به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۲:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ ساعت ۲۰:۱۸
کد مطلب : ۴۵۹۶۷۹

فرارسیدن رویارویی دوباره ترامپ و بایدن

فرارسیدن رویارویی دوباره ترامپ و بایدن
گروه بین الملل: دونالد ترامپ پس از تسلط بر رقابت‌های مقدماتی سه‌شنبه بزرگ در جمع هوادارانش قول داد که «کشورمان را پس خواهم گرفت».
ساعاتی بعد او تنها نامزد جمهوری‌خواه باقی‌مانده در رقابت‌های درون حزبی شد و رقیبش نیکی هیلی گفت رسما از رقابت کناره‌گیری می‌کند.
جو بایدن هم در مجموع به سلامت از میان رقابت‌های نامزدی دموکرات‌ها عبور کرد.
این نتیجه تکرار انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده را کاملاً قطعی می‌کند.
به نظر می‌رسد که هر دو نفر همان طور که به سمت مصافی مجدد در نوامبر پیش می‌روند آماده هستند تا انتخابات را به عنوان یک آزمون وجودی برای آینده کشور به تصویر بکشند.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از آمریکایی‌ها همان گزینه‌هایی را که چهار سال پیش داشتند نمی‌خواهند، اما نتایج سه‌شنبه بزرگ همه چیز را قطعی می‌کند.
پس از این‌که رأی‌دهندگان در ۱۵ ایالت و یک قلمرو رأی‌‌شان را در مهم‌ترین شب تقویم انتخابات اولیه به صندوق انداختند، به رغم شور و شوق کم، هر دو نفر تقریباً در تمام رقابت‌ها پیروز شدند.
ترامپ در آلاباما، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مین، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهما، تنسی، تگزاس و ویرجینیا پیروز شد.
به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، شریک آمریکایی بی‌بی‌سی، او در ورمونت مقابل هیلی، سفیر سابق سازمان ملل، شکست خورد. هیلی روز چهارشنبه اعلام کرد که از رقابت‌ها کناره‌گیری می‌کند.
بایدن در همین ایالت‌ها به اضافه یوتا و ورمونت پیروز شد اما در قلمرو ساموآی آمریکایی به یک تاجر بالتیموری باخت. او در حوزه آیووآ نیز برنده شد که نتایج‌اش را روز سه‌شنبه اعلام کرد.
در حالی‌که که این دو نامزد در روز سه‌شنبه بزرگ به پیروزی رسیدند، یکدیگر را تهدیدی برای ایالات متحده توصیف کردند.
ترامپ به حامیان خود در مار-ئه-لاگو هشدار داد که اگر در انتخابات شکست بخوریم، کشوری برایمان باقی نخواهد ماند.
او به یکی از مسائل کلیدی خود، مهاجرت و تعداد افرادی که از مرزهای جنوبی عبور می‌کنند اشاره کرد. ترامپ همچنین متعهد شد که اگر رئیس‌جمهور شود، جهان شاهد جنگ‌های کمتری خواهد بود.
درست پیش از سخنان ترامپ، بایدن بیانیه‌ای صادر کرد و در ضمن آن گفت که انگیزه رقیب او «گلایه و شکایت است» نه دغدغه کشور.
او گفت: «نتایج یک گزینه روشن در مقابل مردم آمریکا می‌گذارد. آیا ما به حرکت رو به جلو ادامه خواهیم داد یا به دونالد ترامپ اجازه خواهیم داد تا ما را به سمت هرج و مرج، تفرقه و تاریکی بکشاند که مشخصه دوره ریاست جمهوری او بود؟»
تحلیلگران انتخابات مقدماتی سه‌شنبه بزرگ را به عنوان آزمونی برای میزان حمایت از بایدن و ترامپ در ایالت‌های مختلف و در میان گروه‌های مختلف می‌دانند. همچنین آزمونی برای شور و شوق احزاب و رأی‌دهندگان آنها.
نتایج سه‌شنبه بزرگ درس‌های مهم زیاد دیگری هم داشت
● در مینه‌سوتا، حدود ۲۰ درصد از رأی‌دهندگان دموکرات در اعتراض به سیاست بایدن در غزه، رأی خود را به عنوان «نامتعهد» به صندوق انداختند.
● رقابت‌های فرمانداری کارولینای شمالی که به دقت دنبال می‌شود بین مارک رابینسون معاون فرماندار و جاش استین دادستان دموکرات ایالت خواهد بود.
● در رقابت‌های انتخاباتی سنای کالیفرنیا، آدام شیف، نماینده دموکرات کنگره و استیو گاروی جمهوری‌خواه، بازیکن سابق بیسبال، به انتخابات سراسری راه یافتند.
● در همین حال در تگزاس، نماینده کنگره، کالین آلرد - بازیکن سابق فوتبال ان‌اف‌ال - در رقابت‌های سنا با تد کروز جمهوری‌خواه روبرو خواهد شد.
تا پایان سه‌شنبه بزرگ، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان حدود یک سوم از مجموع تعداد نمایندگان موجود در کل رقابت اولیه را به دست آوردند.
تیم کارزار انتخاباتی ترامپ مطمئن است که رئیس‌جمهور سابق اواخر این ماه به آستانه تعداد لازم نمایندگان خواهد رسید.
بایدن و ترامپ نامزدی‌های حزب خودشان را دیگر قطعی کرده‌اند ولی برای هر دوی آن‌ها نشانه‌های هشداردهنده‌ای نیز هست.
جو بایدن شاهد این بود که بعضی از رأی‌دهندگان حزب دموکرات از «نامتعهد»ها در برگه‌های رأی حمایت می‌کنند. هر چند معلوم نیست نتیجه چنین رأیی در ماه نوامبر چه خواهد بود ولی می‌تواند باعث ریزش پایگاه حامیان او در ایالت‌های کلیدی شود.
در سمت جمهوری‌خواهان، بسیاری از رأی‌دهندگان مخالف ترامپ از هیلی حمایت کرده بودند.
او پس از ناکامی در کسب رای در سه‌شنبه شب، رویدادی برگزار نکرد، اما تیم کارزار انتخاباتی او تأکید کرد که حامیان جمهوری‌خواه او - که می‌توانند در انتخابات عمومی کلیدی باشند - همچنان به دنبال جایگزینی برای ترامپ هستند.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها