌های مورد نیاز را ارائه خواهیم داد.»  پیش‌تر یک گروه از پزشکان اسرائیلی به نقل از پزشکان بیمارستان شفا گفته بودند که بیمارستان «محاصره شده» است و «هیچ حرکتی به داخل و خارج وجود ندارد». همچنین مقام‌های بهداشتی غزه از مرگ دو نوزاد و در خطر بودن جان ۳۷ نوزاد دیگر در بیمارستان الشفا خبر داده بودند. 

درخواست دوباره پاپ فرانسیس برای آزادی گروگان‌های حماس
رهبر کلیسای کاتولیک خواستار ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به نوار غزه و رسیدگی به وضعیت مجروحان شد. پاپ فرانسیس گفت هر روزه به یاد شرایط سخت مردم غزه و همه کسانی است که در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی عذاب می‌کشند. پاپ همچنین خواستار آزادی گروگان‌هایی شد که از زمان حمله حماس به اسرائیل در پانزدهم مهرماه در اختیار این گروه هستند.
 
نمایش نسخه عربی کتاب «نبرد من» کشف‌شده در مدرسه‌ای در غزه
اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفت از یکی از مدارس غزه که بخشی از آن به مقر نیروهای حماس تبدیل شده و در آن راکت هم تولید می‌شد، کتاب «نبرد من» نوشته آدولف هیتلر بدست آمده است.
هرتسوگ نشان داد که زیر جملاتی از کتاب یافت‌شده در غزه برای تأکید خط کشیده شده و فرد یا افرادی که آن را استفاده کرده، توضیحاتی در کنار مطالب نوشته‌اند. «نبرد من» کتاب نوشته هیتلر در دهه دوم قرن بیستم میلادی در اسرائیل و بخش‌هایی از جهان به عنوان ایدئولوژی هیتلر علیه یهودیان، ممنوع است. هرتسوگ گفت آن‌ها این کتاب را در مدارس خود تدریس می‌کنند. خبرنگار شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل که در میان گزارشگرانی است که ارتش اسرائیل تا حال آن‌ها را برای دیدن عملیات زمینی ارتش به درون غزه برده، در گزارش جمعه‌شب خود کتابی از کتاب‌های مدارس فلسطینیان در مدرسه یادشده را نشان داد که در آن، از نیروهای شبه‌نظامی و کسانی که در کشتن اسرائیلی‌ها دست داشته‌اند، تجلیل شده و زندگی‌نامه آن‌ها برای کودکان بیان شده است. آن کتاب حاوی درسی نیز در مورد «قهرمانی‌» شبه‌نظامیان فلسطینی در ربودن گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی بود که ۵ سال و نیم در اسارت حماس ماند. اسرائیل می‌گوید وزارت آموزش و پرورش هم در غزه که زیر حاکمیت حماس است و هم در کرانه باختری که در کنترل تشکیلات فلسطینی است، کشتن اسرائیلی‌ها و «شهید شدن» را با این نوع کتاب‌های درسی «تشویق می‌کنند» و حاصل آن، نسل‌هایی‌است که از مرگ خود برای کشتن اسرائیلی‌ها باکی ندارند.

افزایش تنش در مرزهای اسرائیل و لبنان
بامداد یکشنبه با به صدا درآمدن آژیر خطری که احتمال حمله قریب‌الوقوع راکتی را می‌دهد، اسرائیلی‌های باقی‌مانده در شهرک‌های گالیل غربی (بخش غربی منطقه جلیله در شمال اسرائیل و در نزدیکی مرز جنوب لبنان) مدتی به پناهگاه رفتند.
سازمان «ماگن داوید» اسرائیل، که مانند هلال احمر یا صلیب سرخ اسرائیل است، در گزارش اولیه خود به شبکه کان اسرائیل گفت دست‌کم شش تن در اثر اصابت راکت به بخش جلیله شمالی زخمی شده اند و حال یکی از مجروحین «وخیم» است. رسانه‌های اسرائیل از حملات آتشباری زمینی و هوایی اسرائیل در واکنش به این رویداد خبر دادند. ده‌ها هزار تن از ساکنین بخش‌های شمالی اسرائیل تخلیه شده و در نقاط دیگر اسرائیل اسکان موقت یافته‌اند. شهرداران این مناطق به بنیامین نتانیاهو اخطار اکید داده‌اند که مردم تنها زمانی بازخواهند گشت که اطمینان یابند حزب‌الله دیگر یک تهدید برای زندگی آن‌ها نیست. دبیرکل حزب‌الله لبنان روز شنبه در یک سخنرانی گفت سازمان او تحرکات علیه اسرائیل را افزایش خواهد داد. حسن نصرالله از مخفیگاه ۱۷ ساله خود سخنرانی می‌کرد و هوادارانش مانند این سال‌ها سخنرانی او را به صورت مجازی تماشا می‌کردند. نصرالله بار دیگر مدعی شد که گروهش در جنگ جاری منطقه کم‌کاری نکرده و شاهد آن، کشته شدن ده‌ها تن از نیروهای حزب‌الله است. او به انتقادهای فزاینده در دنیای عرب از این‌که حزب‌الله به حد کافی در کنار حماس نایستاده، پاسخ می‌داد. حسن نصرالله هشت روز قبل از آن گفته بود که حماس بدون هماهنگی و آگاه کردن حزب‌الله و تهران آغازگر جنگ بوده و کار را خود پیش خواهد برد و تحرکات بعدی حزب‌الله به رویکرد اسرائیل بستگی خواهد داشت. در این میان، دفتر رسانه‌ای حزب‌الله روز یکشنبه اعلام کرد شمار کشته‌هایش از روز ۱۶مهر به بعد، به ۷۱ تن افزایش یافته است. ۷۱ کشته بیشترین شمار تلفاتی است که حزب‌الله در بیش از دو دهه از میان نیروهای خود اعلام کرده است. این سازمان در جنگ ۱۷ سال پیش مدعی بود که تنها چند ده تن از نیروهایش را در بمباران‎‌های اسرائیلی از دست داده، در حالی که اسرائیل بر کشته شدن دست‌کم ۷۰۰ تن از اعضای حزب‌الله تاکید کرده بود. نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل شنبه شب دوباره به حزب‌الله هشدار دادند که اگر «خطای حماس را تکرار کند، بیروت و لبنان بهای آن را خواهند پرداخت».

تأیید حمله اسرائیل به خاک سوریه از سوی ارتش اسرائیل
ارتش اسرائیل تایید کرد که حمله هوایی در ساعات شامگاهی شنبه به سوریه کار این کشور بوده است. به گفته ارتش، حمله اسرائیل واکنشی به شلیک‌هایی بوده که شنبه شب از بلندی‌های جولان در بخش سوری این سرزمین‌ها متوجه شمال اسرائیل شده بود. ارتش اعلام کرد که در پاسخ، جنگنده‌ها به «زیربناهای ترور» در سوریه حمله کردند. ارتش اسرائیل روز جمعه نیز حمله به سوریه در واکنش به اصابت یک پهپاد برخاسته از خاک سوریه به مدرسه‌ای در بندر جنوبی ایلات را تأیید کرد.
این پهپاد انتحاری خساراتی به مدرسه وارد کرد اما کسی آسیب ندید. از آغاز جنگ گروه حماس و اسرائیل، ارتش اسرائیل با صراحت و در دفعات بیشتری مسئولیت حملات هوایی به سوریه را برعهده می‌گیرد. تحلیلگران نظامی در رسانه‌های اسرائیل گفتند شلیک خمپاره‌ها و راکت‌های برد کوتاه دوش‌پرتاب از سوریه از سوی گروه‌های فلسطینی مستقر در این کشور انجام شده بود. با این حال، کسی مسئولیت حمله پهپادی از سوریه به جنوب اسرائیل را برعهده نگرفت. ارتش اسرائیل تأکید کرده که سوریه دارای دولت مرکزی است و از نگاه اسرائیل، مسئول هر تهدیدی شناخته می‌شود که از خاک آن کشور، اسرائیل را به خطر می‌اندازد. بشار اسد که خود متهم به جنایات جنگی علیه مردم کشورش در طول جنگ داخلی سوریه است، روز شنبه در نشست سران عربی-اسلامی در ریاض، اسرائیل را به قتل عام فلسطینیان متهم کرد. مناسبات سوریه با حماس در طول جنگ داخلی سوریه بر سر عدم حمایت حماس از بشار اسد، قطع بود و اسد سران حماس را از کشورش بیرون راند. سوریه همچنین در هفته‌های گذشته اجازه نداده تجمعی در آن کشور در حمایت از حماس یا فلسطینیان برگزار شود.

برادر زاده همسر نتانیاهو در نبرد غزه کشته شد
 
منابع اسراییلی با انتشار تصاویری اعلام کرده‌اند که بارکیتزی ماتانیا ارتزی برادر زاده سارا آرتزی همسر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در میدان جنگ در غزه کشته شده است.

عبور شهروندان روسیه از گذرگاه رفح به سمت مصر
روسیه تأیید کرده که گروهی از شهروندانش که در نوار غزه گیر افتاده بودند، در حال عبور از گذرگاه رفح و ورود به خاک مصر هستند. مسکو تأیید کرده که تاکنون ۷۰ شهروند روسیه وارد خاک مصر شده اند. به گفته وزارت امور اضطراری روسیه و دیپلمات‌های این کشور قرار است این شهروندان روسیه به قاهره منتقل شده و پس از رسیدگی به نیازهای اولیه‌شان عازم روسیه شوند. حدود ۵۰۰ شهروند روسیه در غزه حضور دارند و در انتظار فرصتی برای ترک این باریکه هستند.

تظاهرات پاریس در مخالفت با یهودستیزی
امروز یکشنبه ۲۱ آیانماه پاریس شاهد برگزاری تظاهراتی در مخالفت با یهودستیزی خواهد بود. انتظار می‌رود ده‌ها هزار نفر در این تظاهرات شرکت کنند. طی پنج هفته‌ای که از آغاز جنگ حماس و اسرائیل می‌گذرد، پاریس پایتخت فرانسه، که میزبان جوامع بزرگ مسلمان و یهودی است، شاهد افزایش روزافزون تنش‌ها بوده است. به گفته ژرار دارمانن، وزیر کشور فرانسه، قرار است ۳۰۰۰ نیروی پلیس و ژاندارمری امنیت تظاهرات امروز را تأمین کنند. روز شنبه و در آستانه این تظاهرات امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با انتشار یادداشتی در روزنامه «لو پاریزین»، آنچه را که «اوج‌گیری تحمل‌ناپذیر یهودستیزی افسارگسیخته» در فرانسه خواند، محکوم کرد. مکرون نوشت: «فرانسه‌ای که شهروندان یهودی‌اش نگران باشند، فرانسه نیست. فرانسه‌ای که شهروندانش بخاطر مذهب یا ریشه‌هایشان بترسند،‌ فرانسه نیست». رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرد که تظاهرات یکشنبه باید نشان دهد که جامعه فرانسه،‌ متحد و استوار در کنار ارزش ها و فراگیربودنش می‌ایستد. پیشتر مقام‌های اسرائیل از سخنان مکرون درباره کشته‌شدن غیرنظامیان در عملیات ارتش اسرائیل در غزه به تندی انتقاد کرده بودند. انتقادی که توضیح کاخ الیزه را بدنبال داشت.
برچسب ها: جنگ غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها