به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۵:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۴۴۸۴۳۰

جاذبه‌های تاریخی مشهد را از دست ندهید!

گروه گردشگری: مشهد، به دلیل وجود حرم امام رضا (ع)، هرساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر کشور است. مشهد، علاوه بر جاذبه‌های مذهبی، مکان‌های تاریخی و دیدنی متعددی هم دارد که برای مردم این شهر و گردشگران از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند؛ به‌طوری‌که در سفرهای تفریحی و مذهبی خود به مشهد، بازدید از این جاذبه‌های تاریخی را نیز در برنامه سفر خود می‌گنجانند. بسیاری از هتل های مشهد، در نزدیکی این مکان‌های تاریخی واقع‌شده‌اند. در این مطلب، با تعدادی از اماکن گردشگری تاریخی این شهر آشنا خواهید شد.
جاذبه‌های تاریخی مشهد را از دست ندهید!
آرامگاه پیر پالاندوز
محمد عارف عباسی، از عرفای سلسله ذهبیه است و به‌عنوان یکی از مشاهیر مشهد شناخته می‌شود. این شخصیت عرفانی، در نیمه دوم قرن دهم هجری قمری و در روستای کارند چشم به جهان گشود. پیرپالاندوز، علاوه بر دست یافتن به مقامات بالای عرفان، به‌عنوان یکی از خطاطان و کیمیاگران مشهور زمان خود نیز شهرت داشت. یکی از آثار برجای‌مانده از این خطاط چیره‌دست، هفت سوره از قرآن کریم با خط ثلث است. ایشان، علی‌رغم برخورداری از موقعیت اجتماعی و هنری والا، از طریق پالان‌دوزی، روزگار می‌گذراندند و بر همین اساس به پیرپالاندوز شهرت یافته‌اند. مقبره پیرپالاندوز در شمال شرقی حرم مطهر امام رضا و در خیابان نواب صفوی قرارگرفته است.
مقبره محمد عارف عباسی، بنایی چهارگوش است و بر بالای آن گنبدی، خودنمایی می‌کند. ایوان‌های آجری و شاه‌نشین‌هایی که با یزدی بندی مزین شده‌اند، جلوه زیبایی را به این بنا بخشیده‌اند. آرامگاه پیرپالاندوز را می‌توان یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین آثار تاریخی مشهد به شمار آورد. در سفر مشهد، حتماً زمانی را به بازدید از این مکان تاریخی چشم‌نواز اختصاص دهید.

موزه باغ نادری (آرامگاه نادرشاه افشار)
نادرشاه افشار، یکی از قدرتمندترین پادشاهان ایرانی و ملقب به آخرین جهانگشای شرق است. آرامگاه این شخصیت تاریخی در مشهد و در باغی موسوم به موزه باغ نادری قرار دارد. موزه باغ نادری، یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری مشهد است و بسیاری از بهترین هتل های مشهد، ازجمله آزادی، تارا، افرا و اولیا، در نزدیکی این مکان قرار دارند.
در کنار آرامگاه نادرشاه افشار و در موزه باغ نادری، دیدنی‌های دیگری نیز وجود دارد که بدون شک، بازدید از آن‌ها برای گردشگران، به‌ویژه علاقه‌مندان به تاریخ، جذاب خواهد بود. در این موزه می‌توانید نسخه‌های خطی از تاریخ جهانگشای نادری، جنگ‌افزارهای دوره افشاریه، دو شمشیر متعلق به نادرشاه و بسیاری از آثار برجای‌مانده از این دوران را ببینید.



خانه داروغه
خانه داروغه، بنایی است که به دوران قاجار تعلق دارد و به دستور آخرین داروغه مشهد، یوسف خان هراتی، ساخته‌شده است. این بنا، یکی از خانه‌های تاریخی مشهد به شمار می‌رود که به دلیل برخورداری از معماری شگفت‌انگیز و ویژگی‌های خاص، به مکان گردشگری تبدیل‌شده است.
خانه داروغه مشهد، به‌صورت سه طرف ساخت، دو ضلع نشیمن و یک ضلع غلام‌رو، بنا شده است. ویژگی جالب‌توجه این بنا که مهندسی خارق‌العاده آن زمان را به رخ می‌کشد، طراحی در دو بخش زمستان‌نشین و تابستان‌نشین است.
خانه داروغه در سال 1381، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران، به ثبت رسیده است. برای رفتن به این مکان باید به خیابان نواب صفوی مشهد، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه بروید. ساعت بازدید از خانه داروغه مشهد، از 8 صبح الی 14 در نوبت صبح و از ساعت 14 تا 19 در نوبت عصر است.

آرامگاه فردوسی
شهرک تاریخی طوس، یکی دیگر از مکان‌های گردشگری مشهد به شمار می‌رود که علاوه بر جاذبه تاریخی از اهمیت فرهنگی نیز برخوردار است. در این شهرک، آثار تاریخی ارزشمندی، مانند هارونیه قرار دارد. اهمیت توریستی این شهرک، بیشتر به دلیل وجود آرامگاه شاعر و حماسه‌سرای نامدار ایرانی، حکیم ابوالقاسم فردوسی است.
ابوالقاسم فردوسی، در سال 329 هجری قمری، در یکی از روستاهای طوس متولد شد و در سال 411 هجری قمری از دنیا رفت. آرامگاه این شخصیت برجسته، در مسیر جاده مشهد-قوچان و در شهرک تاریخی طوس واقع‌شده است. این بنا، همواره به‌عنوان یکی از اماکن ارزشمند تاریخی و فرهنگی، موردتوجه ایرانیان قرار دارد.
در کنار آرامگاه فردوسی، جاذبه‌های سیاحتی دیگری مانند موزه و کتابخانه وجود دارد و گزینه‌ای عالی برای گردشگرانی است که به فرهنگ و تاریخ اصیل ایرانی، علاقه‌مند هستند.



خانه اردکانی (خانه دولابیان)
خانه اردکانی، یکی دیگر از خانه‌های تاریخی مشهد است که به‌عنوان یک جاذبه گردشگری، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. این بنا، در مرکز شهر مشهد و در نزدیکی بارگاه امام رضا قرارگرفته است. برخورداری از ویژگی‌های معماری سنتی ایرانی، همچون حیاط مرکزی، شاه‌نشین، تابستان‌نشین، زمستان‌نشین، تنورخانه، آب‌انبار و حوض‌خانه، جلوه شگفت‌انگیزی به این مکان داده است.
یکی دیگر از ویژگی‌های خانه اردکانی که جذابیت این بنا را دوچندان کرده، نمای کاشی‌کاری شده آن است. نخستین مالک این بنا، حسین اردکانی بود و بعد از ایشان، توسط آقای دولابیان خریداری شد. دلیل نام‌گذاری این خانه به اردکانی و دولابیان نیز همین بوده است.

برج اخنجان (اخنگان)
یکی دیگر از دیدنی های تاریخی مشهد، برج اخنگان است که در چند کیلومتری تابران واقع‌شده است. این برج را به‌عنوان گور گوهرتاج، خواهر گوهرشاد تیموری، می‌شناسند. مردم بومی این منطقه، برج اخنگان را محل دفن دختری هندی می‌دانند که این مکان، ملک پدری وی بوده و در راه زیارت امام رضا درگذشته است.
بنای اخنگان، به دلیل شکل برج‌مانند و شبیه به میل‌های کنار جاده‌های قدیمی، به برج میل اخنگان شهرت یافته است. باستان‌شناسان، قدمت تاریخی این اثر را به قرن‌ها قبل نسبت می‌دهند و کاوش‌های باستان‌شناسی متعددی، در آن انجام داده‌اند. در سفر به مشهد، اگر از آرامگاه فردوسی بازدید کردید، می‌توانید از برج اخنگان نیز که در نزدیکی آن است، دیدن کنید.



رزرو هتل مشهد از فلای تودی
در این مقاله، چند مورد از دیدنی‌های تاریخی مشهد را معرفی کردیم که بازدید از آن‌ها سفر پربارتری را برایتان رقم خواهد زد. این شهر زیبای مذهبی ده‌ها جاذبه تاریخی دیگر را در دل خود نگه‌داشته است که هرساله پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری هستند. برای آشنایی با هتل های مشهد و رزرو گزینه مناسب، می‌توانید سری به سایت فلای تودی بزنید.
فلای تودی بزرگ‌ترین و معتبرترین آژانس گردشگری در ایران است که امکان رزرو آسان هتل‌های داخلی و خارجی را فراهم کرده است. این مجموعه، خدمات متنوع دیگری، ازجمله فروش بلیط‌ قطار و هواپیما را نیز ارائه می‌دهد. فلای تودی برنامه‌ریزی‌های سفر را برای گردشگران آسان‌تر می‌کند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها