به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۷:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۹ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۴۶۸۱۶

مجسمه ها را خراب می‌کنند چون...

گروه فرهنگ و هنر: یک هنرمند مجسمه‌ساز که اثر حجمی‌اش در سطح شهر آسیب دیده‌ است می‌گوید مردم مجسمه‌های شهری را خراب می‌کنند چون فکر می‌کنند متعلق به دولت است در حالی که چنین نیست و در صورت آسیب دیدن مجسمه‌ها هنرمندان باید هزینه‌اش را پرداخت کنند.
مجسمه ها را خراب می‌کنند چون...
زیبا پشنگ  هنرمند مجسمه‌ساز اظهار کرد: طرح من در فراخوانی که سازمان زیباسازی شهرداری تهران، برای استقبال از بهار 93 داده بود برگزیده شد و به دنبال آن اثر حجمی طرح من ساخته شده و در اتوبان هنگام نصب شد. او افزود: این اثر شامل نوارهای رنگی است که به صورت حلقه‌هایی نصب شده‌اند و دانه‌های برف را نشان می‌دهند. این اثر از ورقه‌های ضخیم آهنی ساخته شده بود.

این هنرمند همچنین گفت: متاسفانه مدتی بعد از نصب مجسمه متوجه شدم که اثر حجمی من کج شده است، ظاهرا عده‌ای آویزان مجسمه‌ام شده بودند و بنا بر آن هر پنج حلقه‌ اثر آسیب دیده بود و من نیز مجبور شدم با هزینه‌ شخصی خودم اثر را دوباره ترمیم کنم چون سازمان زیباسازی می‌گفت باید پیش‌بینی چنین اتفاقی را برای اثرم می‌کردم. در حالی که کار من ایستایی لازم را داشت و مردم آن را خراب کرده و به آن صورت درآورده بودند.

او در بخشی از سخنانش درباره‌ چرایی این موضوع توضیح داد: به نظر من مشکل فرهنگ مردم است. متاسفانه فرهنگ استفاده از مجسمه‌های و مبلمان شهری را نداریم گاهی می‌بینیم که کارهای برنز قطعه قطعه شده است و دزدیده می‌شوند. یکی دیگر از مشکلات موجود در کشور ما هم وندالیسم است و به موجب آن مردم به آثار سطح شهر آسیب می‌زنند.

پشنگ اضافه کرد: مردم فکر می‌کنند که آثار سطح شهر متعلق به دولت است و آن‌ها را خراب کنند که به دولت آسیب بزنند در حالی که چنین نیست و اغلب مجسمه‌های سطح شهر متعلق به اشخاص است. در نتیجه در صورت خراب شدن آن‌ها افرادی که آن‌ها ساخته‌اند هزینه می‌کنند،‌نه دولت.

او در بخشی از سخنانش در پاسخ به این سوال که چقدر مشکلات ایجاد شده برای مجسمه‌اش را ایدئولوژیک می‌داند؟ گفت: فکر نمی‌کنم مسایل ایجاد شده برای کار من ایدئولوژیک باشد. کار من در یک فضای سبز نصب شده بود احتمال اینکه افرادی که برای تفریح به فضاهای عمومی مراجعه می‌کنند با آن بازی کرده باشند و آن را خراب کرده باشند بیشتر است.
مرجع : ايسنا