به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۴:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۲ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۴۴۱۱۷۴
وزیر دفاع اسرائیل: سران حماس در حال حاضر نسیه زنده هستند!

امیدواری به آغاز آزادی گروگان‌ها از بامداد جمعه

امیدواری به آغاز آزادی گروگان‌ها از بامداد جمعه
گروه بین‌الملل: در پی تاخیر ۲۴ ساعته در اجرای توافق اسرائیل و گروه حماس برای تبادل ۵۰ تن از کودکان و زنان اسرائیلی ربوده‌ شده در برابر چهار روز «وقفه بشردوستانه» در عملیات جنگی و آزادی ۱۵۰ تن از زندانیان امنیتی فلسطینی، یک مقام ارشد اسرائیلی بامداد پنج‌شنبه، دوم آذر، گفت که از این تأخیر «نگران نیست».
این منبع به رادیوی ارتش اسرائیل و روزنامه هاآرتص گفت که مذاکرات به بن‌بست نرسیده بلکه مسائل اداری عامل آن است اما این معضلات «قابل حل است». دقایقی پس از آن‌که نخست‌وزیر، وزیر دفاع و یک وزیر ارشد کابینه اداره جنگ اسرائیل در یک نشست خبری طولانی شرکت کرده و در مورد دلایل پذیرش این توافق به مردم اسرائیل اطلاع‌رسانی کردند، تساخی هانگبی نیمه‌شب چهارشنبه اعلام کرد که نظر به عدم امضای توافق از سوی «طرف مقابل» (حماس) و همچنین قطر به عنوان میانجی، هیچ یک از گروگان‌های اسرائیلی تا پیش از روز جمعه آزاد نخواهند شد.
رسانه‌های اسرائیل بیانیه هانگبی را ناگهانی و غافلگیرکننده نامیدند. دولت اسرائیل در ساعت سه بامداد چهارشنبه توافق را تصویب و امضا کرده بود. بر اساس گزارش‌های انتشاریافته در رسانه‌های اسرائیل، حماس غیر از عدم امضای توافق تا نیمه‌شب چهارشنبه و ندادن تعهد رسمی به دولت قطر، فهرستی از نخستین افراد اسرائیلی ربوده شده به غزه را که قرار بود پنج‌شنبه آزاد شوند، به قطر اطلاع نداده بود.
روزنامه هاآرتص به نقل از منبع دیپلماتیک ارشد یادشده افزود: تا زمانی که موعدی برای آغاز توافق با حماس اعلام نشده، وقفه‌ای در عملیات نظامی ارتش اسرائیل در غزه ایجاد نخواهد شد و موعد ساعت ده بامداد به وقت محلی که پیشتر برای آغاز توقف عملیات جنگی اعلام شده بود، به تعویق می‌افتد. این منبع گفته است: «وقفه‌ای در کار نیست؛ ما در جنگ هستیم.»
سخنگوی وزارت خارجه قطر که کشورش عامل اصلی میانجی‌گری در توافق بین اسرائیل و حماس است، بامداد پنج‌شنبه گفت «تا ساعاتی دیگر موعد آتش‌بس» را اعلام خواهیم کرد. این سخنگوی قطری افزود: مذاکرات برای اجرای توافق «در فضای مثبت» انجام می‌شود. آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد آمریکا به روی آخرین جزئیات لجیستیکی در ارتباط با این توافق کار می‌کند و امیدوار است که آزادی ربوده‌شدگان از بامداد جمعه آغاز شود. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، داوید برنئا، رئیس موساد، سازمان برون‌مرزی جاسوسی و عملیات ویژه اسرائیل، برای چندمین بار در روزهای اخیر به قطر رفته تا در تماس پیوسته با مقامات دوحه بر اجرای جزئیات توافق کشورش و حماس نظارت کند.
نتانیاهو مبادله زندانی با حماس در ۲۰۱۱ را به فعالیت اتمی ایران مرتبط دانست
بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل، در نشست خبری چهارشنبه‌شب در ستاد ارتش در تل‌آویو گفت معامله‌ای که اسرائیل در پاییز سال ۲۰۱۱ میلادی با حماس انجام داد و در نتیجه آن گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی اسیر در دست حماس آزاد شد، معامله‌ای بود که اسرائیل به خاطر مسائل مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران به آن تن داد. نتانیاهو در نشست خبری مشترک با وزیر دفاع و یک وزیر ارشد دیگر در کابینه جنگی خود گفت نمی‌تواند در این باره بیش از این سخن بگوید. اسرائیل در آن معامله برای آزادی گیلعاد شالیط که پنج سال و نیم در دست حماس در غزه اسیر بود، ۱۱۲۷ زندانی امنیتی فلسطینی را آزاد کرد. یحیی سنوار، رهبر کنونی حماس در داخل غزه که تا پیش از آن به جرم عملیات تروریستی ۲۲ سال در زندان اسرائیل بود و شمار دیگری از سران کنونی این گروه مسلح فلسطینی، از آزادشدگان در معامله سال ۲۰۱۱ هستند. این نخستین بار است که رهبر سیاسی اسرائیل علنا معامله تعویض گیلعاد شالیط با ۱۱۲۷ زندانی امنیتی فلسطینی را آشکارا به مسائل کشورش در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران مرتبط می‌کند. تا پیش از این هیچ موضوعی در این ارتباط در رسانه‌های اسرائیل منتشر نشده بود. در سال ۲۰۱۱ باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نیز در مسند نخست‌وزیر اسرائیل بود. در آن دوره عملیاتی علیه برنامه هسته‌ای ایران و مهره‌های ارشد اتمی ایرانی عملی شد که بعدها به مرور فاش گردید و به اسرائیل نسبت داده شد.
نتانیاهو: به موساد دستور از بین بردن سران حماس در هر کجای دنیا  را دادم
«بنیامین نتانیاهو» گفت که به موساد دستور داده تا سران حماس در هر کجای دنیا که هستند، را از بین ببرد.
↩️ما هیچ تعهدی نداریم که به ساکنان نوار غزه اجازه عبور از جنوب به شمال را بدهیم.
↩️ما تلاش می‌کنیم تا همه ربوده‌شده‌ها را بازگردانیم و اطمینان حاصل کنیم که حماس تهدیدی برای اسرائیل نیست.
↩️توافق آتش‌بس ۴ روزه شامل آزادی اسرای فلسطینی که در کشتار اسرائیلی‌ها نقش داشتند، نمی‌شود 
↩️بزرگترین خطر برای اسراییل، از سوی حکومت ایران است. ما برای مقابله با تهدیدات ایران کارهای زیادی انجام داده‌ایم.
↩️ما نظارت خواهیم کرد که حزب‌الله در جریان آتش‌بس چه خواهد کرد.
↩️من به بایدن گفتم پس از آتش‌بس به تعهدات خود در خصوص نابودی حماس باز خواهیم گشت و جنگ را ادامه خواهیم داد.
یوآو گالانت: سران حماس در حال حاضر نسیه زنده هستند!
وزیر دفاع اسرائیل چهارشنبه‌شب در یک نشست خبری برای رسانه‌های اسرائیل به خبرنگار شبکه رادیویی و تلویزیونی کان گفت از طریق مجله خبری‌تان به سران حماس بگویید اگر فعلا زنده هستند، این امر موقت و «نسیه» است!
شبکه کان به گالانت گفته بود صدای سران حماس مانند خالد مشعل، اسماعیل هنیه و دیگران در روزهای جاری به دست آمده که مدعی هستند با وجود جنگی که هفت هفته علیه این گروه در باریکه غزه در جریان بوده، حماس کماکان به حکومت بر غزه ادامه خواهد داد و خود را طرف پیروز میدان می‌نامند. ژنرال گالانت در پاسخ گفت چه آن عضو حماس که خود را روزی به ناگهان با یک سرباز لشگر گیوعاتی اسرائیل روبه‌رو ببیند، و چه آن دسته از سران حماس که در هواپیماهای خصوصی مجلل پرواز می‌کنند، باید بدانند که اسرائیل با آن‌ها تسویه حساب خواهد کرد. اشاره وزیر دفاع اسرائیل به اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس بود، که دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در مورد سفر او به تهران گفت که هنیه از دوحه قطر با هواپیمای خصوصی تشریفاتی به ایران می‌رود. اسماعیل هنیه برای دیدار با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران راهی تهران شده بود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، پس از سخنان وزیر دفاع دولت خود در مورد «زندگی قرضی» سران حماس در حال حاضر به خبرنگاران گفت: می‌توانم این را بیان کنم که من به رئیس موساد دستور دادم در مورد سران حماس در هر جا که باشند، «اقدام» کنند. از بین بردن شمار زیادی از سران حماس، رهبران گروه‌های دیگر فلسطینی یا رهبران پیشین حزب‌الله لبنان به اسرائیل نسبت داده می‌شود، اما ظاهرا این نخستین بار است که مقامات ارشد اسرائیل در برابر دوربین و پیش از عملی شدن طرح سوء قصد، رسما از صدور دستور برای کشتن هدفمند سران این دشمنان کشور خود خبر می‌دهند.
رئیس ستاد ارتش اسرائیل: جنگ تمام نشده است، به پیش می‌رویم
ژنرال هِرتسی هالِوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز پنج‌شنبه، دوم آذر، در یک بازدید دیگر از نظامیان اسرائیلی که درگیر عملیات در داخل باریکه غزه هستند، گفت با وجود تماس‌های پیشرفته برای معامله‌ای جهت آزادی اسرائیلی‌های ربوده شده که شامل وقفه دست‌کم چهار روزه در عملیات جنگی شود، «ما جنگ را تمام نمی‌کنیم، به آن تا پیروزی ادامه داده و به پیش می‌رویم».
به گزارش یدیعوت آحرونوت، ژنرال هالوی نشست ارزیابی وضعیت میدانی جنگ را با فرماندهان لشگرهای حاضر در غزه، در این باریکه برگزار کرد. رئیس ستاد ارتش گفت: «ما در تلاش هستیم تا اهداف جنگ را به یکدیگر پیوند بزنیم». به گفته او، «فشاری که تمرین نظامی (عملیات جنگی اسرائیل بر حماس وارد می‌کند) توان دستیابی به اهداف جنگ را فراهم می‌کند تا شرایط برای آزادی ربوده‌شدگان تأمین شود».
از آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل در غزه در ۲۶ روز پیش، ژنرال هالوی چند بار دیگر نیز وارد غزه شده و با فرماندهان و نظامیان دیدار و نشست‌های ارزیابی میدانی را در این باریکه برگزار کرده است. به گفته رسانه‌های اسرائیل، هنوز حدود ده هزار تن از نظامیان اسرائیلی در عملیات در غزه مشارکت دارند و قرار است در روزهایی نیز که وقفه در عملیات برقرار شود، فعلا همین شمار نیرو در این باریکه حضور داشته باشند. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، چهارشنبه شب در نشست خبری با رسانه‌های اسرائیل گفت کشورش با موفقیت به مرحله فروپاشی زیرساخت نظامی حماس نزدیک شده است.
گفت‌وگوی بایدن با السیسی درباره وضعیت غزه
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، شامگاه چهارشنبه اول آذر در گفت‌وگوی تلفنی با محمد عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، وضعیت غزه و آینده این باریکه را با او مورد بحث قرار داد. به گزارش کاخ سفید، بایدن به همتای مصری خود گفت که آمریکا با انتقال اجباری فلسطینیان از باریکه غزه یا کرانه باختری (به مصر یا نقاط دیگر) مخالف است. بر اساس این بیانیه، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با تأکید بر تعهد دولت خود به تشکیل کشور فلسطین گفته است که مصر در «ایجاد شرایط برای چنین نتیجه‌ای، نقشی مثبت دارد». مصر و اردن از آغاز جنگ جاری منطقه با هر نوع احتمال وادار شدن فلسطینیان ساکن غزه برای رانده شدن به خاک کشورهای خود به سختی مخالفت کرده‌اند.
تاکید بلینکن بر راهکار دو کشوری برای تحقق صلح در منطقه
در وضعیت «تأخیر» ایجاد شده در آغاز اجرای توافق میان اسرائیل و گروه حماس بر سر وقفه چهار روزه در عملیات جنگی اسرائیل در برابر رهایی ۵۰ کودک و زن اسرائیلی ربوده شده و آزادی ۱۵۰ تن از زندانیان فلسطینی از زندان اسرائیل، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با نخست‌وزیر قطر تلفنی گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، آنتونی بلینکن در خصوص مراحل اجرای توافق، روند آزادی اسرائیلی‌های ربوده شده و اهمیت انتقال کمک‌های بیشتر بشردوستانه به داخل غزه، با محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی گفت‌وگو کرد.
بر اساس این گزارش‌ها، نخست‌وزیر قطر که کشورش میانجی عمده در توافق حاصله بین اسرائیل و گروه حماس بوده، بر ادامه کوشش برای «توقف جنگ» تأکید کرد و گفت: «تنها راه دستیابی به صلح، اجرای راهکار دو کشوری (تشکیل کشور فلسطین درکنار اسرائیل) است.»
این در حالی است که قطر خود اسرائیل را به رسمیت نشناخته و با وجود تماس‌های گسترده در خصوص فلسطینیان با اسرائیل و رفت‌وآمدهای مقامات ارشد اسرائیلی و از جمله سفرهای پیاپی رئیس موساد به دوحه، با اسرائیل رابطه رسمی ندارد. به گزارش خبرگزاری‌ها، آنتونی بلینکن به نخست‌وزیر قطر گفت دولت جو بایدن به راه حل دو کشوری متعهد است.
رئیس بیمارستان الشفا بازداشت شد
منابع فلسطینی بامداد پنج‌شنبه، دوم آذر، خبر دادند که ارتش اسرائیل محمد ابوسلمیه، رئیس بیمارستان الشفا در شهر غزه را بازداشت کرده است. شبکه کان و روزنامه هاآرتص به نقل از منابعی در ارتش، درستی این خبر را تأیید کردند.
روزنامه یدیعوت آحرونوت نوشت که دکتر ابوسلمیه در حالی که خود از بخش شمالی غزه به سوی بخش جنوبی این باریکه می‌رفت، بازداشت شد. دلیل بازداشت ابوسلمیه اعلام نشده است. منابع نظامی اسرائیل پیشتر در زمان ورود نظامیان به این بیمارستان با محمد ابوسلمیه در تماس منظم بودند. به نوشته جروزالم پست، ارتش اسرائیل از سال ۲۰۱۴ میلادی مرتبا گفته است که تونل‌های زیرزمینی در بیمارستان الشفا در اختیار فرماندهی سران حماس بوده است. ارتش اسرائیل در روزهای گذشته تصاویری از اتاق‌ها و تونل‌هایی را که زیر این بیمارستان به دست آمده، رسانه‌ای کرد و روز چهارشنبه شماری از خبرنگاران را به تونل‌های زیر این بیمارستان برد. گزارشگر شبکه کان با اشاره به کیف‌، البسه، کفش و برخی وسایل شخصی، گفت با اطمینان شماری از اسرائیلی‌های ربوده شده در این تونل‌ها نگاهداری شده بودند. مقادیری از انواع مهمات و اسلحه و مواد منفجره در این مکان در معرض دید خبرنگاران قرار گرفت.
سخنگوی ارتش اسرائیل در آغاز این هفته فیلمی از انتقال دو تن از افراد ربوده شده از اسرائیل به بیمارستان الشفا را در جریان حمله حماس در روز ۱۵ مهر منتشر کرد. فیلم از دوربین‌های مداربسته داخل بیمارستان گرفته شده بود. به گفته ارتش اسرائیل، اعضای حماس نوعا مارتسیانو، یک دختر ۱۹ ساله ربوده شده را از محل مخفی در نزدیکی بیمارستان الشفا به داخل بیمارستان انتقال داده و او را در داخل بیمارستان اعدام کردند. جسد یهودیت وایس، یک زن اسرائیلی ربوده شده نیز در ساختمان چسبیده به بیمارستان الشفا به دست آمده بود.
 گزارش خبرگزاری رویترز از تونل‌های حماس در زیر بیمارستان الشفا
خبرگزاری رویترز امروز دوم آذر ویدئویی را از یکی از تونل‌های حماس در زیر بیمارستان الشفا در شهر غزه منتشر کرده است. گروه حماس ادعا می‌کند که در زیر غزه ۵۰۰ کیلومتر تونل ساخته است این در حالیست که کل مساحت نوار غزه حدود ۴۰۰ کیلومتر مربع می‌باشد!. یوخیوید لیفشیتز، شهروند ۸۵ ساله اسرائیلی، پس از آزادی از دست حماس در توصیف این تونل‌ها آن‌ها را شبیه به «تار عنکبوت» توصیف کرده بود.
اسراییل: اگر فعالیت نظامی حماس در بیمارستان اندونزی ظرف ۴ ساعت متوقف نشود باید تخلیه شود
منیر البرش، یک مقام بهداشتی در نوار غزه، امروز پنجشنبه گفت که ارتش اسرائیل عملا درخواست تخلیه کامل بیمارستان اندونزی را ظرف ۴ ساعت داده است. این درخواست پس از آن رخ داد که ارتش اسرائیل در سحرگاه روز پنجشنبه تهدید کرد که طی چند ساعت به بیمارستان اندونزی واقع در بیت لاهیا در شمال نوار غزه حمله خواهد کرد و مدعی شد که در این بیمارستان «تحرکات و فعالیت‌های نظامی» در حال انجام است. وی گفته است که ارتش اسرائیل مدعی شده اطلاعاتی درباره «فعالیت نظامی نیزوهای حماس و جهاد اسلامی» در داخل بیمارستان در اختیار دارد، بنابراین تهدید کرد که اگر فعالیت نظامی ظرف ۴ ساعت متوقف نشود، این حق را برای خود محفوظ می دارد که بر اساس قوانین بین المللی علیه عملیات نظامی پاسخ بدهد.
پسر نماینده ارشد حزب‌الله در پارلمان لبنان با حمله اسرائیل کشته شد
ارتش اسرائیل در اطلاعیه‌ای گفت که نیروی هوایی این کشور مواضع گروه شبه‌نظامی حزب الله لبنان را هدف گرفته است. طبق این اطلاعیه، جت‌های جنگی اسرائیل به قرارگاه‌های حزب الله در خاک لبنان حمله کرده‌اند. حزب‌الله لبنان نیز تایید کرد که دست‌کم پنج نفر از نیروهای آن در حملات اسرائیل کشته شده‌اند، از جمله پسر محمد رعد، رئیس فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان. خبرگزاری آلمان به نقل از منابع امنیتی لبنان نوشته است، این نفرات حزب‌الله که کشته شده‌اند از نیروهای واحد الرضوان بوده‌اند. از آغاز جنگ کنونی اسرائیل و حماس در غزه، این نگرانی وجود داشته که جنگ در سراسر خاک لبنان نیز گسترش یابد. با این حال تاکنون تنها نواحی مرزی اسرائیل و لبنان صحنه درگیری‌های حزب الله و ارتش اسرائیل بوده است. حزب‌الله اعلام کرد که شمار کشته‌هایش در عملیات در برابر اسرائیل در یک ماه و نیم اخیر تا بامداد پنج‌شنبه به ۸۵ تن رسیده است.
دیدار دیوید کامرون از کیبوتص بئری در جنوب اسرائیل
دیوید کامرون، وزیر خارجه جدید بریتانیا، روز پنجشنبه دوم آذر از کیبوتص بئری در جنوب اسرائیل که بیش از یکصد تن از مردم آن در حمله گروه حماس در روز ۱۵ مهر کشته شده و ده‌ها خانه این کیبوتص سوزانده و غارت شد، دیدار کرد.
کامرون که در روزهای گذشته به پست وزارت خارجه رسید، موضع دولت ریشی سوناک در ایستادگی در کنار اسرائیل و حمایت کامل از این کشور را تکرار کرد. الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل که کامرون را در این دیدار همراهی می‌کرد، گفت جهان و رهبران کشورها باید این فجایع را ببیند و بدانند که اسرائیل از خود در برابر یک گروه تروریستی بدتر از داعش دفاع می‌کند. کوهن افزود: بعد از وقفه بشردوستانه برای آزادی زنان و کودکان ربوده شده به غزه، اسرائیل به نبرد خود برای دستیابی به اهداف ادامه خواهد داد که نابودی حکومت حماس در باریکه غزه و آزادی یک به یک ربوده شدگان اسرائیلی تا آخرین نفر آنها است.ریشی سوناک ماه گذشته در میان نخستین رهبران جهانی بود که برای ابراز همدردی با مردم اسرائیل به این کشور رفت.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها