به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۵ ساعت ۱۹:۱۸
کد مطلب : ۴۴۴۹۸۲

جاهای دیدنی شیراز در بهار

گروه گردشگری: شیراز شهر بهارنارنج و شعر و عشق یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای سفر در بهار است. حتما تا به حال وصف اردیبهشت شیراز را شنیده‌اید! بماند که این شهر در تمام ماه‌های سال جذابیت و شگفتی خودش را دارد، اما بهار و به خصوص اردیبهشت شیراز یک جور دیگری خوب است. در این فصل تمام زیبایی‌های شیراز را در حد اعلایشان می‌بینید و با عطر بهار نارنج مست می‌شوید.
جاهای دیدنی شیراز در بهار
شیراز شهر بهارنارنج و شعر و عشق یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای سفر در بهار است. حتما تا به حال وصف اردیبهشت شیراز را شنیده‌اید! بماند که این شهر در تمام ماه‌های سال جذابیت و شگفتی خودش را دارد، اما بهار و به خصوص اردیبهشت شیراز یک جور دیگری خوب است. در این فصل تمام زیبایی‌های شیراز را در حد اعلایشان می‌بینید و با عطر بهار نارنج مست می‌شوید. حواستان باشد که اگر قصد سفر به شیراز در بهار را دارید از قبل برای همه چیز برنامه‌ریزی کنید؛ چراکه مسافران بهاری در شیراز آنقدر زیاد هستند که تقریبا می‌توان گفت در این فصل از هر ده نفری که در خیابان‌های شیراز می بینید هفت نفرشان مسافرند! بنابراین قبل از شروع سفر برای مسئله اقامت و اجاره سوئیت برنامه داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از جاهای دیدنی شیراز که می‌توانید در یک سفر بهاره به شیراز از آن‌ها بازدید کنید را به شما معرفی کنیم.

زیباترین جاهای دیدنی شیراز در بهار
بهار بهترین فصل سفر به شیراز است. در این فصل می‌توانید از تمام جاذبه‌های شیراز دیدن کنید، اما ما در این بخش تعدادی از زیباترین جاذبه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر سفرتان کوتاه است بتوانید بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشید:

باغ دلگشا
یکی از باغ‌های قدیمی و اصیل شهر شیراز که دیدنش در بهار نه تنها خالی از لطف نیست بلکه سراسر لذت است باغ دلگشا نام دارد. این باغ در نزدیکی آرامگاه سعدی شیرازی قرار گرفته است و قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد. مساحت باغ در حدود 5.7 هکتار است. در داخل باغ یک عمارت 3 طبقه‌ای مربوط به دوره قاجاریه بنا شده که سقف آن تماما از چوب ساخته شده و آینه ‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های تماشایی و جذابی دارد.
باغ دلگشا از درختان میوه و گل‌های زیباست که در فصل بهار جلوه بی‌نظیری دارند. احتمالا می‌توانید حدس بزنید که بیشترین درختی که در این باغ وجود دارد، درخت نارنج است وقرار است هنگام قدم زدن در باغ عطر بهارنارنج شما را سرمست کند. جالب است بدانید که باغ دلگشا از آب قنات سعدیه، آبیاری می‌شود و یک حوض بزرگ و زیبا هم دقیقا مقابل عمارت قرار گرفته است.

باغ ارم

جاهای دیدنی شیراز

باغ ارم یکی از مشهورترین باغ‌های شیراز است که در بهار جلوه دیگری دارد. این باغ در قلب شهر واقع شده و مجموعه متنوعی از گل‌ها و درختان را در خود جای داده است. به جز طبیعت زیبا، عمارت کاخ قاجاری به همراه یک حوض آب نیز در مرکز باغ قرار دارند که زیبایی باغ را دو چندان کرده است. باغ ارم نه تنها در بهار که در همه فصل‌های سال پاتوق اهالی شیراز است و شما هیچوقت این باغ را خلوت نخواهید دید. علاوه بر این قدم زدن در خیابان ارم که این باغ در آن قرار دارد نیز یکی دیگر لذت‌های سفر به شیراز در فصل بهار است که نباید از آن غافل شد. برای بازدید از این باغ‌ها لازم است در محلی از شهر اقامت داشته باشید که دسترسی کافی به جاذبه‌های دیدنی شیراز داشته باشید. بهترین کار اجاره آپارتمان مبله در شیراز در مناطق مرکزی شهر است.

باغ موزه نارنجستان قوام
باغ موزه نارنجستان قوام یکی از باغ‌های قدیمی و معروف شیراز است که در آن هم مثل دیگر باغ‌های سرسبز شهر انواع درختان دیده می‌شود. با این تفاوت که در باغ نارنجستان قوام می‌توانید طعم متفاوت نارنج و لیمو را با زیبایی گل‌های باغ‌ ترکیب کرده و یک تجربه بصری و بویایی جدید داشته باشید. این باغ سرشار از آرامش است و با طراحی منحصر به فرد و فضای سبز خود، محل مناسبی برای گردش و استراحت در بهار به شمار می‌رود.

باغ جهان نما
یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز در بهار باغ جهان نما است. این باغ از جمله باغ‌هایی است که استراحت و آرامش واقعی در آن معنی می‌شوند. روایت است که کریم خان زند برای اولین بار دور باغ جهان نما را محصور کرده و عمارت‌های زیبایی در اطراف آن ساخته و با کاشت درختان سرو در محوطه ظاهر باغ را بهبود بخشیده است. در گذشته نهر کوچکی در میان درختان جریان داشت که امروزه اثری از آن وجود ندارد، اما باز هم وجود عمارت هشت ضلعی در میان باغ جلوه زیبایی به آن بخشیده است. عمارتی که در باغ جهان نما قرار دارد از آجر ساخته شده و برخلاف دیگر عمارت‌های شیراز خبری از کاشی کاری و نقاشی در آن نیست.

باغ عفیف آباد
یکی از بهترین و جذاب ترین آثار تاریخی و جاهای دیدنی شیراز در بهار را می‌توان باغ عفیف‌آباد دانست که در سال 1284 با وسعت 127 هزار متر مربع و زیربنای 17 هزار متر مربع توسط میرزا علی‌محمد خان قوام الملک دوم ساخته شد.
این باغ در گذشته تفرجگاه پادشاهان بوده و در حال حاضر مجموعه‌ای است از بخش‌های مختلف شامل کاخ سلطنتی، موزه اسلحه‌های قدیمی و محوطه باغ. در قسمت میانی یک حوض بزرگ در جلوی کاخ قرار دارد که با وجود آبنمای فواره‌ دار فضای باغ را زیباتر کرده است. علاوه بر این درختان و گل‌های رنگارنگ هم طراوت خاص به باغ عفیف ‌آباد بخشیده‌اند که همه این زیبایی‌ها در فصل بهار دو چندان می‌شوند.

باغ ملی
باغ ملی شیراز در چهارراه حافظ و درست رو به روی حافظیه قرار دارد و یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین پارک‌های شیراز به حساب می‌آید. اکثر مسافرانی که در فصل بهار به شیراز سفر می کنند بعد از بازدید از آرامگاه حافظ به گشت و گذار در باغ ملی نیز می‌پردازند. کاج‌های بلند و سروهای کهنسالی که در باغ وجود دارند نشان دهنده قدمت باغ ملی شیراز هستند. لازم نیست بگویم که در اردیبهشت ماه عطر و بوی درختان نارنج چه کاری با شما می‌کند! باغ ملی شیراز امکانات رفاهی کامل و مناسبی دارد و انواع تجهیزات تفریحی، ورزشی و فرهنگی در آن وجود دارند که این باغ را به یک گزینه مناسب برای گردش‌های بهاره تبدیل می‌کند.

دروازه قرآن
یکی از شش دروازه قدیمی شیراز، دروازه قرآن است که در ورودی شهر قرار دارد. به طوری که می‌توان گفت هر زمان که طاق‌های بلند دروازه قرآن را مشاهده کردید یعنی به شیراز رسیده‌اید. این دروازه از گذشته‌های دور باقی مانده و نام آن از قرآنی گرفته شد که عضد الدوله دیلمی، امیر سلسله دیلمیان دستور داد آن را در محفظه‌ای در بالای طاق دروازه قرار دهند تا کسانی که از این دروازه عبور می‌کنند، سفر سلامت و بی‌خطری داشته باشند. امروزه محوطه اطراف دروازه قرآن سر و سامان داده شده و خود این دروازه به عنوان یکی از جاذبه‌های شیراز محسوب می‌شود. در فصل بهار اگر به شیراز سفر کنید تجمع مسافران را در این منطقه خواهید دید. به ویژه اینکه شب‌های دروازه قرآن منظره بی‌نظیری دارند. علاوه بر این آرامگاه خواجوی کرمان نیز در نزدیکی دروازه قرار دارد و به راحتی می‌توانید از آن هم بازدید کنید.

دریاچه مهارلو

جاهای دیدنی شیراز

یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی شیراز، دریاچه مهارلو یا دراچه صورتی است. البته این دریاچه فاصله زیادی با خود شیراز دارد اما بازدید از آن به خصوص در فصل بهار به شدت توصیه می‌شود. دریاچه زیبای مهارلو در فاصله ۵۷ کیلومتری شیراز و در جنوب شرقی شهر واقع شده است. برای رفتن به دریاچه مهارلو باید از جاده شیراز به فسا حرکت کنید. چیزی که دریاچه مهارلو را جذاب و متفاوت ساخته، رنگ عجیب و زیبای آن است. آب این دریاچه به دلایل علمی و وجود نوعی جلبک در آن به رنگ صورتی دیده می‌شود و منظره شگفت انگیزی ایجاد می‌کند. همچنین گونه‌های مختلف پرندگان نیز در این منطقه زندگی می‌کنند که برای افرادی که عاشق عکاسی هستند فرصت بسیار خوبی است که عکس‌های خاص و منحصر به فرد زیادی بگیرند.

عمارت شاپوری
یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز عمارت شاپوری است که البته قدمت چندان زیادی هم ندارد، اما در زمره عمارت‌های تاریخی شیراز قرار می‌گیرد. عمارت شاپوری در دوره پهلوی اول ساخته شده و معماری بنای آن را استاد بزرگ ایرانی، ابوالقاسم مهندسی، انجام داده است. این عمارت در سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ به درخواست عبد الصاحب شاپوری ساخته شد و تا سال 1378 نیز در اختیار خاندان شاپوری بود، اما امروزه به یکی از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهر تبدیل شده که در فصل بهار زیبایی باغ اطراف عمارت خیره کننده است.

بازار وکیل
نمی‌شود سفر کرد و سری به بازار نزد. آن هم بازاری به خوش رنگی بازار وکیل شیراز! صدها مغازه، دکه و بازار در بازار وکیل وجود دارند که سالانه مسافران زیادی از آن‌ها بازدید می‌کنند. این بازار در واقع بازار اصلی شیراز است که به صورت هزارتو طراحی شده است و یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید فرش، ادویه، لوازم خانه، طلا و جواهر و... است. برای بازدید از تمام حجره‌ها، دالان‌ها، مغازه‌ها و چای‌خانه‌ها، کاروانسراها و حمام‌های سنتی بازار وکیل به یک نصف روز زمان لازم دارید. سقف‌های طاقی شکل و ساختار چلیپایی بازار وکیل یک نمونه معماری بی‌نظیر و شگفت انگیز از دوره زندیه در قرن هجدهم میلادی هستند که زیبایی و جذابیت خاصی به محیط بازار بخشیده اند و علاوه بر این به خنک شدن هوا در تابستان و گرم شدن هوا در زمستان کمک می‌کنند.

سرای مشیر
در دل بازار وکیل یک بازار دیگر وجود دارد که از زمان قاجار باقی مانده است و به سرای مشیر یا بازار گلشن معروف است و بی‌شک یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است. محوطه بزرگ روباز سرای مشیر شیراز از جذاب‌ترین بخش‌های آن است که یک حوض بزرگ و کاشی کاری شده در آن قرار دارد و اطرافش را درختان خوش رنگ و بوی نارنج احاطه کرده و به زیبایی محیط افزوده است. عطر و بوی درختان نارنج در فصل بهار فضای دلنشینی در سرای مشیر شیراز به وجود می‌آورد.

ارگ کریم خان زند
یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز ارگ کریم خان است که در قرن هجدهم میلادی توسط بنیان گذار سلسله زندیه، کریم خان زند بنا نهاده شد. حتما تا به حال اسم زندان کریم خان و بستنی پشت ارگ شیراز را شنیده اید! این ارگ یکی از زیباترین بناهای شیراز است که در چهار گوشه‌اش چهار برج استوانه‌ای قرار دارد که در گذشته از آن‌ها به عنوان زندان استفاده می‌شده. در قسمت شمال شرقی ارگ یک برج وجود دارد که در گذشته به عنوان حمام مورد استفاده قرار می‌گرفته و به دلیل وجود مخزن آب این قسمت از برج مقداری نشست داشته است. این تمام ماجرا نیست! معماری داخل ارگ از معماری بیرونش عجیب‌تر و جالب‌تر است. در ورود به ارگ کریم خان عاشق صدای آب حوض مرکزی و خنکای سایه میوه درختان باغ خواهید شد. روبه روی شما نیز یک موزه وجود دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید.

مسجد نصیرالملک

جاهای دیدنی شیراز

مسجد نصیرالمک یکی از مشهورترین، جذاب‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی شیراز و به قطع یکی از جذاب‌ترین مساجد ایران است. این مسجد که به مسجد صورتی نیز معروف است متعلق به دوره قاجار بوده و شهرت و محبوبیت آن به خاطر وجود ترکیب رنگ‌های گوناگون و فضای رنگارنگ چشمگیر و متحیرکننده آن است. شیشه‌های رنگی مسجد نصیرالملک همراه با کاشی‌های ظریف رنگارنگ و فرش‌های زیبای ایرانی فضای مسحور کننده و دلنشینی خلق کرده‌اند. علاوه بر این در داخل مسجد ستون‌هایی با کنده کاری‎های ظریف وجود دارند که از هر زاویه‌ای می‌توان این کنده کاری‌ها را دید. بهترین زمان برای بازدید از مسجد نصیر الملک بین ساعت ۹ تا ۱۱ صبح است؛ چرا که در این زمان از روز پرتو آفتاب به سرسرا و فرش‌های ایرانی داخل مسجد می‌تابد و منظره‌ای شگفت انگیز به وجود می‌آورد.

حافظیه
لازم به گفتن نیست که حافظ شیرازی، پرطرفدارترین شاعر فارسی زبان است که در شیراز آرمیده است. آرامگاه حافظ در شمال غرب شیراز قرار گرفته و مامن بسیاری از عاشقانش است. علاوه بر این گردشگران زیادی از سراسر دنیا و ایران از آرامگاه حافظ نه تنها به خاطر این که یکی از جاهای دیدنی شیراز است، بازدید می‌کنند، بلکه به دلیل این که طرفدار و عاشق حافظ و اشعارش هستند، به شیراز سفر کرده و از این میعادگاه بازدید می‌کنند. بازدید از حافظیه در هر زمانی از سال توصیه می‌شود. اگر در بهار به شیراز سفر کردید شب‌های حافظیه را هم از دست ندهید؛ چراکه هوای مطبوع و فضای شاعرانه این مکان آرامش بی‌نظیری به شما می‌دهد.

آرامگاه سعدی
سعدی، نیز از دیگر شاعران محبوب و مهم پارسی بود که در شیراز زندگی می‌کرد. آرامگاه سعدی یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که هرچند به اندازه حافظیه چندان پر ازدحام و شلوغ نیست، اما محوطه بسیار بزرگ و با صفایی دارد و همیشه طرفداران خود را دارد. بازدید از آرامگاه سعدی در هر زمانی از سال جذاب و لذتبخش است، اما طبیعتا فصل بهار بهترین زمان برای دیدن از این مکان زیباست. در بازدید از آرامگاه سعدی پس از گشت و گذار در میان باغ‌های گل سرخ و درختان سرو قد برافراشته سری به چای‌خانه زیرزمینی محوطه بزنید و استراحت و تجدید قوا کنید.

روستای گردشگری قلات

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

روستای قلات در ۳۶کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد و به دلیل آب و هوای مطبوعی که دارد یکی از بهترین جاهای گردشگری شیراز در فصل‌های بهار و تابستان به شمار می‌رود. این روستای تاریخی علاوه بر طبیعت زیبا و شگفت انگیزی که دارد دارای یک بافت قدیمی بسیار دیدنی است که چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد. برای اینکه در بازدید از این روستا و تفریح و گردش در آن به مشکل نخورید بهتر است از قبل برای اجاره اقامتگاه بوم‌ گردی در قلات برنامه‌ریزی کنید. چرا که در فصل بهار معمولا این روستا پر از مسافر است و ممکن است با مشکل اقامت رو به رو شوید. البته اگر دیر اقدام کردید نگران نباشید، شما می‌توانید با اجاره ویلا در گویم نیز که فاصله چندانی با قلات ندارد، خودتان را به راحتی به روستای قلات برسانید و از زیبایی‌هایش بهره کافی را ببرید.
گفتیم که ویژگی منحصربه‌فرد قلات شیراز این است که طبیعتی بسیار زیبا و تجربه گردش در یک محیط فوق‌العاده را برای شما رقم ‌می‌زند. یکی از جذابیت‌های تاریخی روستا وجود کلیسای قلات است که بین جنگ جهانی اول و دوم ساخته شده، اما این روزها چیز زیادی از آن باقی نمانده و متاسفانه شاهد تخریب‌ آن هستیم.

دشت ارژن
دشت ارژن یکی از تفریحگاه‌های نزدیک شیراز است که در فصل بهار جلوه بی‌نظیری دارد. این دشت که به نام‌های ارزن و دشت ارجن نیز شهرت دارد در 60 کیلومتری شیراز واقع شده و حدودا یک ساعت تا شیراز فاصله دارد. از طبیعت بی‌نظیر دشت ارژن که بگذریم کافه‌ها و رستوران‌های بی‌نظیری در مسیر و در نزدیکی دشت ارژن قرار دارند که می‌توانید برای استراحت سری به آن‌ها بزنید. اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کردید حتما از تالاب ارژن که به دریاچه ارژن نیز مشهور است دیدن کنید. البته ناگفته نماند که دشت ارژن در زمستان و پاییز هم بسیار جذاب و دیدنی است و پرندگان مهاجر و گل‌های نرگس بی‌شماری که در این منطقه پدیدار می‌شوند جلوه زیبایی به آن می‌بخشند. از دیگر جاذبه‌های گردشگری و طبیعی که در دشت ارژن وجود دارد می‌توان به آبشار ارژن، دریاچه ارژن، منطقه حفاظت شده دشت ارژن، تالاب ارژن و بازارچه‌های سنتی دشت ارژن اشاره کرد.

تخت جمشید
پرسپولیس یا همان تخت جمشید، بیش از ۲۵۰۰ سال پیش پایتخت باشکوه و باستانی سلسله هخامنشیان بود. تخت جمشید شکوه تاریخ هخامنشی است و همه ساله مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این بنای عظیم با وجود این که مورد هجوم اسکندر قرار گرفت، بقایای به جا مانده از آن نشان از دستاوردهای معماری و سیاسی ایران باستان هستند. این مجموعه عظیم تاریخی در ۷۰ کیلومتری شمال شرق شیراز واقع شده و برای بازدید از آن چند ساعتی زمان لازم دارید به خصوص اگر در فصل بهار به این مکان سفر کنید به دلیلی تعداد زیاد بازدید کنندگان احتملا به زمان بیشتری برای بازدید کامل نیاز خواهید داشت.

آرامگاه کوروش

جاهای دیدنی اطراف شیراز در بهار

مقبره کوروش کبیر در فاصله ۵۰ کیلومتری از تخت جمشید قرار گرفته و فاصله نسبتا زیادی با شیراز دارد. با این وجود بازدید از مقبره و بارگاه پادشاه سرزمین آریایی ارزشمندتر و مهم‌تر از سختی مسیر است. آرامگاه کوروش کبیر در زمینی خشک و نامهربان محصور شده، اما چنان آرامش بی‌نظیری در این مکان حکم فرماست که دلتان می‌خواهد ساعت‌ها همان جا بایستید و به مقبره سنگی پادشاه هخامنشی نگاه کنید.

شیراز گردی در بهار
جاذبه‌های دیدنی شیراز در همین موارد خلاصه نمی‌شود و برای معرفی همه این جاذبه‌ها به فرصت و زمانی بیش از این نیاز است. اما در این مطلب سعی کردیم تعدادی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز در بهار را به شما معرفی کنیم تا هنگام سفر به این شهر پر از شعر و شور بتوانبد برنامه ریزی بهتری داشته باشید و جذاب‌ترین بخش‌های شهر را ببنید. جاذبه‌هایی که در این مطلب معرفی شدند تنها بخشی از زیبایی‌های شیراز هستند که در فصل بهار بیشترین تعداد بازدیدکننده را دارند و به بالاترین حد از زیبایی می‌رسند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها