به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۳:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۴۵۲۱۶۶

بهترین روش درمان انواع اختلالات خواب

بهترین روش درمان انواع اختلالات خواب
گروه علمی: اختلالات خواب یکی از جدی ترین مشکلات فردی محسوب می شود که می تواند زندگی انسان را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی خواب فعالیت فیزیولوژیک بدن است که نقش بسیار موثری در میزان کیفیت زندگی و سلامت انسان دارد.

به گزارش بهداش نیوز،بی خوابی و اختلالات مربوط به خواب می تواند منجر به بروز افسردگی، استرس، اختلالات حرکتی، کمبود ویتامین و ... شود. این اختلالات انواع مختلفی دارند که هر کدام به دلایل متعددی بروز پیدا می کنند و از علائم مشخصی برخوردار هستند.به همین دلیل برای درمان در ابتدا نیاز است تا نوع و دلیل بروز آن را شناسایی کنید. در ادامه قصد داریم شما را با اختلالات خواب و بهترین روش برای درمان آن به طور کامل آشنا کنیم.
 
انواع اختلالات خواب
برای درمان اختلالات خواب در ابتدا نیاز است تا انواع آن را به خوبی بشناسید و سپس برای درمان آن اقدام نمایید. بسیاری از بیماری های زمینه ای می توانند منجر به بروز این اختلال شوند. بنابراین برای درمان اختلال خواب باید در ابتدا این بیماری های زمینه ای را برطرف نمود. به طور کلی از شایع ترین انواع اختلالات و مشکلات خواب می توان به موارد زیر اشاره داشت.

بی خوابی یا اینسومنیا:
یکی از شایع ترین انواع اختلالات خواب مربوط به ناتوانی در خواب رفتن است. بی خوابی می تواند استرس و تشویش های ذهنی را به شدت افزایش دهد. از طرفی منجر به اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و تعادل هورمون های بدن می گردد. تحریک پذیری، چاقی، عدم تمرکز، افسردگی و ناتوانی در انجام امور کاری از مهم ترین عوارض این اختلال محسوب می شوند.

وقفه‌ ی تنفسی یا آپنه:
آپنه نیز از دیگر اختلالات خواب می باشد که منجر به وقفه تنفسی در طول خواب می گردد. کمبود اکسیژن از مهم ترین دلایل بروز این اختلال بوده که منجر به بیدار شدن فرد از خواب می شود.
خواب پریشی یا پاراسومنیا:
خواب پریشی نیز نوع دیگری از اختلال خواب است که باعث بروز حرکات غیرعادی و غیر ارادی فرد در طول خواب می گردد. خوابگردی، ناله در خواب، کابوس، شب ادراری، حرف زدن و فشردن فک ها در خواب از رایج ترین نشانه های این اختلال می باشند.

سندرم پای بی قرار:
متاسفانه این سندرم نیز از دیگر اختلالات است که باعث مور مور شدن پاها می گردد. این مشکل ممکن است در طول روز نیز اتفاق بیفتد اما در طول شب بسیار شدیدتر خواهد شد. متاسفانه دلیل اصلی بروز این مشکل مشخص نیست اما می تواند به بیماری های خاص مثل پارکینسون ارتباط داشته باشد.

حمله خواب یا نارکولپسی:
از دیگر اختلالات خواب می توان به نارکولپسی اشاره نمود. حمله خواب منجر به خوابیدن ناگهانی و بدون زمان می گردد. افرادی که به این اختلال دچار هستند ناگهان احساس خواب می کنند و در طول روز ممکن است یکباره به خواب بروند. فلج خواب و ناتوانی در حرکت پس از بیدار شدن از مهم ترین عوارض این اختلال محسوب می شوند.

علائم و نشانه های اختلال خواب
اختلالات خواب با علائم مشخصی بروز پیدا می کنند که می توانند به شما کمک کنند تا مشکل خود را سریع تر تشخیص داده و به موقع برای درمان آن اقدام نمایید. البته شدت و نوع این علائم ممکن است با توجه به نوع اختلال خواب متفاوت باشد. با این وجود در صورت بروز دو تا سه علائم همزمان بهتر است برای تشخیص دقیق تر به پزشک روانشناس و روانپزشک مراجعه نمایید. از مهم ترین نشانه های این اختلال می توان به موارد زیر اشاره داشت.
راه رفتن در خواب
ناله در خواب
خستگی شدید در طول روز
تمایل بالا به چرت زدن در طول روز
اختلال در تمرکز
افسردگی
اضطراب و استرس بی دلیل
دیر خوابیدن و یا خواب ماندن
تحریک پذیری و اختلال عصبی
دلایل اصلی بروز اختلالات خواب

متاسفانه اختلالات خواب ممکن است به دلایل مختلفی بروز پیدا کنند. برای درمان این اختلالات نیز باید در ابتدا عامل آن را شناسایی نموده و برای رفع آن اقدام شود. به طور مثال در صورتی که اختلال خواب به دلیل بیماری های زمینه ای بروز پیدا کند، در ابتدا باید بیماری زمینه ای را برطرف نمود. از مهم ترین دلایل بروز این اختلال می توان به موارد زیر اشاره داشت.
ادرار مکرر در طول شب می تواند منجر به مختل شدن خواب شبانه شود.
آلرژی و عفونت های دستگاه تنفسی نیز می توانند خواب شبانه را با اختلال مواجه نمایند.
استرس و اضطراب نیز از دیگر دلایل بروز اختلالات خواب هستند.
دردهای مزمن مانند فیبرومیالژی، التهاب روده، سردرد مزمن، آرتروز و ... نیز می توانند باعث اختلال در خواب شبانه شوند.
بیماری روحی درمان نشده و شرایط زندگی ناهنجار نیز می توانند از دیگر دلایل اختلالات خواب باشند.

اختلال خواب چگونه درمان می شود؟
خوشبختانه امروزه روانشناسان و روانپزشکان از روش های مطمئن و موثری برای درمان اختلالات خواب استفاده می نمایند. البته فراموش نکنید که تشخیص این اختلال اولین و مهم ترین قدم برای درمان آن محسوب می شود. معمولا پزشکان از روش های مختلفی برای تشخیص انواع اختلال خواب استفاده می نمایند. از مهم ترین روش های تشخیص این اختلال می توان به پلی سومنوگرافی، آزمایش خون ژنتیک و الکتروانسفالوگرام (نوار مغزی) اشاره نمود.

پس از تشخیص دقیق اختلالات خواب می توان مناسب ترین روش درمان آن را مشخص کرد. روش های درمان این اختلال نیز انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع و شدت اختلال می توان بهترین آن ها را انتخاب کرد. درمان های پزشکی (قرص، مکمل، جراحی و ...) و تغییر سبک زندگی (کاهش استرس، رژیم غذایی سالم و ...) موثرترین راهکارهای درمان این اختلال محسوب می شوند.

بهترین راهکار درمان اختلالات خواب
همانطور که گفته شد روش های متعددی برای درمان اختلالات خواب وجود دارند که از بهترین آن ها می توان به نوروفیدبک اشاره داشت. این روش از جدیدترین راهکارهای درمان اختلال خواب است که می تواند به افزایش فعالیت های مغزی کمک کند. نوروفیدبک تراپی پالس های الکتریکی را به سلول های مغزی ارسال می کند و اختلالاتی که منجر به بروز بی خوابی شده اند را برطرف می کند. در صورتی که استرس، حوادث، اختلالات عاطفی و مشکلات مغزی و احساسی منجر به بروز اختلال خواب شده باشند، با استفاده از این روش می توان برای درمان آن ها اقدام نمود.

دوره درمانی نوروفیدبک به چه صورت است؟
نوروفیدبک فرایند آموزش مغز و یک فرایند غیر تهاجمی است که بهترین تاثیر درمانی آن نیاز به تکرار جلسات به صورت هفته ای ۲ الی ۳ بار دارد. دلیل این موضوع زمانی است که مغز در طی آن و به آرامی با کارکرد جدید خو گرفته و آنها را تثبیت کند.


تعداد جلسات نوروفیدبک با توجه به روش درمانی – نوروفیدبک – لورتا نوروفیدبک – z-scoreneurofeedback و … متغیر است. اما طول دوره درمان با توجه به شدت، مدت زمان وجود علائم، گستردگی و … بین ۲۰ تا ۵۰ جلسه متغیر است؛ که نیاز است برای یک پاسخ دهی مناسب طول دوره درمان تکمیل شود.

موسسات روانشناسی با استفاده از این روش به درمان اختلال خواب کمک می کند. افرادی که دچار اختلال خواب، تشنج، اوتیسم، سردرد میگرنی، اختلال در تمرکز و ... هستند، می توانند برای نوروفیدبک تراپی اقدام نمایند. این روش می تواند جایگزین فوق العاده ای برای قرص های آرام بخش و پر عارضه باشد. بنابراین در صورتی که می خواهید از این روش درمانی اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید با مشاوران این موسسه تماس بگیرید.
برچسب ها: اختلالات خواب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها