به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۲۳:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۷ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب : ۴۴۳۶۸۱

سیاست‌های استبدادی طالبان، افغانستان را در انزوای بین‌المللی قرار داده است

گروه بین‌الملل: سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، از تداوم سیاست‌های طالبان انتقاد کرد و وضعیت کنونی این کشور را ناشی از عملکرد این گروه دانست.
طالبان در حال سرکوب اعتراض مدنی زنان افغان در کابل
طالبان در حال سرکوب اعتراض مدنی زنان افغان در کابل
نصیر احمد فایق روز چهارشنبه ۱۵ آذر (ششم دسامبر) در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «زندانی کردن، شکنجه، خشونت، آزار جنسی زنان معترض در زندان‌ها، بازداشت، شکنجه، کشتار هدفمند نظامیان پیشین و انتقام‌جویی و توقیف اعضای خانواده‌های آن‌ها، قتل‌های مرموز، هدفمند و زنجیره‌ای هزاره‌ها و علمای شیعه با فرهنگ مردم افغانستان و دستورات دین اسلام در تضاد کامل قرار دارد و برخلاف قوانین و اصول بین‌المللی حقوق بشر است.» فایق تصریح کرد: «تداوم اعمال این سیاست‌های استبدادی و انحصاری رژیم طالبان امروز افغانستان را در انزوای بین‌المللی قرار داده و مردم آن را با بحران اقتصادی و انسانی شدید مواجه کرده است.» 
در دو سال گذشته، هم‌زمان با تسلط طالبان بر افغانستان، نهادهای مدافع حقوق‌بشر بارها به موارد نقض حقوق بشر از سوی طالبان انتقاد کرده و از این گروه خواسته‌اند رویکرد خود را در مورد حقوق بشر تغییر دهند. 
افزایش بازداشت‌ خودسرانه فعالان زن، بازداشت و شکنجه کارمندان حکومت پیشین و ایجاد محدودیت‌ برای اجرای مناسک مذهبی از مواد مهم نقض حقوق بشرند که طالبان در دو سال گذشه در افغانستان مرتکب شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر هم به‌تازگی با انتشار گزارشی در مورد افغانستان، از گروه طالبان خواست ژولیا پارسی، ندا پروانی، منیژه صدیقی و پریسا آزاد، از فعالان حقوق زنان را در زندان این گروه به‌سر می‌برند، آزاد کنند. به گفته این سازمان، طالبان تعداد زیادی از فعالان زن و زنان معترض را هم زندانی کرده‌اند که نامشان هنوز اعلام نشده است.
سحر فطرت، دستیار پژوهشگر بخش زنان در این سازمان، گفت که طالبان به سرکوب زنان در افغانستان ادامه می‌دهند و زنان در افغانستان با خطرات متعددی چون بازداشت خودسرانه، تهدید و شکنجه این گروه مواجه‌اند. حکومت طالبان در بیش از دو سال گذشته علاوه بر سرکوب اعتراض‌های مدنی زنان و بازداشت شماری از آنان، کارمندان حکومت پیشین را هم بازداشت و شکنجه کرده است. 
شهزاده رستم، افسر امنیت ملی در دولت پیشین افغانستان، به‌تازگی گفت که طالبان ۱۶ عضو خانواده‌ او، از جمله همسر و فرزند دو ساله‌اش را در تخار در شمال شرق افغانستان بازداشت و زندانی کرده‌اند. شهزاده رستم به ایندیپندنت فارسی گفت همسرش که شهروند تاجیکستان است، یکشنبه گذشته هنگام ورود به افغانستان در مرز نیمروز بازداشت شد. علی، پسر دو ساله شهزاده، و همسرش اکنون در زندان طالبان نگهداری می‌شوند. با وجود اینکه سه روز از بازداشت و زندانی شدن اعضای خانواده این افسر نظامی پیشین می‌گذرد، هنوز دلیل بازداشت و زندانی شدن آنان مشخص نیست.
این نظامی پیشین افزود که طالبان هم‌زمان با بازداشت و زندانی کردن همسر و فرزندش، شماری از اعضای خانواده‌ او از جمله برادران و پسرعموهایش را نیز بازداشت کرده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل از دیوان بین‌المللی کیفری خواست رسیدگی به جنایاتی را که طالبان و سایر گروه‌ها در افغانستان پیش از بازگشت طالبان به قدرت مرتکب شده‌اند در اولویت قرار دهد. اسمریتی سینگ، مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در جنوب آسیا، روز چهارشنبه ۱۵ آذر (۶ دسامبر) در مجمع سالانه کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی در نیویورک، گفت: «عفو بین‌الملل خواستار پیشرفت قابل‌توجه در مورد تحقیقات دادگاه بین‌المللی کیفری در افغانستان است که مدت‌ها به تاخیر افتاده است.» سینگ تاکید کرد که باید امکان مشارکت معنادار قربانیان و بازماندگان جنایات در روند رسیدگی به این پرونده‌ها نیز فراهم شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها