به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ ساعت ۱۷:۲۳
کد مطلب : ۴۶۵۸۳۳

ربات انسان‌نمای «اطلس» بازنشسته شد

ربات انسان‌نمای «اطلس» بازنشسته شد
گروه علمی: شرکت بوستون داینامیکس(Boston Dynamics) اولین ربات انسان‌نمای خود موسوم به اطلس(Atlas) را پس از گذشت ۱۱ سال از معرفی آن بازنشسته کرد.به گزارش ایسنا، نزدیک به ۱۱ سال پس از اینکه شرکت بوستون داینامیکس برای اولین بار ربات انسان‌نمای خود را به نمایش گذاشت، اکنون می‌خواهد آن را بازنشسته کند.
 
 این ربات که با بودجه دارپا و با در نظر گرفتن قابلیت انجام ماموریت‌های جستجو و نجات طراحی شده بود، با این ایده ساخته شد که بتواند وارد مناطقی شود که برای انجام طیف وسیعی از وظایف برای انسان ناامن است.
در عین حال، اطلس به لطف ویدیوهایی که از حرکات رقص نرم و حرکات چشمگیر قدرتی و تعادلی منتشر شد، به یک ستاره در دنیای ربات‌ها تبدیل شد.

حالا شرکت بوستون داینامیکس برای نمایش بازنشستگی اطلس، آن را در یک ویدیوی پایانی در حال رفتن به سمت غروب نشان داده است. در توضیح این ویدیو آمده است: اطلس برای تقریباً یک دهه تخیل ما را برانگیخت، الهام بخش نسل‌های بعدی ربات‌ها شد و از موانع فنی در این زمینه عبور کرد. اکنون زمان آن رسیده است که ربات هیدرولیک اطلس ما کنار رود و استراحت کند.

این شرکت دارای ربات‌های موفق تجاری بیشتری از جمله اسپات(Spot) است. با این حال، احتمالاً بازنشستگی اطلس به معنی پایان خط برای توسعه ربات‌های انسان‌نمای این شرکت نیست.در توضیح ویدیوی خداحافظی اطلس آمده است: به تمام کارهایی که تا به امروز با پلتفرم اطلس انجام داده‌ایم نگاهی بیندازید.این توضیح نشان می‌دهد که هنوز کار بوستون داینامیکس با ربات‌های انسان‌نما تمام نشده است.

جزئیات بیشتری در مورد برنامه‌های توسعه ربات‌های انسان‌نمای آینده این شرکت منتشر نشده است و تنها جیزی که مشخص است این است که اطلس به خانه سالمندان ربات‌ها روانه شده است.شاید این گونه به نظر برسد که بوستون داینامیکس با اطلس بی‌رحمانه برخورد کرده است، اما گاهی اوقات این کار برای درنوردیدن مرزها ضروری است.

تاریخچه توسعه اطلس به یکی از پروژه‌های دارپا به نام PETMAN(مانکن تست گروه حفاظتی) برمی‌گردد که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ خبر آن منتشر شد. PETMAN برای آزمایش لباس‌های مورد استفاده توسط سربازان برای محافظت از خود در برابر عوامل جنگ شیمیایی طراحی شده بود. این لباس باید می‌توانست درست مانند یک سرباز حرکت کند،‌ یعنی مثل یک سرباز راه برود، بدود، خم شود و سینه‌خیز برود تا دوام لباس را در دامنه کامل حرکات بیازماید. همچنین قرار بود برای شبیه‌سازی هر چه واقعی‌تر این ربات بتواند عرق کند.

حرکت و تعادل PETMAN نسبت به دیگر ربات‌های انسان‌نما در آن زمان که معروف‌ترین آنها ربات آسیمو متعلق به شرکت هوندا بود، بسیار چشمگیر بود. همچنین حرکات نرم و رقص آن در ویدیوهای منتشر شده همراه با موسیقی، تأثیرگذار بود.

در هر حال، دارپا تحت تاثیر این ربات قرار گرفت و بوستون داینامیکس را برای ساخت یک ربات انسان‌نمای دیگر برای استفاده در چالش رباتیک خود انتخاب کرد و سرانجام اطلس ۱۱ سال پیش رونمایی شد.اطلس در نسخه‌های بعدی خود توانست کارهای مفیدی مانند جابجایی جعبه‌ها را انجام دهد. بوستون داینامیکس تقریبا هر شش ماه یک ویدیوی جدید از اطلس در حالی که می‌دوید یا می‌پرید، می‌رقصید یا پارکور می‌کرد و از هیدرولیک قدرتمند خود استفاده می‌کرد، منتشر می‌کرد.

از نظر عملکرد دینامیکی واقعاً هیچ رباتی مثل اطلس نبود و حتی همین الان هم می‌توان گفت که مانند اطلس هنوز وجود ندارد.شاید تعجب کرده‌اید که با این همه موفقیت چرا بوستون داینامیکس می‌خواهد اطلس را بازنشسته کند؟ بنابراین اشاره به چند نکته ضروری است.

اول اینکه بوستون داینامیکس در چند سال گذشته به وضوح بر تجاری‌سازی محصولات خود تمرکز کرده است و ربات‌های هیدرولیک مانند اطلس برای این کار مناسب نیستند، زیرا همراه با برخی مشکلات دیگر، مایع هیدرولیک از آنها نشت می‌کند.دوم اینکه بوستون داینامیکس با ربات اسپات به عنوان یک پلتفرم الکتریکی تولید شده بر اساس پلتفرم‌های تحقیقاتی هیدرولیک قبلی بسیار موفق بوده است و به نظر می‌رسد ربات‌های انسان‌نمای تجاری کاملاً الکتریکی باشند.
برچسب ها: ربات انسان‌نما
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها