به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۴۶۱۳۸۸

۵ ماده غذایی مفید برای داشتن خواب بهتر

۵ ماده غذایی مفید برای داشتن خواب بهتر
گروه سلامت: صرف نظر از عادات ناسالم خواب که منجر به کاهش بهره‌وری، خواب‌آلودگی یا بدخلقی می‌شود، خواب بی‌کیفیت، با احتمال ایجاد بیماری‌ مزمن همراه است. طبق بیانیه مشترک آکادمی پزشکی خواب آمریکا و انجمن تحقیقات خواب در سال ۲۰۱۵، بزرگسالانی که به طور منظم کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابند، در معرض خطر ابتلا به مشکلاتی مانند چاقی، دیابت، فشار خون بالا و افسردگی هستند.

به گزارش خبرآنلاین،صرف نظر از دیگر کاستی‌ها و عادات ناسالم خواب، تغذیه نیز می‌تواند در کیفیت خواب شما نقش داشته باشد. شواهد نشان می‌دهد که الگوهای غذایی غنی از مواد مغذی شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی در ایجاد یک الگوی خواب سالم،‌ مناسب‌تر هستند.در ادامه ۵ ماه غذایی معرفی می‌شود که به شما کمک می‌کند کمیت و کیفیت موردنظرتان را در فرایند خواب اعمال کنید.

۱) آلبالو
ملاتونین، هورمونی مؤثر در تنظیم ریتم شبانه‌روزی است و به طور طبیعی در مجموعه کوچکی از مواد غذایی وجود دارد و یکی از این مواد غذایی آلبالو است. مطالعه‌ای که اثرات این میوه را بررسی می‌کرد، نشان داد که افرادی که در رژیم روزانه خود آب آلبالو مصرف می‌کردند، مدت زمان و کیفیتی مطلوبی را در خواب تجربه کردند.

۲) کیوی
براساس تحقیقات، کیوی علاوه بر فوایدی که در ارتقای سلامت جسمانی دارد، کیفیت خواب را نیز بهبود می‌بخشد. بر اساس نتایج یک مطالعه، بزرگسالانی که دچار اختلالات خواب بودند، پس از چهار هفته مصرف منظم کیوی، شاهد تسریع در روند به خواب رفتن، کاهش بیداری‌های نابه‌هنگام شبانه و افزایش کیفیت خواب خود بودند.

۳) بادام زمینی
تریپتوفان، اسید آمینه‌ای که به عنوان پیش‌ساز انتقال دهنده عصبی سروتونین عمل می‌کند، با چرخه خواب و بیداری مرتبط است. تریپتوفان در موادی مانند بادام زمینی، بوقلمون، شیر و تخم مرغ یافت می‌شود. یک مطالعه در زمینه تغذیه بیان می‌کند که غذاهای حاوی تریپتوفان، در ارتقای سلامت خواب مفیدترین گزینه به شمار می‌آیند.

۴) ماهی سالمون
اسیدهای چرب امگا ۳ که در غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون یافت می‌شوند، معمولاً به دلیل ارتباط آنها با سلامت قلب و سلامت شناختی بسیار مفید هستند. هم‌چنین این ماده مغذی در بهبود کیفیت خواب نیز نقش پررنگی دارد. به نظر می‌رسد مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون تأثیر مثبتی بر تنظیم خواب دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ با افزایش تولید هورمون ملاتونین که مسئول تنظیم سیکل خواب است، کیفیت خواب را افزایش می‌دهند.

۵) قارچ
شاید تعداد کمی از مواد غذایی به طور طبیعی حاوی ویتامین D باشند، اما در این میان، قارچ‌ها دارای بالاترین میزان ویتامین D، چیزی حدود ۴۶ درصد ارزش روزانه (DV) هستند. کمبود ویتامین D، با احتمال ایجاد اختلالات خواب، از جمله کاهش کیفیت و مدت زمان خواب و خواب‌آلودگی در طول روز همراه است.

۵) گوجه فرنگی
گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن ملاتونین طبیعی در خود، تأثیر مثبتی در سلامت خواب دارد. یک مطالعه هشت هفته‌ای روی زنان یائسه و بدخواب نشان داد که کیفیت خواب زنانی که حدود دو ساعت قبل از خواب، ۲۵۰ گرم گوجه فرنگی (خام یا در وعده شام) مصرف کرده بودند، بیشتر از سایرین بود. علاوه بر این، مطالعه دیگر نشان داد افرادی که کمتر از پنج ساعت در شب می‌خوابند، کمترین میزان لیکوپن را دریافت می‌کنند. لیکوپن یک آنتی اکسیدان موجود در گوجه‌فرنگی است که مصرف هرچه بیشتر آن منجر به کاهش مشکلات خواب می‌شود.

در کنار یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی، روش‌های ساده‌ دیگری مانند خاموش کردن دستگاه‌های الکترونیکی قبل از خواب، پرهیز از مصرف کافئین در ساعات نزدیک به خواب و تاریک کردن اتاق خواب در شب، می‌تواند خواب بهتری را برایتان به ارمغان بیاورد.
برچسب ها: تغذیه خواب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها