به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۶ ساعت ۱۹:۳۱
کد مطلب : ۴۴۲۰۰۶

گیاهی که ضدافسردگی و ویروس است

گیاهی که ضدافسردگی و ویروس است
گروه سلامت: علف چای با نام علمی St John’s wort یا Hypericum perforatum L. با نامهای دیگری همچون گل راعی، گل هزار چشم و هوفاریقون شناخته میشود و خواص درمانی متعددی چون ضدافسردگی، ضد میکروب و ویروس دارد.
 
به گزارش بهداشت نیوز، مهم ترین ترکیبات موجود در گیاه شامل نفتودی آنترون ها از جمله هیپریسین، پزدوهیپریسین، ایزوهیپریسین، پروتوهیپریسین، هیپرفورین و ادهیپروفورین می باشند. همچنین حاوی فلاونوئیدها از جمله هیپروزید، هیپرین، کورستین، ایزوکورستین و روتین؛ تانن های کاتچین؛ اسانس؛ پروسیانیدین؛ گزانتون ها؛ کاروتنوئیدها و فنل های اسید کربوکسیلیک از جمله کافئیک، کلروژنیک و فرولی میباشد. گیاه علف چای بیش از دو هزار سال است که به عنوان یک داروی ضدافسردگی طبیعی به کار میرود و برای اختلالات مختلف روانی شامل افسردگی و اضطراب تجویز میشود.
 
همانطور که قبلا ذکر شد تجمع پروتئین Tauو پلاکهای آمیلوئیدی Aβ می‌توانند به عنوان استرسور، پروسه ایجاد بیماری آلزایمر را ایجاد کرده یا در پیشرفت این بیماری دخیل باشد. به علاوه استیل کولین (acetylcholine) یکی از واسطه های شیمیایی مغز است که در ثبت، نگهداری و یادآوری اطلاعات در مغز نقش کلیدی دارد. سلول های عصبی ترشح کننده ی این ماده در زمره ی نخستین سلول هایی هستند که از تغییرات آسیب شناختی بیمار‌ی آلزایمر متأثر شده و از بین می روند. در بیماری آلزایمر، ماده استیل کولین در مغز کم شده و ارسال پیام بین دو سلول عصبی مغز مختل می‌شود.

مطالعات آزمایشگاهی نشان دادند که عصاره این گیاه یک عامل حفاظتی در مقابل بیماریهای عصبی بوده و می تواند از طریق عملکرد آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و تنظیم مدیاتورهای عصبی در مدل حیوانی نوروپاتی از آسیب های عصبی پیشگیری کند. عصاره این گیاه عملکرد شناختی را در موش های آلزایمری افزایش داده و باعث کاهش فعالیت فعالیت آنزیم استیل کولین استراز (مهارکننده های کولین استراز داروهای اصلی درمان آلزایمر هستند) و سطح Glutamic اسید و کاهش میزان نورآدرنالین و دوپامین میگردد.

علاوه بر این، از انباشت آمیلویید بتا (پلاک آمیلوئید) جلوگیری کرده و باعث کاهش استرس اکسیداتیو و بیان فاکتورهای التهابی (اینترلوکین-1β، اینترلوکین -6، فاکتور نکروز تومور) میگردد. همچنین ثابت شده است که Hypericin موجود در گیاه مانع پلیمریزاسیون بتا آمیلوئید میگردد در حالیکه Hyperphorin باعث تسهیل شناخت و یادگیری میگردد.تداخلات دارویی بسیاری با این گیاه به ثبت رسیده است، لذا مصرف آن باید با حتیاط و مشورت پزشک صورت گیرد.
برچسب ها: گیاه دارویی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها