به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۴۴۶۴۶۵

دست‌پخت انسان بهتر است یا ربات؟

دست‌پخت انسان بهتر است یا ربات؟
گروه علمی:اولین رستوران جهان که به طور انحصاری از آشپزهای رباتیک برای پختن غذا استفاده می‌کند، سال ۲۰۲۴ آماده راه‌اندازی در کالیفرنیا خواهد بود.به گزارش ایسنا،طرفداران برگر در پاسادنا، کالیفرنیا به زودی طعم آینده فست فودها را خواهند چشید. نمونه آزمایشی یک ربات مجهز به هوش مصنوعی و قابلیت پخت‌وپز به نام «فلیپی»(Flippy) مراحل آزمایش را می‌گذراند.

سازندگان فلیپی گفتند این اولین رستوران فعال در جهان خواهد بود که ثبت سفارش و همه فرآیندهای پخت‌وپز در آن کاملا خودکار انجام می‌شوند.علاوه بر فلیپی که مسئول سرخ کردن ناگت‌های مرغ و سیب‌زمینی‌هاست، یکی دیگر از ربات‌ها به نام «برگربات»(BurgerBot) به کباب کردن برگرها می‌پردازد و یک سیستم پرداخت بیومتریک موسوم به «پاپ‌آی‌دی»(PopID)، سفارش‌های مشتریان را می‌پذیرد.

اگرچه فلیپی اولین شغل خود را در سال ۲۰۱۷ در صنعت فست‌فود به دست آورد و پس از آموزش دیدن، در ۵۰ رستوران «کالیبرگر»(CaliBurger) خدمت کرد اما این اولین باری خواهد بود که این بازوی مکانیکی ریلی کارهای متنوع تری را انجام خواهد داد.هلدینگ «کالی گروپ»(Cali Group) که مالک شرکت «میسو رباتیکس»(Miso Robotics) سازنده فلیپی است، گفت امیدوار است این نمونه جدید با ارائه دادن تورهای آموزشی و نمایشگاه‌های رباتیک، الهام‌بخش نسل بعدی کارآفرینان هوش مصنوعی و خودکارسازی آشپزخانه باشد.

کالی گروپ خاطرنشان کرد که می‌خواهد مدارس محلی و گروه‌های آموزشی را تشویق کند تا برای بازدید از رستورانی که به زودی افتتاح می‌شود، تماس بگیرند.انتظار می‌رفت که رستوران در ماه جاری با حضور فلیپی افتتاح شود اما یک سخنگوی شرکت گفت که رستوران واقع در پاسادنا در سال ۲۰۲۴ افتتاح خواهد شد.

اگرچه رستوران‌های بسیاری به ادغام هوش مصنوعی در فعالیت‌های خود پرداخته‌اند اما منتقدان نسبت به نیروی انسانی و مشکلات اقتصادی ابراز نگرانی کرده‌اند. «راب کارپنتر»(Rob Carpenter) بنیانگذار شرکت «ولیینت ای‌آی»(Valyant AI) در مصاحبه ماه مه امسال خود با «فاکس نیوز»(Fox News) گفت که احتمالا میلیون‌ها شغل طی پنج تا ۱۰ سال آینده از بین می‌روند زیرا ربات‌ها و کیوسک‌های رایانه‌ای جایگزین بیشتر پست‌های شغلی در فست‌فودها می‌شوند.

این کارآفرین هوش مصنوعی ادامه داد: ما شاهد جهش هوش مصنوعی از پردازش و تولید در پشت صحنه به سمت مشاغلی هستیم که به طور سنتی فقط برای انسان هستند. این قطعا یک نقطه عطف برای هوش مصنوعی است.مدیران ارشد فناوری، پژوهشگران و دانشگاهیان، از جمله «سم آلتمن»(Sam Altman) مدیر عامل OpenAI نیز سال گذشته را با بحث‌های شدید پیرامون هوش مصنوعی گذراندند و نگرانی را در مورد خطر انقراض انسان به دست هوش مصنوعی افزایش دادند.

بیش از ۳۵۰ امضاکننده در نامه‌ای که توسط «مرکز ایمنی هوش مصنوعی»(CAIS) منتشر شد، نوشتند: کاهش خطر انقراض ناشی از هوش مصنوعی باید یک اولویت جهانی در کنار سایر خطرات اجتماعی مانند همه‌گیری‌ها و جنگ هسته‌ای باشد.

این افراد علاوه بر آلتمن، شامل مدیران اجرایی شرکت‌های هوش مصنوعی «دیپ‌مایند»(DeepMind) و «آنتروپیک»(Anthropic) و مدیرانی از «مایکروسافت» و «گوگل» بودند.اعضای کالی گروپ نسبت به وعده‌های غذایی و پتانسیل آشپزهای رباتیک خود که از هوش مصنوعی بهره می‌برند، بسیار خوش‌بین بوده‌اند. «جان میلر»(John Miller) مدیر عامل پاپ‌آی‌دی و یکی از اعضای هیئت مدیره میسو رباتیکس گفت: ادغام کردن این فناوری‌های گوناگون برای ایجاد مستقل‌ترین رستوران در جهان، اوج سال‌ها پژوهش، توسعه و سرمایه‌گذاری در خانواده شرکت‌های متحول‌کننده است.

«ریچ هال»(Rich Hull) مدیرعامل میسو رباتیکس گفت: سفارش‌ گرفتن و پخت‌وپز با کمک هوش مصنوعی و علم رباتیک، زنجیره‌های اصلی تغذیه آمریکا را قادر می‌سازد تا کیفیت، ثبات و سرعت را به طور قابل ‌توجهی بهبود ببخشند.
برچسب ها: ربات آشپزی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها