به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۷:۱۲
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ساعت ۰۰:۵۵
کد مطلب : ۴۳۹۹۳

از كرامات شيخ ما اينست؛ شيره را خورد و گفت شيرين است/يا می‌بریم یا مساوی می‌کنیم یا می‌بازیم!

گروه ورزشي: حجت‌الاسلام علیپور درگفتگو با سايت بانک ورزش به سؤالاتی که این روزها درخصوص برخی از مربیان و ممنوع‌الکار شدن آنها مطرح است، پاسخ داد. علیپور همچنین، نظرات فنی‌اش را در مورد حضور تیم ملی در جام‌جهانی و عملکرد کی‌روش بیان کرد!
از كرامات شيخ ما اينست؛ شيره را خورد و گفت شيرين است/يا می‌بریم یا مساوی می‌کنیم یا می‌بازیم!
گفته می‌شود کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به باشگاه نفت مسجد سلیمان اعلام کرده تا با تقوی قطع همکاری کند.
ما در کمیته اخلاق چنین سیستمی نداریم که به صورت شفاهی اعلام کنیم با مربی کار بکنند یا نکنند. ما منتظریم تا باشگاه نفت مسجد سلیمان به طور رسمی استعلام کند و آن وقت ما پس از گردش کار این استعلام کتباً اعلام می‌کنیم. البته شاید این قضیه هم وجود داشته باشد که به باشگاهی پیغام داده باشیم که درخصوص مربی‌شان استعلام کنند، اما چنین پیغامی به باشگاه نفت مسجد سلیمان نداده‌ایم که اینکه آنها درخواست کرده باشند و جواب ما چه باشد.

تا حالا چند باشگاه لیگ برتری به طور کتبی درخواست استعلام کرده‌اند؟
تقریباً عمده باشگاه‌ها استعلام گرفته‌اند و برخی از باشگاه‌ها چون قرارداد داشته‌اند و مربی‌شان موردی در طول فصل نداشته به طور سیستماتیک تأیید می‌شود. این باشگاه‌ها نیاز به استعلام ندارند.

در میان باشگاه‌ها، باشگاهی هم بوده که مربی‌شان موردی داشته باشد؟
مورد خاصی تاکنون نداشتیم و تنها دو باشگاه بوده‌اند که تشریفات استعلام آنها طول کشید. چرا که نامه‌های استعلامی باید به مبادی ذيربط از جمله کمیته آموزش، کمیته اخلاق، کمیته انضباطی و اداره حراست فدراسیون و حتی کمیته صیانت سازمان لیگ رفته و سپس آنها به این گردش کار پاسخ می‌دهند. پس بنابراین فدراسیون به طور شفاهی به باشگاهی جواب استعلام نمی‌دهد.

شما از معدود روحانیون علاقمند به فوتبال هستید و در این زمینه ادعا دارید. با توجه به این فکر می‌کنید تیم ملی در جام‌جهانی بتواند به مرحله بعد صعود کند؟
آنچه که من از سیستم تیم ملی طی چند وقت اخیر برداشت کرده‌ام این است که استراتژی کی‌روش در جام‌جهانی بازی بسته است و به دنبال آن است تا در خط دفاع و دروازه درصد آسیب‌پذیری را کمتر کند.

شما چه پیش‌بینی از نتایج تیم ملی دارید؟
در واقع چهار سناریو را می‌توانیم برای تیم ملی طراحی کنیم. یک سناریو می‌گوید با تک امتیاز از بازی‌ها خداحافظی کنیم و سناریوی دیگر این است که با دو امتیاز از جام جهانی بیرون بیاییم. اگر بتوانیم به سختی مقابل نیجریه و بوسنی مساوی بگیریم سناریوی دو امتیازی اجرا می‌شود. اما بهترین سناریو سناریوی چهار امتیازی است که با یک پیروزی و یک مساوی به مرحله بعد صعود کنیم. اما مهمترین کاری که باید در جام‌جهانی انجام دهیم، نباختن به نیجریه است.

شما هم مثل خیلی‌ها بوسنی را حریف آسانتری نسبت به دو تیم دیگر می‌دانید؟
ما در مقابل بوسنی می‌توانیم هم ببازیم، هم مساوی کنیم، هم ببریم. (علیپور در این لحظه با خنده گفت: از کرامات شیخ ما این است، شیره را خورد گفت شیرین است!) اتفاقاً بوسنی آن تیم سابقی نیست که ما در مقابلش بازی می‌کردیم. آنها قدرتمند شده‌اند به خصوص ژکو که شوت‌زنی فوق‌العاده است.

به نظر شما کی‌روش بعد از جام‌جهانی حفظ شود یا خیر؟
من شخصاً تا به حال به این موضوع فکر نکرده‌ام. باید شرایط را بررسی کنیم و اگر کی‌روش از جمیع جهات بتواند در خواسته‌هایش تعادل ایجاد کند، می‌تواند برای فوتبال ما مثمر ثمر باشد.

شما فکر می‌کنید مربی ایرانی می‌تواند بهتر از کی‌روش در تیم ملی نتیجه بگیرد؟
ما ایرانی‌ها خوش استقبال و بد بدرقه هستیم و مشکل آنجاست که برخی رسانه‌ها وقتی به هدفشان نمی‌رسند می‌خواهند آن مربی و فدراسیون را حالا چه خارجی چه ایرانی، قتل عام کنند. به نظر من کمیته فنی و هیات ريیسه فدراسیون فوتبال باید بعد از جام جهانی برای هشت سال آینده برنامه‌ریزی کنند.

قبول دارید برنامه‌ریزی برای هشت سال آینده در فوتبال ما یک کار نشدنی است؟
نه، چرا نتوانیم؟ در همین فدراسیون در تیم‌های پایه و آسیاویژن موفق عمل کرده‌ایم و معتقدم همین لیگ برتر را هم اگر در اجرایش ده قدم به جلو برداریم می‌توانیم در آسیا از خیلی از تیم‌های دیگر جلو بزنیم. البته اگر دوستان عزیز در دولت و مجلس به جای اینکه دنبال کشف خلاف در فوتبال باشند، بیایند و یک کارگروه بگذارند کنار فدراسیون تا فدراسیون را برنامه محور کنند. در کره جنوبی روزی که جام‌جهانی تمام می‌شود، مربیان چهار سال آینده‌شان معلوم است اما متأسفانه در فوتبال ما دنبال این هستند که ريیس فدراسیون را عوض کنند یا اینکه کی‌روش بماند یا نماند.

با این شرایط باز هم فکر می‌کنید فوتبال ایران می‌تواند برای آینده‌اش برنامه‌ریزی کند؟
وقتی این مسائل هست و می‌گویند پول باشد با کی‌روش قرارداد می‌بندیم، نه نمی‌شود آینده‌نگری کرد. باید هدفمان این باشد که پروژه فوتبال ایرانی را در کشورمان پیاده کنیم. یعنی اینکه فوتبالی‌ها برای فوتبال تصمیم بگیرند. اگر این رویه وجود داشته باشد، نسبت به کشورهای درجه دو و سه آسیا هم عقب می‌مانیم. همین کشور عراق که جنگ‌زده است به سرعت رو به جلو حرکت می‌کند. باورتان نمی‌شود چند شب پیش داشتم تلویزیون نگاه می‌کردم که تیم ملی فلسطین با تیم ملی یک کشور دیگر بازی داشت و تا زمانی که گزارشگر بازی اسم فلسطین را نبرد فکر می‌کردم این یک تیم اروپایی است که دارد بازی می‌کند. آن هم کشوری که در اوج بدبختی قرار دارد.

به نظر شما مربیگری در فوتبال ایران نیاز به داشتن علم دارد یا لابی؟
ما می‌توانیم در چرخه فوتبال آسیا از همه کشورها جلو بزنیم یا عقب بیفتیم. چرا که این پیشرفت بستگی به سالم بودن چرخه مربیان، مدیران و جوانان دارد. متأسفانه آدم‌هایی که وارد چرخه فوتبال شده‌اند به این چرخه خدشه وارد کرده‌اند اغلب مربیان لیگ برتر بیشتر به دنبال لابی با معاون وزیر، نماینده مجلس یا افرادی از این دست هستند تا اینکه دنبال افزایش علم‌شان باشند. برخی از این مربیان در این ده، پانزده ساله دائماً تیم عوض کرده‌اند بدون آنکه هیچ بار فنی به این فوتبال اضافه کنند. برای همین به نظر من اگر کارگروهی برای تمدید قرارداد کی‌روش در فوتبال ما تشکیل شود، می‌تواند برای فوتبال ما مفید باشد. البته باید بگویم که برخی از مربیان فوتبال ما قابل احترام هستند و من دست‌شان را می‌بوسم.