به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۸ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۴۶۳۹۲۰

نگرانی‌ها از اخراج مهاجران افغان از پاکستان

نگرانی‌ها از اخراج مهاجران افغان از پاکستان
گروه بین الملل:در پی افزایش نگرانی‌ها از دور دوم اخراج اجباری مهاجران افغان مقیم پاکستان، اسلام آباد می‌گوید سیاستش در مورد مهاجران افغان «تغییر نکرده است».
 سخنگوی وزارت خارجه پاکستان  گفت «سیاست پاکستان این بوده افرادی که به طور غیرقانونی در پاکستان هستند، باید به کشور خود بازگردند از جمله افراد از افغانستان.» او گفت افراد زیادی «داوطلبانه» برگشته‌اند و «شمار محدودی اخراج شده‌اند».
ممتاز زهرا بلوچ در مورد تاریخ مشخصی دور دوم این روند گفت «اقدامات متعددی در حال بررسی و بحث است»، و وزارت کشور پاکستان آن را اعلام خواهد کرد.
یک مقام ارشد وزارت مهاجران طالبان  در دیدار با کاردار پاکستان در کابل خواسته است که تصمیم یکجانبه در مورد اخراج مهاجران افغان از این کشور گرفته نشود.
در خبرنامه وزارت مهاجران آمده است که عبدالرحمن راشد در دیدار با عبدالرحمن نظامانی، کاردار پاکستان گفته است که «موضوع مهاجران دوجانبه است و تصمیم‌ها در مورد آنها باید از طریق تفاهم بین دو کشور گرفته شود و تا زمانی که سازوکار مشترکی حاصل نشود، نباید مورد آزار و اذیت قرار گیرند».
جیمز جنیون، از سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به اعلامیه حکومت جدید در اسلام‌آباد مبنی بر تسریع برنامه‌های اخراج غیرقانونی پناهجویان افغان از این کشور پس از عید فطر در هفته آینده گفته است: «بی‌توجهی بی‌رحمانه مقامات پاکستان به آزار و شکنجه، نقض جدی حقوق بشر و فاجعه انسانی در انتظار پناهندگان افغان در صورت اخراج به افغانستان تحت کنترل طالبان، دلخراش است.»
در بیانیه عفو بین‌الملل به نقل از  جنیون آمده است که «به‌جای مدنظر قرار دادن درخواست‌های مکرر جهانی برای توقف اخراج‌ها، حکومت منتخب جدید پاکستان حالا به‌صورت ناامیدکننده‌ای اخراج افغان‌های دارنده کارت شهروندی (ای‌سی‌سی) را نیز تسری داده است.»
عفو بین‌الملل «طرح بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی در پاکستان» را نقض حقوق پناهندگان و حقوق بشر، به ویژه اصل عدم بازگرداندن دانسته و گفته است «جان پناهجویان افغان به ویژه زنان، دختران، روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، زنان معترض، هنرمندان و مقامات دولتی و امنیتی سابق افغانستان را به خطر می‌اندازد.»
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان همچنین در مورد اختلاف میان دو کشور در مورد ویزا و اسناد سفر رانندگان کامیون‌ها و مسافران مناطق سرحدی نیز گفت که «هیچ تغییری» در موضع پاکستان در مورد «سند واحد مسافرتی» ایجاد نشده است.پیش‌تر حکومت طالبان گفته بود که در مورد تمدید برگه‌های تردد رانندگان میان دو کشور توافقاتی کرده‌اند.
 بلوچ نیز در این رابطه گفت که در گفتگوهای هفته گذشته هیات پاکستانی در کابل «دو طرف در مورد یک دوره انتقال برای اجرای کامل سند واحد توافق کرده‌اند.»
سال گذشته، نخست وزیر موقت پاکستان دستور اخراج بیش از یک میلیون مهاجر افغان فاقد مدرک از این کشور را پس از اول نوامبر صادر کرد که به گفته مقام‌های دو کشور بیش از نیم میلیون اخراج شدند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع رسمی در اسلام آباد گزارش داده که حکومت پاکستان قصد از سرگیری اخراج مهاجران افغان پس از ماه رمضان را دارد. این منابع گفتند که حکومت در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد مهاجران افغان مقیم این کشور، از جمله آن‌هایی است که با مدارک قانونی زندگی می‌کنند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد حکومت طالبان، گفته بود که از حکومت جدید در اسلام آباد توقعاتی دارند از جمله در موضوع مهاجران افغان باید «انعطاف و برخورد قانونی و اصولی» صورت بگیرد و از اخراج اجباری آن‌ها «خودداری شود.»
ناظران می‌گویند مهاجران افغان مقیم پاکستان که از حدود چهار دهه پیش به این کشور رفته‌اند قربانی تیره شدن مناسبات کابل و اسلام‌آباد شده‌اند.
مقام‌های سیاسی و ارتش پاکستان بارها حکومت طالبان را متهم به پناه دادن به اعضای طالبان پاکستانی در افغانستان کرده‌اند و می‌گویند آن‌ها از خاک افغانستان به پاکستان حملاتی انجام می‌دهند.
 
برچسب ها: پاکستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها