به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۸:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۴۴۹۶۴۵
مقام‌های اسرائیل در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن:

تا آزادی اسیران، اجازه بازگشت فلسطینی‌ها به شمال غزه را نمی‌دهیم

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه ایالات متحده، که پس از دیدار با مقام‌های ارشد عربستان و امارات متحده عربی، در ادامه سفر منطقه‌ای خود شامگاه دوشنبه وارد تل‌آویو شده بود، خواستار اتحاد اسرائیل با کشورهای دیگر خاورمیانه شد.
دیدار آنتونی بلینکن (چپ) با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل
دیدار آنتونی بلینکن (چپ) با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل
به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، در دیدار با همتای اسرائیلی خود گفت: «مطلعم سال‌های زیادی تلاش کرده‌اید تا ارتباط و ائتلاف بزرگ‌تری در خاورمیانه بسازید و به نظرم در این زمینه فرصت‌هایی وجود دارد.» بلینکن افزود: «ولی باید از این دوران چالش‌برانگیز عبور کنیم و اطمینان یابیم که ۱۵ مهر هرگز تکرار نخواهد شد و برای ساخت آینده‌ای متفاوت و بهتر همکاری کنیم.» پیش از حمله روز ۱۵ مهر گروه حماس یه اسرائیل که باعث کشته شدن ۱۲۰۰ تن و به گروگان گرفته شدن ۲۴۰ نفر دیگر شد، اسرائیل در حال مذاکره با عربستان سعودی برای برقراری ارتباط سیاسی بود.
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین روز سه‌شنبه بعد از دیدار با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، گفت: «چیزهای زیادی برای مذاکره وجود دارد، بخصوص درباره مسیر پیش رو.» نشریه فارین پالیسی در تحلیلی که روز دوشنبه منتشر کرد، نوشت که یکی از برنامه‌های دولت جو بایدن آن است که برای جلوگیری از گسترده‌تر شدن جنگ در خاورمیانه، اسرائیل و عربستان را متقاعد به برقراری رابطه سیاسی کند و آنتونی بلینکن در سفر جاری خود سعی دارد این طرح را پیش ببرد. بر اساس این تحلیل، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، از ریاض می خواهد که در ازای خویشتن داری اسرائیل در غزه و کرانه باختری و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی، گفت‌وگوها برای ارتباط رسمی با اسرائیل را از سر بگیرد. به ادعای فارین پالیسی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل همچنان مخالف به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی است و هرچند موضع او به دلیل حمله روز ۱۵ مهر حماس تضعیف شده، اما ابعاد هولناک این حمله همزمان دیدگاه افکار عمومی اسرائیل را به سمت راست متمایل کرده که باعث می‌شود راه حل دو دولت اسرائیل-فلسطین در حال حاضر «محال» به نظر برسد.
از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد همزمان با حضور وزیر امور خارجه آمریکا در اسرائیل، منابع امنیتی و خبرگزاری دولتی لبنان اعلام کردند که یک پهپاد اسرائیلی صبح سه‌شنبه یک خودرو در جنوب لبنان را هدف قرار داد که بر اثر این حمله سه سرنشین خودرو کشته شدند. این حمله در قندوریه در حدود ۱۰ کیلومتری مرز لبنان و اسرائیل رخ داد، در حالی که روز دوشنبه نیز حمله مشابهی باعث کشته شدن یک فرمانده ارشد گروه حزب‌الله لبنان شده بود. به نوشته رسانه‌ها آنتونی بلینکن در دیدار با مقام‌های اسرائیلی آنها را در جریان گفت‌وگوهای دو روزه خود با مقام‌های ارشد چهار کشور عربی قرار می‌دهد. او روز دوشنبه در شهر تاریخی العُلا در عربستان سعودی با محمد بن سلمان، ولی‌عهد این کشور، دیدار کرد و پس از آن به خبرنگاران گفت همه کسانی که در این سفر با آنها صحبت کرده متوجه گستردگی چالش پیش رو بوده‌اند. وزیر خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد که در گفت‌وگوهایش با مقام‌های اسرائیل بر ضرورت اقدامات بیشتر برای محافظت از غیرنظامیان و همچنین دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه تأکید خواهد کرد.
لزوم هماهنگی برای بازگشت فلسطینی‌ها به شمال غزه
آنتونی بلینکن روز دوشنبه همچنین با سیگرید کاگ، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه و بازسازی غزه، گفت‌وگو کرد. وزارت خارجه آمریکا این خبر را اندکی پس از ورود بلینکن به تل‌آویو اعلام کرد و در بیانیه‌ای نوشت که هر دو طرف خواستار «تقویت مکانیسم هماهنگی» برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و تسهیل کمک‌ها برای بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در شمال نوار غزه شدند. در همین حال وبسایت آمریکایی اکسیوس به نقل از دو مقام ارشد اسرائیلی گزارش داد که مقام‌های اسرائیل در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن، تأکید خواهند کرد که اگر حماس تعداد بیشتری از گروگان‌ها را آزاد نکند به فلسطینیان برای بازگشت به شمال غزه اجازه بازگشت نخواهند داد. در چند هفته اخیر ایالات متحده که نزدیک‌ترین متحد اسرائیل است و همچنین رهبران کشورهای عربی خواستار کاهش حملات اسرائیل شده‌اند.
رئیس جمهوری اسرائیل: متهم‌ کردن تل‌آویو به «کشتار جمعی» احمقانه است 
اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل با ابراز نارضایتی شدید کشورش از طرح دعوی از سوی آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه و متهم‌کردن تل‌آویو به ارتکاب جنایت کشتار جمعی علیه فلسطینیان، این اتهام را «احمقانه و وحشیانه» ارزیابی کرد.
هرتزوگ، سه‌شنبه 19 دی در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت: «هیچ چیز وحشیانه‌تر و احمقانه‌تر» از شکایتی که در دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه شده است، وجود ندارد که کشورش را به ارتکاب کشتار جمعی علیه فلسطینیان در جنگ غزه، متهم می‌کند.
رئیس جمهوری اسرائیل در دیدار با وزیر خارجه آمریکا همچنین از حمایت مستمر واشینگتن از اسرائیل قدردانی کرد. آفریقای جنوبی هفته گذشته با ارائه گزارشی 84 صفحه‌ای مبتنی بر موارد نقض مفاد کنوانسیون 1948 تحت عنوان «کشتار جمعی» از سوی اسرائیل را در دادگاه بین‌المللی مطرح کرد. بنا به تعریف این کنوانسیون، کشتار جمعی «اقداماتی است که با هدف نابودی کامل یا جزئی یک گروه ملی، قومی، نژادی یا دینی انجام بگیرد». آفریقای جنوبی در این گزارش تاکید دارد که عملکرد اجرایی نیروهای اسرائیلی در نوار فلسطینی محاصره شده، «ماهیت کشتار جمعی» دارد زیرا هدف آن، انهدام بخش بزرگی از غزه و همچنین از نابودی شمار زیادی از جمعیت غیرنظامی آن است.
شناسایی دقیق مخفیگاه یحیی السنوار و خودداری اسرائیل از ترور او به‌دلیل حضور گروگان‌ها
نشریه «اسرائیل هیوم» خبر داد که شناسایی مخفی‌گاه یحیی السنوار، رئیس دفتر حماس در نوار غزه به‌طور دقیق برای اسرائیل محرز شده است اما به دلیل وجود گروگان‌های اسرائیلی در این مکان، آن را هدف نمی‌گیرد. این نشریه مانع بر سر راه اسرائیل برای هدف گرفتن السنوار در مخفی‌گاهش را وجود تعداد زیادی از گروگان‌های اسرائیلی زنده در این مکان عنوان کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در ماه نوامبر گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفته بود که رهبران حماس و از جمله آنها یحیی السنوار کماکان در شهر غزه یا تونل‌های زیرزمینی‌ آن هستند. نتانیاهو افزود:«آنها آنجا هستند و به آن‌ها دسترسی پیدا خواهیم کرد». یک مقام ارشد آمریکایی دسامبر سال گذشته گفته بود که او مطمئن است رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه تنها تا چند روز معدودی زنده خواهد ماند. پرونده گروگان‌های اسرائیلی نزد حماس یکی از پرونده‌های پیچیده در جنگ جاری غزه است و تلاش‌های اخیر جهت دست‌یابی به توافق آتش‌بس برای تبادل گروگان‌ها با فلسطینی‌های بازداشتی در زندان‌های اسرائیل ناکام ماند. اخیرا حماس در پی کشته شدن صالح العاروری، رئیس دفتر این جنبش و تعدادی از همراهان او در پایگاه حزب‌الله در الضاحیه(حومه) جنوبی بیروت، ضمن ابلاغ به میانجی‌گران هر گونه مذاکرات برای تبادل اسرا را به حالت تعلیق درآورد.
وزیر خارجه اسرائیل: کشتن فرمانده حزب‌الله کار ما بود
اسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائيل گفت، اسرائيل پشت کشته شدن وسام الطویل، از فرماندهان ارشد شبه‌نظامیان شیعه حزب‌الله لبنان است. به گزارش خبرگزاری‌‌ها، در حالی که اسرائيل رسما مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته این وزیر حزب حاکم محافظه‌کار جناح راست لیکود تحت فشار پرسش‌های مجریان مجبور شد در این مورد پاسخ دهد. مقامات اسرائیل اصولا در مورد گزارش‌های رسانه‌ها پیرامون عملیات‌ برون‌مرزی این کشور اظهار نظر نمی‌کنند. کاتس گفت: «در مورد حمله در جنوب لبنان، ما مسئولیت را بر عهده گرفته‌ایم.» او افزود که کشتن هدفمند وسام الطویل در روز یکشنبه "بخشی از جنگ ما" بود. این شامل حملات به دیگر شبه‌نظامیان حزب‌الله نیز می‌شود. وسام حسن الطویل روز یکشنبه ۷ ژانویه بر اثر حمله یک پهپاد به خودروی وی در جنوب لبنان کشته شد. به گزارش آژانس دولتی NNA، یک نفر دیگر نیز کشته شده است. به گفته منابع امنیتی، الطویل از فرماندهان یگان "رضوان"، واحد نخبه حزب‌الله است که توسط سپاه پاسداران ایران آموزش‌های نظامی می‌بینند.
حزب‌الله: مقر فرماندهی شمالی ارتش اسرائیل را مورد حمله قرار دادیم
گروه حزب‌الله لبنان اعلام کرد که مقر فرماندهی شمالی ارتش اسرائیل در "صَفِد" را با چندین پهپاد هدف قرار داده است.
به گزارش تایمز اسرائیل، حزب‌الله در بیانیه‌ای می‌گوید این حمله پاسخی به ترور صالح العاروری، از مقامات حماس در بیروت در هفته گذشته و وسام الطویل، فرمانده ارشد حزب‌الله در جنوب لبنان بوده است.
آژیرهای نفوذ پهپادها در "صَفِد" و سایر مناطق مجاور منطقه الجلیل (Galilee) در شمال اسرائیل به صدا درآمدند. در خبر دیگر همین رسانه آمده است که حملات پهپادی، مقر فرماندهی شمالی ارتش اسرائیل را مورد اصابت قرار داد، اما تلفاتی در پی نداشته است. رسانه‌های عبری گزارش دادند که یک پهپاد مملو از مواد منفجره که از لبنان پرتاب شده بود، در مقر فرماندهی شمال ارتش اسرائیل در "صَفِد" منفجر شده است.
بر اساس این گزارش‌ها، این حادثه تلفات جانی نداشته و خسارات جزئی وارد شده است.
ارتش اسرائیل: ۴۰ جنگجوی فلسطینی در جنوب نوار غزه کشته شدند
نیروهای اسرائیلی می‌گویند ۴۰ جنگجوی فلسطینی را در جنوب نوار غزه در نزدیکی خان یونس کشته‌اند. به گزارش رویترز، ارتش همچنین گفت که نیروهای مسلح وارد چاه‌های تونل شده‌اند. جنوب و مرکز نوار غزه در حال حاضر کانون حملات اسرائیل است.
سازمان جهانی بهداشت: کادر پزشکی و بیماران بیمارستان‌های جنوب غزه در حال فرار هستند
مقامات سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ۹ ژانویه (۱۹ دی‌ماه) با توجه به تشدید درگیری‌ها در اطراف شهر خان یونس، نسبت به فروپاشی احتمالی بیمارستان‌ها در جنوب نوار غزه ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که بسیاری از کارکنان پزشکی و بیماران برای نجات جان خود از این شهر فرار می‌کنند. به گزارش رویترز، شان کیسی، هماهنگ‌کننده تیم‌های فوریت‌های پزشکی سازمان جهانی بهداشت در غزه، در نشست خبری ژنو از طریق ارتباط ویدیویی گفت: «تشدید درگیری‌های بسیار نزدیک به بیمارستان اروپایی غزه و آنچه ما در اطراف بسیاری از بیمارستان‌ها می‌بینیم، واقعاً نگران‌کننده است.» وی افزود: «ما شاهد فروپاشی نظام بهداشت و درمان با سرعت بسیار بالایی هستیم.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها