به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۴۶۶۶۳۲
پیش‌بینی شاخص کل بورس

بازار سرمایه، جزیره‌ای با فاصله زیاد از دنیا

بازار سرمایه، جزیره‌ای با فاصله زیاد از دنیا
گروه اقتصادی: اگرچه اردیبهشت سال قبل برای سهامداران بورس با خاطره بدی پیوند خورده، اما اردیبهشت امسال با شروع خوبی همراه بوده و چشم‌انداز مثبتی را پیش روی اهالی بازار قرار داده است. به گزارش اقتصاد24،وضعیت فعلی چند فاکتور مهم تا حدی این امنیت را در بازار به ارمغان آورده است. از جو روانی یا به اصطلاح بورسی‌ها سنتیمنت بازار تا مباحث بنیادی موثر بر آن. «پیام الیاس کردی» کارشناس و فعال بورس نیز این را تایید، اما بر ین باور است که هنوز خیلی زود است تا در رابطه با رشد ادامه‌دار بورس صحبت کرد.

روز یکشنبه، دوم اردیبهشت با پایان معاملات بورس شاخص کل با افزایش ۲۷ هزار و ۱۴۷ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۳۱۲ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز ۸ هزار و ۴۴۶ واحد افزایش یافت و به سطح ۷۵۳ هزار و ۴۳۹ واحدی رسید.
 
تطبیق بورس با رشد دلار
پیام الیاس کردی، کارشناس بورس درباره آخرین وضعیت بازار می‌گوید: بازار سرمایه هفته گذشته با شروع تنش و درگیری با سازمان بورس به این نتیجه رسید که اگر دامنه نوسان را به سمت یک ببرد می‌تواند اقدام مفید و موثری را داشته باشد. بعد از آن دامنه نوسان را باز کرد. همزمان با باز شدن دامنه نوسان هم بازار بورس مقداری اعتماد کرد هم این که تنش‌ها یک مقداری کاهش پیدا کرد. این دو مزید بر علت شد که بازار سرمایه این هفته با توجه به این که افزایش قیمت دلار از قبل‌تر از یکی دو ماه پیش رخ داده بود خودش را با دلار قیمت جدید مطابقت دهد.
علاوه بر این به گفته وی کسانی که در بازار سرمایه هستند یک دورنمایی از رشد نیما را هم دارند می‌بینند، چرا که بازار سرمایه را همچنان جا مانده تشخیص می‌دهند.

بازار سرمایه توان ادامه رشد را دارد؟
این کارشناس در پاسخ به این پرسش که آیا بازار سرمایه توان ادامه رشد را دارد به اقتصاد ۲۴ توضیح می‌دهد: واقعیت این است که الان خیلی زود است که ما در رابطه با رشد صحبت کنیم. یک روز فقط بازار سرمایه آن هم از لحاظ شاخص اوضاعش خیلی خوب شده و مثلا شاخص در دو روز حدود ۱۰۰ هزار بالا آمده است. از همین رو با یک اتفاق نمی‌توانیم تصمیم گیری کرده و حکم صادر کنیم، اما قاعدتا من فکر می‌کنم یک مقدار شرایط بهتر شده و این موضوع به نظر من نوید این را می‌دهد که بورس از این حالت تنش فعلا در بیاید تا نفس بگیرد و ببینیم می‌خواهد چه کار کند. این که ما فکر کنیم با یک روز و دو روز مثبت مثلا یک دورنمای خیلی عجیب و غریبی در بازار به وجود می‌آید درست نیست.

بازار سرمایه، جزیره‌ای با فاصله زیاد از دنیا
در روز‌های گذشته بحث‌هایی پیرامون تعطیلی پنجشنبه‌ها بالا گرفت. افزایش تعداد روز‌هایی که ارتباطات تجاری ایران با دنیا قطع می‌شود یک نقد جدی به ماجرا بود. اتاق بازرگانی در نامه‌ای به رهبری نسبت به این تصمیم انتقاد کرده و صدای نهادهایی، چون وزارت صمت را نیز درآورده است. اما در صورت اجرای این قانون تهدید جدی علیه بازار سرمایه شکل خواهد گرفت؟

الیاس کردی با اشاره به دو عاملی که به طور پیش‌فرض سبب عقب افتادن بورس تهران شده، اثرات این تعطیلی را نیز پررنگ نمی‌داند. او تصریح می‌کند: بازار سرمایه ما از چهارشنبه تقریبا ساعت ۱۲ و نیم تا شنبه ساعت ۹ صبح تعطیل می‌شود، یعنی گپی به اندازه دو روز کامل و یک روز هم به صورت ناقص. به خاطر همین ما کلا از دنیا عقب هستیم. یعنی بازار سرمایه شبیه یک جزیره‌ای است که در اطرافش تا کیلومتر‌ها آب است و فاصله زیادی هم با دنیا دارد و اصلا علاقه‌ای هم به ارتباط ندارد. با توجه به اینکه بازار سرمایه ما دارد با دلار نیما کار می‌کند و دلار نیما متاسفانه با دلار بازار آزاد فاصله زیادی دارد، از همین رو اتفاق ویژه‌ای انتظار ندارم برای بازار سرمایه بیفتد.

پایان فیصله سقف ۵۰۰ میلیاردی معافیت مالیاتی در بودجه
بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ درمورد سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی معافیت مالیاتی برای شرکت‌های بورسی و صندوق‌های سرمایه گذاری فعالان بازار را در نگرانی فرو برده و به باور آن‌ها مسیر دیگری برای دست‌اندازی در سود شرکت‌ها خواهد بود. الیاس کردی درباره این تصمیم نیز توضیح می‌دهد: اطلاع دارم که جلسه امروز (یکشنبه) بوده و اگر با تجربه‌ای که دارم و بازاری که دیدم بخواهم بگویم، من فکر می‌کنم یک حالت نه سیخ بسوزد و نه کبابی رو ما احتمالا خواهیم داشت. فکر می‌کنم آن چیزی که گفته می‌شد بالای ۵۰۰ میلیارد تومان معاف می‌شود نه این اجرا می‌شود و نه اینکه بورسی‌ها می‌گویند کلا معاف از مالیات شوند. من فکر کنم یک چیزی ما بین این‌ها احتمالا اتفاق خواهد افتاد آن هم با توجه به تجربه خودم و نه دیتا و اطلاعات خاص.

پیش‌بینی شاخص کل بورس
این کارشناس می‌افزاید: واقعیت این است که الان تکلیف دو سه تا مورد مرتبط به بازار سرمایه مشخص نیست. درصورتی که تکلیف موضوعاتی مثل دلار نیمایی ۴۰ هزار تومانی مشخص شود، فکر کنم شاخص راحت می‌تواند تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد برسد.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها