به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۶ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۴۴۵۱۱۳

احیای احتمالی سربازی اجباری در آلمان

احیای احتمالی سربازی اجباری در آلمان
گروه بین الملل: بحث‌ها بر سر خدمت سربازی اجباری در آلمان مجددا بالا گرفته است. این کشور از سال ۲۰۱۱ به اجباری بودن خدمت سربازی پایان داد اما حالا با کمبود نیرو در ارتش آلمان قرار است از مدل سوئدی در این زمینه پیروی شود.
سربازی اجباری در آلمان در سال ۲۰۱۱ پس از ۵۵ سال به حالت تعلیق درآمد و حالا دولت آلمان با اعلام اینکه ارتش با کمبود نیرو روبه‌رو است، از بررسی مدل‌های مختلف، از جمله روش کشور سوئد در این‌باره برای جبران پرسنل خبر داده است.
این برای نخستین بار در ۱۲ سال گذشته نیست که آلمان در این زمینه ابراز نگرانی کرده است. در ماه‌های ابتدایی حمله روسیه به اوکراین نیز توانایی دفاعی ارتش آلمان بار دیگر در کانون توجه عموم قرار گرفته بود.
روزنامه "نویه اوسنابروکر" آلمان پیش‌تر اعلام کرده بود، تنها در سال ۲۰۲۲ از حدود ۱۶۴هزار پست در ارتش آلمان نزدیک به ۲۷ هزار پست خالی بوده است.
بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان که پیش از این نیز بحث لزوم اجباری ساختن مجدد سربازی را مطرح کرده بود، به تازگی در این‌باره به روزنامه "ولت ام زونتاگ" گفته است، در حال بررسی مدل‌های مختلف خدمت اجبازی سربازی است.
او با اعلام اینکه مدل مورد استفاده در سوئد نیز در میان گزینه‌های مورد بررسی در آلمان است، بار دیگر تصمیم کشورش مبنی بر لغو خدمت سربازی اجباری را "اشتباه" خواند.
در سال‌های اخیر با وجود اینکه قانون سربازی اجباری جوانان در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا لغو شده اما برای مثال در کشورهای اتریش، دانمارک، سوئد، لیتوانی، استونی، فنلاند و جمهوری چک همچنان برقرار است.
در سوئد خدمت سربازی اجباری در قانون برای مردان و زنان بین ۷.۵ تا ۱۵ ماه تعیین شده که البته نسبت قابل توجهی از جوانان مشمول، در نهایت به سربازی اعزام نمی‌شوند.
بسیاری از کشورهای اروپایی که در آنها خدمت سربازی اجباری نیست هم پس از حمله روسیه به اوکراین، فراخوان به خدمت سربازی اجباری را در دستور کار قرار داده‌اند.
"اتحادیه نیروهای ذخیره‌" ارتش آلمان نیز هم‌سو با اظهارات وزیر دفاع این کشور اجباری کردن دوباره سربازی را اجتناب‌ناپذیر دانسته است. این در حالی است که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در ابتدای سال میلادی جاری بحث در مورد بازگشت به خدمت اجباری سربازی را رد کرده بود.
وزیر دفاع آلمان همچنین با اعلام اینکه در حال حاضر از نظر ساختاری و با توجه به قانون اساسی، اجباری کردن خدمت سربازی دشوار خواهد بود، اعلام کرده است، به‌کارگیری "مدل‌های دیگر" در دستور کار است.
پیستوریوس در این راستا خبر داده، کارگروهی از ماه‌ها پیش تشکیل شده است که ۶۵ پیشنهاد برای استخدام، آموزش و شرایط ورود به خدمت سربازی ارائه داده است.
از سوی دیگر وزیر دفاع آلمان با وجود اینکه از کاهش نیم میلیارد یورویی از بودجه سال ۲۰۲۴ این وزازتخانه دفاع کرده و آن را "قابل قبول" دانسته، گفته است: «شرایط هنوز قابل تحمل است اما باید توجه کرد، سایر بخش‌ها نیز باید پس‌انداز کنند.»
این اظهارات البته در حالی مطرح شده است که سال گذشته با توافق صورت گرفته میان دولت ائتلافی در آلمان و احزاب دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌مسیحی گفته شده بود، ارتش می‌تواند در سال‌های آینده برای تجهیز و بازسازی، ۱۰۰ میلیارد یورو بودجه بیشتر در اختیار داشته باشد.
بحث اجباری شدن سربازی در آلمان حالا بار دیگر در حالی بالا گرفته که پیش‌تر رودریش کیزوتر، کارشناس دفاعی حزب دموکرات‌مسیحی در این‌باره گفته بود: «سال‌ها از تعلیق خدمت اجباری سربازی گذشته و اکنون ارتش آمادگی پذیرش ده‌ها هزار سرباز در سال را ندارد.»
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها