به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۹:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۰۸ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۴۶۲۳۹۶

یک شرط مهم کاهش وزن با مصرف آجیل

یک شرط مهم کاهش وزن با مصرف آجیل
گروه سلامت: آجیل حاوی چربی زیادی است و اگرچه چربی آن سالم است، اما مصرف زیاد آن می‌تواند باعث ایجاد کالری اضافه شود. بنابراین با توجه به مصرف زیاد آن در تعطیلات نوروزی و همچنین در ماه مبارک رمضان باید در حد اعتدال مصرف شود.
 
مزایای مصرف آجیل
آجیل‌ها مواد غذایی سالمی هستند. اما عوارض زیاده روی در مصرف آن‌ها هم حتماً باید در نظر گرفته شود؛ یعنی همان گونه که می‌توانند باعث بهبود سلامت قلب، کاهش کلسترول و حتی کاهش وزن شوند؛ زیاده روی در مصرف آن‌ها به ویژه در ماه مبارک رمضان و بعد از افطار باعث سیری کاذب می‌شود؛ به گونه‌ای که شخص نمی‌تواند هنگام افطار دیگر مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت کند.

مزایای مصرف آجیل
مصرف آجیل می‌تواند انرژی ما را تقویت کند و حتی ممکن است در طول عمر ما نقش زیادی داشته باشد. ضمن آنکه خوردن آن‌ها هم آسان است. یعنی هم می‌توانید آن‌ها را به تنهایی و هم در غذاهای مختلف مصرف کنید. اما با مصرف بیش از حد این گونه تنقلات نگرانی‌هایی به دنبال دارد.خوردن روزانه آجیل درختی مانند پسته راهی آسان برای تجربه یک میان وعده خوش طعم، مغذی و قابل حمل است که می‌تواند در طول سال جدید به انسان نشاط بدهد.علاوه بر این، پسته منبع گیاهی پروتئین کاملی نیزبه شمار می‌رود. در واقع، ۱ وعده پسته (۱ اونس یا ۴۹ مغز) منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین B۶، تیامین، فسفر و مس است

عوارض مصرف زیاد تنقلات
معمولاً افراد به‌اندازه توصیه شده روزانه مصرف آجیل پایبند نیستند و در خوردن آن زیاده روی می‌کنند. خصوصاً افراد وقتی شروع به خوردن تخمه می‌کنند معمولاً بیش ازاندازه آن را مصرف می‌کنند. در صورتی که پزشکان هشدار می‌دهند باید مراقب باشند که چه میزان آجیل در روز مصرف می‌کنند. ممکن است خوردن هر روزه آجیل مفید باشد؛ اما دو روش متفاوت وجود دارد که مصرف بیش از حد آن ممکن است بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد:

اضافه وزن
با توجه به اینکه آجیل بسیار سیرکننده است، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. اما نکته قابل توجه آن است که در نظر داشته باشید این فقط در صورتی صدق می‌کند که به‌اندازه متوسط آجیل مصرف کنید.درواقع با مصرف بیش از مقدار توصیه شده ممکن است شروع به افزایش وزن کنید چون آجیل‌ها کالری فراوانی دارند، به این معنی که در هر ۲۸ گرم انرژی بیشتری نسبت به بسیاری از غذاهای دیگر دارند.

مشکلات گوارشی
اگر بعد از خوردن انواع آجیل‌ها، احساس نفخ می‌کنید بدانید شما تنها نیستید. به دلیل ترکیباتی به نام فیتات و تانن که در مغزها وجود دارند و هضم آن‌ها را دشوار می‌کنند، این یک عارضه جانبی معمول است.در واقع خوردن بیش از حد چربی که به وفور در آجیل یافت می‌شود، در مدت زمان کوتاهی می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند اسهال شود.

مقابله با عوارض مصرف آجیل
اما چگونه می‌توان از این مشکلات ناخوشایند جلوگیری کرد؟ بهترین کار آن است که به میزان روزانه توصیه شده پایبند باشید یا آجیل‌های تازه و بو داده نشده را انتخاب کنید. چون هضم آن‌ها آسان‌تر است و به خصوص برای استفاده در ماه رمضان نمک کمتری دارد و کمتر باعث تشنگی هنگام روزه داری خواهد شد.

شواهد نشان می‌دهد خوردن آجیل‌های درختی منجر به کاهش سطح انسولین خون (یکی دیگر از عوامل خطر مهم) می‌شود.محققان همچنین مشاهده کرده‌اند افرادی که آجیل درختی مصرف می‌کنند در مقایسه با میان‌وعده‌های کربوهیدراتی می‌توانند از چربی برای برخوردار بودن از انرژی به طور موثرتری استفاده کنند.
ضمن آنکه مصرف میان وعده‌هایی مانند پسته ممکن است بدون افزایش وزن با خطر سندرم متابولیک مقابله کند

خشکبار تغذیه‌ای کم‌حجم و مغذی
ویتامین و مواد معدنی جزء موادی هستند که هنگام روزه‌داری برای تأمین انرژی بدن به آن نیاز دارید. بنابراین برای آنکه بتوانید این نیاز بدن خود را تأمین کنید می‌توانید از خشکبار استفاده کنید.
آجیل، خشکبار و دانه‌های روغنی سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب سالم هستند. با مصرف آجیل در ماه مبارک رمضان ضمن پرهیز از پرخوری به تأمین نیاز بدن در وعده‌های سحر و افطار کمک خواهد کرد.

مصرف آجیل در ماه مبارک رمضان
مصرف آجیل در ماه مبارک رمضان که احساس سیری بیشتری نسبت به دیگر خوراکی‌ها به ما می‌دهند می‌تواند انرژی ما را در طول روز حفظ و از ایجاد ضعف و احساس گرسنگی جلوگیری کند.با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و ایام روزه داری، با حفظ تغذیه مناسب و رژیم غذایی ماه مبارک رمضان می‌توان تا حدود زیادی از ضعف ناشی از گرسنگی در طول روز جلوگیری کرد.
مرجع : همشهری آنلاین
برچسب ها: کاهش وزن آجیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها