به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۱ ساعت ۰۷:۵۸
کد مطلب : ۴۴۰۸۷۵
نتانیاهو: جنگ را پس از آتش‌بس مجددا ادامه می‌دهیم

مبادله اسرا، آتش‌بس ۴روزه و مرگ یکی دیگر از گروگان‌‌های اسراییلی

آزادی۵۰ گروگان اسرائیلی در ازای ۱۵۰ زندانی فلسطینی
مبادله اسرا، آتش‌بس ۴روزه و مرگ یکی دیگر از گروگان‌‌های اسراییلی
گروه بین‌الملل: خبرگزاری آمریکایی آکسیوس گزارش داد: اگر توافق ازادی گروگان ها محقق شود، این بزرگترین پیشرفت دیپلماتیک از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر خواهد بود.
کابینه اسرائیل ‌سه‌شنبه‌شب به وقت محلی برای بحث و رأی‌گیری درباره توافق تشکیل جلسه داد و همه وزرای کابینه اسرائیل به استثنای سه وزیر از حزب تندرو عوتسما یهودیت به ریاست ایتمار بن گویر به طرح مبادله اسرا و برقراری آتش بس موقت رای مثبت دادند.
پیش تر تلویزیون اسرائیل گزارش داده بود که مدیران سرویس‌های امنیتی جزئیات توافق مبادله اسرا با غزه را به وزرای کابینه نتانیاهو ارائه کردند.
نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل حمایت نهادهای امنیتی از این توافق را تائید کردند.
 دو منبع با اطلاع مستقیم از گفتگوها گفتند که به عنوان بخشی از معامله آزادی گروگان‌ها، اسرائیل به ازای هر گروگان اسرائیلی آزاد شده توسط حماس، سه اسیر فلسطینی را که در اسرائیل زندانی هستند، آزاد می‌کند.
انتظار می‌رود در مرحله اول این توافق دو مرحله‌ای، حماس ۵۰ زن و کودک اسرائیلی را که در غزه نگهداری می‌شوند، آزاد کند، در حالی که انتظار می‌رود اسرائیل حدود ۱۵۰ اسیر فلسطینی را که اکثراً زنان و خردسالان هستند، آزاد کند. برخی از گروگان های اسرائیلی دو تابعیتی هستند.
یکی از منابع به آکسیوس گفت که آزادی گروگان‌ها و زندانیان در مرحله اول توافق طی چهار روز وقفه موقت در غزه انجام خواهد شد. به گفته یک مقام اسرائیلی، اسرائیل اسرای فلسطینی را که به کشتن اسرائیلی‌ها محکوم شده‌اند، آزاد نخواهد کرد. در ۲۴ ساعت پس از تصویب این توافق توسط کابینه، امکان شکایت شهروندان اسرائیلی از این تصمیم دولت وجود خواهد داشت هرچند دادگاه عالی اسراییل معمولا چنین شکایاتی را سریعا رد می‌کند و در حوزه وظیفه خود نمی‌داند. اسرائیل به عنوان بخشی از این توافق به حدود ۳۰۰ کامیون کمک در روز اجازه می دهد تا از مصر وارد غزه شوند.
به گفته یک مقام اسرائیلی، سوخت بیشتری نیز در طول وقفه در جنگ می تواند وارد غزه شود. در مرحله دوم این توافق، حماس می‌تواند ده‌ها زن، کودک و سالخورده دیگر را در ازای تمدید آتش‌بس توسط اسرائیل برای چند روز دیگر آزاد کند. یک مقام اسرائیلی گفت که اسرائیل آماده است به ازای هر ۱۰ گروگانی که حماس آزاد می کند، یک روز دیگر وقفه در درگیری‌ها را تمدید کند.
این مقام اسرائیلی با اشاره به تعداد گروگان ها، گفت: ما فکر می‌کنیم حماس می‌تواند ۷۰ تا ۸۰ گروگان را آزاد کند. به عنوان بخشی از این توافق، اسرائیل از بازگشت فلسطینیان از جنوب غزه به بخش شمالی منطقه در طول روزهای توقف درگیری ها جلوگیری می‌کند و ارتش اسرائیل پس از پایان این وقفه، عملیات نظامی خود را از سر خواهد گرفت..

نتانیاهو: جنگ را پس از آتش‌بس مجددا ادامه می‌دهیم
بنیامین نتانیاهو دیشب گفته بود که جلسه امشب کابینه با تصمیم سختی مواجه است و این تصمیم درستی است. نخست‌وزیر اسراییل گفت که حتی اگر آتش بس موقت با این گروه مسلح برای آزادی گروگان‌ها حاصل شود اسرائیل به جنگ خود علیه حماس ادامه می‌دهد. بنیامین نتانیاهو، پیش از رای‌گیری مورد انتظار کابینه درباره پیشنهاد آتش‌بس، گفت: ما در شرایط جنگی هستیم و جنگ را ادامه خواهیم داد... تا رسیدن به همه اهدافمان ادامه خواهیم داد.

بیانیه وزارت امور خارجه قطر
موفقیت میانجیگری مشترک با مصر و آمریکا بین اسرائیل و حماس را که منجر به توافق برای آتش بس بشردوستانه شد، اعلام می کنیم.
زمان شروع آتش بس بشردوستانه ظرف ۲۴ ساعت اعلام می شود و به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت که قابل تمدید است.
آتش‌بس، اجازه ورود تعداد بیشتری از کاروان‌های بشردوستانه و کمک‌های امدادی از جمله سوخت تعیین‌شده برای نیازهای بشردوستانه را می‌دهد. مرحله اول شامل تبادل ۵۰ زندانی زن و کودک غیر نظامی در غزه در ازای آزادی زنان و کودکان از زندان های اسرائیل است.
تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق افزایش خواهد یافت.

بیانیه حماس درباره توافق آتش‌بس چهار روزه
⚡️به توافق آتش‌بس انسانی چهار روزه دست یافتیم. صدها کامیون ویژه حمل کمک و سوخت به همه مناطق غزه بدون استثناء در شمال و جنوب وارد خواهد شد. 
⚡️درگیری‌ها از سوی دو طرف، فعالیت‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در همه مناطق غزه و نیز جابه جایی خودروهای زرهی این رژیم در غزه متوقف خواهد شد.
⚡️۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آزاد خواهند شد.
⚡️در حالی که ما رسیدن به یک توافق آتش بس را اعلام می‌کنیم، تأکید می‌کنیم که دستان ما روی ماشه باقی خواهد ماند و گردان‌های پیروز ما آماده دفاع از ملت ما و شکست اشغالگران هستند.

در آستانه آتش‌بس موقت؛ «جهاد اسلامی» از مرگ یک گروگان زن اسرائیلی خبر داد!
سخنگوی گردان‌های قدس شاخه نظامی  جهاد اسلامی از کشته شدن یک گروگان  اسرائیلی که قبلا ویدیویی از او در اسارت منتشر شده بود خبر داد. ابوحمزه گفت: ما مرگ «حنا کتزیر» را اعلام می‌کنیم که پیش از این به دلایل بشردوستانه برای آزادی وی اعلام آمادگی کرده بودیم، اما تعلل دشمن منجر به از دست دادن جان وی شد. وی افزود: ما مجدداً تاکید می‌کنیم که مسئولیتی در قبال جان اسیران دشمن در زیر بمباران نوار غزه نداریم. جهاد اسلامی قبلا ویدئویی را پخش کرد که در آن هانا کتزیر به زبان عبری از طریق ترجمه می‌گفت: "من معتقدم که مسئول این همه هرج و مرج و هر اتفاق بدی که برای ما افتاده است نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو است.".
برچسب ها: غزه حماس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها