به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۵۰
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب : ۴۶۶۵۷

اصلاح‌طلبان آموختند نباید سهم‌خواهی كنند

گروه سياسي: يك عضو مجمع مشورتی اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان توانستند به رغم فضای یاس و ناامیدی، با حضور فعالانه و مسوولانه خود ضمن مدیریت هوشمندانه انتخابات، روزنه امیدی در کشور ایجاد کنند.
اصلاح‌طلبان آموختند نباید سهم‌خواهی كنند
مرتضی مبلغ درخصوص «درس های اصلاح طلبان از انتخابات 1392» با بیان این مطلب، افزود: عوامل ایجاد کننده این پدیده بزرگ که از تفاوت‌های بارز انتخابات سال 84 و 92 نیز می باشند، رجوع به خرد جمعی و گذشتن از منیت‌ها بود. وی افزود: مرحله اول این خرد جمعی، ثبت نام آقای هاشمی بود، اما رد صلاحیت ایشان برای افراطی‌ها نتیجه عکس داد. رمز موفقیت پس از این رخداد، رجوع مجدد به خرد جمعی، گذشتن از منافع شخصی و گروهی و تقویت روح ایثار و از خود گذشتگی از سوی اصلاح طلبان بود. مبلغ با تاکید بر راهبرد عقلانیت و آرامش و تلاش بر تنش‌زدایی افزود: ما نباید در برابر افراطی‌گری‌ها و تند‌روی‌های جناح مقابل واکنش متقابل نشان دهیم. بردباری، صبر، عقلانیت و تدبیر راهبرد موثر در برابر تندروی‌هاست و اصلاح‌طلبان نباید در فضای افراطی گری با آنها رقابت کنند.

وی با تاکید بر اجتناب از اقدامات واکنشی در برابر بحران سازی‌های افراطی‌ها، نوع برخورد با بحران‌سازی آنها را مهم دانست و گفت: رمز موفقیت کشور و اصلاح طلبان و مصونیت از آسیب‌ها، حفظ فضای آرام و عقلانیت است. عضو مجمع مشورتی اصلاح طلبان ادامه داد: اصلاح‌طلبان آموخته‌اند در راستای مصالح ملی و نجات کشور نباید در پی‌قدرت و یا سهم خواهی باشند، بنابراین مطالبه قدرت را کنار گذاشته و فقط به نجات مردم و کشور می‌اندیشند. اصلاحات باید از درون جامعه باشد تا پایدار و اثر بخش بماند و رمز حل مشکلات کشور نیز از درون مردم و جامعه می‌گذرد. نظر ما اصلاحات جامعه محور است، نه اصلاحات قدرت محور و آنچه که باعث مصونیت جامعه از تبلیغات هیجانی می‌شود رویش اصلاحات از بطن جامعه و مردم است.

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: برای پیشبرد مقابله با افراطی‌گری، ضمن تداوم انسجام، حفظ آرامش و خرد جمعی ، توجه به نقش احزاب و تشکل‌ها بسیار مهم است. مبلغ همچنین با تاکید بر مدنی شدن و تربیت شهروندانی جامعه پذیر و مسوولیت‌پذیر افزود: این امر فرایندی است تدریجی که از لایه‌های زیرین جامعه آغاز می‌شود و از رهگذر مطالعه مستمر، برنامه محور بودن، نظم و انضباط و تمرین و ممارست از سوی احزاب و گروه‌ها میسر خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم توجه به هویت‌های اعتقادی و ملی اظهار داشت: باید در کنار توجه به حقوق اساسی مردم، دمکراسی، آزادی و مبارزه با اقتدارگرایی ، به ارزش‌های اصیلی مانند اهل بیت، قرآن، نهج البلاغه ولی با قرائت سازنده و درست توجه بیشتری داشته باشیم. نتیجه نگاه افراطی‌ها و جریانات انحرافی به ارزش‌های دینی، فرار جوانان از دین بوده است. مبلغ ادامه داد: رفتارهای افراطی باعث ناامیدی و پشیمانی از عملکردهای درست گذشته شده است و این فرایند هویت زدایی باعث شده است موضوعاتی که همیشه مایه افتخار ما بوده‌اند باعث سرافکندگی ما شوند. این رفتارهای افراطی فرار جوانان از هویت‌های افتخار آمیز خود را فراهم آورده است. وی در پایان گفت: مطالبه مردم آزادی و پیشرفت در کنار دین مداری است که نیازمند کنکاش و توجه بیش از پیش می‌باشد.
مرجع : ايسنا