به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۹:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : ۴۶۶۶۹۹

كناره گیری رئيس اطلاعات ارتش اسرائيل 

كناره گیری رئيس اطلاعات ارتش اسرائيل 
گروه بین الملل: با اعلام ارتش اسرائيل، آهارون حلیوه، رئيس اطلاعات این نهاد نظامی به دلیل شکست اطلاعاتی در جریان حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائيل از سمت خود کنار می‌رود.
 حلیوه، اولین و تنهاترین مقام اسرائيلی است که پس از حمله بی‌سابقه حماس به مرزهای اسرائيل مسئولیت شکست را پذیرفت و تاکید کرده بود که در انجام وظایفش اشتباهاتی صورت گرفته است. قرار است به محض معرفی جانشین او، حلیوه از سمت خود کنار رود. این کناره‌گیری می‌تواند زمینه را برای استعفای بیشتر در میان مقام‌های ارشد امنیتی اسرائيل فراهم سازد که نتوانستند تحرکات و برنامه‌ریزی‌های گروه حماس پیش از حمله بزرگ روز ۷ اکتبر را پیش‌بینی کنند. 
بر اساس اعلام مقام‌های اسرائیلی در پی حمله حماس حدود هزار و ۲۰۰ اسرائيلی کشته و ۲۵۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند. در پاسخ ارتش اسرائيل حمله‌ای گسترده را به نوار غزه آغاز کرد که از ۶ ماه پیش تاکنون ادامه دارد و بیش از ۳۴ هزار انسان در این حملات کشته شده‌اند. 
پیشتر رسانه‌ها فاش کرده بودند که یک افسر اطلاعاتی ارشد اسرائيلی در مقر فرماندهی این کشور در جنوب هشدار دقیق در مورد وقوع این حمله را یک «سناریوی تخیلی» نامیده و به آن بی‌اعتنایی کرده بود.
 حلیوه در متن استعفای خود نوشته است: «اداره اطلاعات تحت فرمان من به وظیفه‌ای که به ما سپرده شده بود عمل نکرد. من آن روز سیاه را از آن زمان با خودم حمل می‌کنم. این درد وحشتناک تا همیشه همراه من خواهد بود.»
جامعه اسرائيل انتظار داشت که پس از آن شکست اطلاعاتی و امنیتی گسترده تاکنون بسیاری از مقام‌های ارتش این کشور از سمت خود کناره‌گیری کنند یا برکنار شوند. 
در حالی که حلیوا مسئولیت خود را پذیرفته بنیامین نتانیاهو و سایر اعضای کابینه اسرائيل چنین نکرده‌ و با وجود فشارها و انتقادات در خصوص ناکارآمدی‌های پیش آمده، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها