به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۷:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۴۶۶۲۲۵

5 مرحله برای کاهش درد صافی کف پا

گروه سلامت: صافی کف پا یک بیماری شایع است که در آن قوس‌های کف پا کمتر از حد طبیعی به نظر می‌رسند. قوس کف پا تعادل بدن را حفظ و فشار ناشی از وزن بدن را به صورت مناسب توزیع می‌کند. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده به این عارضه مبتلا هستید، جای نگرانی نیست، فقط باید به درد‌های ناشی از آن توجه داشته باشید.
5 مرحله برای کاهش درد صافی کف پا
صافی کف پا چه زمانی ایجاد می‌شود و علت آن چیست؟
صافی کف پا زمانی ایجاد می‌شود که قوس کف پا فشرده شده و کل کف پا با زمین در تماس مستقیم قرار می‌گیرد. این عارضه معمولا در هر دو پا دیده می‌شود، اما در برخی موارد ممکن است در یک پا نیز وجود داشته باشد. صافی کف پا در موارد شدید موجب ایجاد درد و تنش در عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها می‌شود و مشکلاتی را در تعادل و ناهماهنگی دیگر اعضای بدن ایجاد می‌کند.
علت اصلی صافی کف پا، تحلیل رفتن تاندون است که وظیفه نگه داشتن قوس پا را بر عهده دارد و از آن حمایت می‌کند. این تاندون ممکن است به دلیل صدمات، چاقی، آرتریت، افزایش سن، ژنتی، بارداری و بیماری دچار مشکل شود.
برخی نوزادان نیز به طور طبیعی با صافی کف پا به دنیا می‌آیند که این صافی کف پا تا دوران کودکی آن‌ها ادامه خواهد داشت. کودکان معمولا در حدود سن 6 سالگی قوس کف پای خود را بدست می‌آورند، اما این قوس در برخی از آن‌ها ایجاد نشده و کف پا همچنان صاف می‌ماند.
افرادی که دارای اختلال عصبی یا عضلانی مانند فلج مغزی، دیستروفی عضلانی یا اسپینا بیفیدا هستند، بیش‌تر از دیگر افراد مستعد داشتن صافی کف پا خواهند بود.
در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که با مطالعه و درک دقیق آن‌ها می‌توانید به خود و دیگران کمک کنید.

1.      پاهای خود را ارزیابی کنید.


اگر می‌خواهید مطمئن شوید که صافی کف پا دارید یا خیر؟ آزمایش زیر را انجام دهید:
بایستید و در حالت ایستاده به نحوه تماس پاهایتان با زمین نگاه کنید. اگر کف پا‌ها بیرون هستند و با سطح زمین در تماس کامل قرار دارند، احتمال صافی کف پا وجود دارد و باید فورا به متخصص مراجعه کنید. علاوه بر این، باید به میزان درد پاها نیز توجه داشته باشید زیرا ممکن است این درد به مرور زمان افزایش یابد و مشکلاتی مانند درد زانو، التهاب کف پا، تاندونیت آشیل و شین اسپلینت را به همراه داشته باشد.
خوشبختانه بیش‌تر روش‌های درمانی که برای صافی کف پا مورد استفاده قرار می‌گیرد، غیر تهاجمی هستند و به ندرت شامل جراحی می‌شوند.

2. علائم خود را بشناسید.
علائم شایع صافی کف پا شامل درد در ناحیه قوس پا و خارج از مچ پا است. درد در قسمت داخلی پای بیماران که متوجه تغییرات قوس کف پای خود هستند، کاملا طبیعی است. اما درد در قسمت بیرونی مچ پا نشان دهنده ساییده شدن استخوان‌ها به یکدیگر و پیشرفت مشکل می‌باشد. اگر احساس بی‌حسی دارید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

3. کف پا و قوس پاهای خود را آرام کنید.
درمان صافی کف پا به تنظیم مجدد کل بدن کمک بسیار زیادی می‌کند و درد ناشی از این عارضه را کاهش می‌دهد. هنگامی که درد ناشی از صافی کف پا شدید است یا در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کند، دکتر صفایی گزینه‌های درمانی زیر را به بیماران خود توصیه می‌کند

ارتز‌ها
استفاده از ارتز‌ها ساختار پاهای بیماران را به طور دائم اصلاح نمی‌کند، اما می‌تواند راحتی و پشتیبانی در حین انجام فعالیت‌های روزانه را فراهم کند.

فیزیوتراپی
فیزیوتراپیست در جلسات فیزیوتراپی به بیماران کمک می‌کند تا از طریق انجام تمرینات، عضلات خود را تقویت کنند و تاندون‌های پا را بهبود بخشند.

دارو‌های ضد التهاب و تسکین دهنده
دارو‌های ضد التهاب و تسکین دهنده بدون نسخه یا با نسخه می‌توانند برای کاهش التهاب و درد ناشی از صافی کف پا مورد استفاده قرار گیرند.

تمرین در منزل
برای رسیدن به بهترین و موثر‌ترین نتایج، بهتر است هنگام انجام تمرینات زیر بر روی تقویت و بهبود قوس کف پا تمرکز کنید:

کشش پاشنه
برای انجام این تمرین کافیست بایستید و دستان خود را روی دیوار، صندلی یا نوع دیگری از تکیه گاه قرار دهید. سپس یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار داده و هر دو پاشنه را محکم به زمین فشار دهید. پای عقب‌تر را صاف نگه دارید، زانوی پای جلو را خم کنید و برای مقاومت بیش‌تر به دیوار فشار وارد کنید. هنگام انجام این تمرین، باید در پشت ساق پا و تاندون آشیل احساس کشش داشته باشید.
در طول انجام این تمرین باید ستون فقرات خود را صاف نگه دارید و به یاد داشته باشید که هرچه پای جلو را بیش‌تر خم کنید، کشش بیش‌تری ایجاد خواهید کرد. مراقب باشید بیش از حد به خود فشار نیاورید تا پاها در آستانه درد قرار نگیرند. این تمرین را برای هر کدام از پاها 4 بار و هر دفعه 30 ثانیه تکرار کنید.

توپ تنیس
برای انجام این تمرین به یک توپ تنیس یا گلف و یک صندلی نیاز دارید. روی صندلی به صورت صاف بنشینید و در حالت نشسته توپ را زیر پای خود قرار دهید. سپس توپ را با تمرکز بسیار زیر قوس کف پای خود بغلتانید. اگر بتوانید فشار مناسبی روی توپ وارد کنید، به شل شدن فاسیای کف پای خود کمک کرده‌اید.
این تمرین را به مدت 2 الی 3 دقیقه برای هر پا انجام دهید و اگر احساس درد شدید داشتید، تمرین را متوقف نمایید.

تمرین بالا بردن ساق پا
بالا بردن ساق پا برای بهبود وضعیت صافی کف پا بسیار مفید است، زیرا با انجام این کار فاسیای کف پا و تاندون آشیل کشیده می‌شود. برای انجام این تمرین، روی هر دو پا بایستید و هر دو پای خود را محکم روی زمین قرار دهید. برای حفظ تعادل می‌توانید از دیوار یا صندلی کمک بگیرید و به آرامی شروع به بلند کردن پاشنه‌های پا کرده و سعی کنید وزن بدن را روی انگشتان پا قرار دهید.

کشش ساق پا
برای انجام این تمرین، روی پاهای خود بایستید و آن‌ها را کنار هم قرار دهید و با دست‌ها به دیوار فشار وارد کنید. سپس زانوی راست خود را خم کرده و با کمک پای چپ به عقب بازگردید و پاشنه پای چپ را روی زمین نگه دارید.

4. کفش‌های راحت بپوشید.
پوشیدن کفش‌های راحت برای افرادی که صافی کف پا دارند بسیار مهم است. در برخی موارد ممکن است پزشک متخصص به شما کفش‌ها و کفی‌های مناسبی را توصیه کند که با پوشیدن آن‌ها وضعیت صافی کف پا را بهبود بخشید و درد ناشی از آن را کاهش دهید.
داشتن صافی کف پا به معنای داشتن یک سبک زندگی کم تحرک نیست. اگر ورزش مورد علاقه شما موجب ایجاد درد در پاهایتان می‌شود، یک ورزش کم تاثیر مانند شنا یا دوچرخه سواری را جایگزین آن کنید.

5.  با یک متخصص پا تماس بگیرید.
متخصصین پا و مچ پا در مراکز مراقبتی مختلف حضور دارند تا زندگی بیماران را بهبود بخشند و به آن‌ها کمک کنند تا درد و مشکلات ناشی از صافی کف پای خود را به حداقل برسانند. اگر درد مزمن در ناحیه پا را تجربه می‌کنید، با مطب دکتر صفایی تماس بگیرید.
آدرس وب سایت دکتر توحید صفایی: https://drtohidsafaei.com
شماره تماس: 09361391693
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها