به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۰:۴۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۴۷۲۰۷
كي‌روش براي موفقيت فوتبال ما را مصادره كرد

نظرات امير عابديني درباره كيروش و رحيمي

گروه ورزشي: امير عابديني برخلاف خيلي‌ها كه در مورد مسايل مديريتي فوتبال احساسي نظر مي‌دهند، همواره در طول دوران حضورش هيچ زمان احساسي و غيرمعقول صحبت نكرده است. رييس سابق فدراسيون فوتبال و باشگاه پرسپوليس كه در اين سال‌ها قرارداد مربيان خارجي بسياري را منعقد كرده است، درخصوص تمديد قرارداد كي‌روش تئوري و نظريه متفاوتي نسبت به سايرين دارد. عابديني در گفتگو با بانك ورزش، درخصوص ادامه همكاري فدراسيون فوتبال با كي‌روش و همچنين باشگاه پرسپوليس صحبت كرد.
نظرات امير عابديني درباره كيروش و رحيمي
با توجه به سابقه‌اي كه شما در عقد قرارداد با مربيان خارجي و مديريت فوتبال داريد، فكر مي‌كنيد فدراسيون قرارداد كي‌روش را تمديد كند؟
اول از همه بايد ببينيم كه مي‌خواهيم با كي‌روش قرارداد ببنديم يا نبنديم. اگر قرار به تمديد قرارداد باشد، بايد اين موضوع بررسي كارشناسي شود. بعد از بررسي اگر كي‌روش مربي موفقي بود، بايد قراردادش را ببنديم، نازش را هم بكشيم. اما بايد ديد چه كساني مي‌توانند تشخيص دهند كه اين مربي براي فوتبال ما مفيد است يا نه.

از نظر شما چه كساني صلاحيت تشخيص و كارشناسي دارند؟
بحث افراد نيست. موضوع اين است كه فدراسيون فوتبال نبايد سوار موج شود و احساسي تصميم بگيرد. كفاشيان اگر مي‌خواهد تصميم درست بگيرد، بايد با 10كارشناس و نخبه فوتبال جلسه محرمانه بگذارد و از آنها بخواهد آيتم‌هاي موفقيت يا عدم موفقيت كي‌روش را به او اعلام كنند. به نظر من فدراسيون فوتبال بايد با يك روش اصلاحي و منطقي با ماجراي كي‌روش برخورد كند.

شما به عنوان كارشناس مديريت و يك متخصص فوتبالي فكر مي‌كنيد ماندن كي‌روش براي فوتبال ما  مفيد است؟
من اعتقاد ندارم به اينكه كي‌روش مربي موفقي در جام‌جهاني بوده. ما براي صعود به جام‌جهاني عملكرد خوبي داشتيم و همه اركان فوتبال اعم از بخش مديريت (رييس فدراسيون)، بخش مديريت ميداني كه سرپرست تيم بوده و در نهايت بازيكنان و كي‌روش عملكرد خوبي داشتند. ما بايد اين چهار ركن اصلي را در نظر بگيريم و فقط كارشناسي حرف بزنيم نه اينكه تحت تاثير هواداران و جريان‌هاي رسانه اي شويم. آن وقت اگر كي‌روش موفق نبوده، نگوييم كه چون مردم مي‌خواهند، پس مربي موفقي بوده. به نظر من كفاشيان اگر كارشناسي عمل كند، آن وقت مي‌تواند بيايد در رسانه ملي و صراحتا به مردم بگويد به اين دلايل فني اين مربي موفق بوده يا نبوده.

شما فكر مي‌كنيد كي‌روش نتايج خوبي در جام‌جهاني گرفت؟
كي‌روش براي موفقيت فوتبال ما را مصادره كرد. از گير دادن به لباس‌ها تا زير سوال بردن مديريت ليگ. او به گونه‌اي رفتار كرد كه مديران فوتبال تمام امكانات لازم را در اختيارش گذاشتند. حالا بايد ببينيم نتيجه اين امكانات چه بوده كه از نظر من دادن همه فوتبال ايران به كي‌روش نتيجه‌اش يك نيمه بازي خوب مقابل آرژانتين بود. ما نبايد احساسي و هيجاني به فوتبال ملي نگاه كنيم. آرژانتين مقابل سوييس مگر اسير نبود. اين آرژانتين با آرژانتيني كه باتيستوتا و مارادونا و كاني‌گيا را داشت، خيلي فرق كرده. نمي‌دانم چرا فكر مي‌كنيم ما خيلي عالي بوديم. به نظر من عملكرد كي‌روش در فوتبال ما آنقدر فوق‌العاده نبوده كه بخواهيم به او شادباش بگوييم تا دوباره مسايل سال‌هاي گذشته را شاهد باشيم.

دوباره مي‌پرسم، به نظر شما چه كساني صلاحيت بررسي عملكرد كي‌روش را دارند؟
اين بحثي است كه خود فدراسيون فوتبال بايد به جمع‌بندي برسد. اما ما مربيان و نظريه پردازان فوق العاده‌اي در فوتبال كشورمان داريم كه انسان‌هاي فهيم و كارشناس هستند. كساني امثال عليدوستي، ذوالفقارنسب و امير حاج رضايي. فدراسيون نبايد فراموش كند كه 16 ميليارد از پول ملت ايران را مي‌خواهد به كي‌روش بدهد كه هزينه يك سال تيم قهرمان ايران است. باز هم مي‌گويم عاطفه و احساس را كنار بگذاريم و اگر از نظر كارشناسي نمره آورد، چرا قراردادش را نبنديم؟ وگرنه خودمان را فريب ندهيم.

 از بحث كي‌روش خارج شويم. شرايط اين روزهاي پرسپوليس را چطور مي‌بينيد؟
در مورد شرايط پرسپوليس، بهتر است از رحيمي بپرسيد. چرا كه رحيمي مديرعامل است و بهتر مي‌تواند جواب دهد. خلاصه تخم مرغ‌هايمان را گذاشتيم در سبد كسي كه اين كاره نيست. او نمي‌تواند پرسپوليس را جمع كند.

شما به عنوان كميته فني چرا كمك نمي‌كنيد؟
متأسفانه رحيمي درهاي كمك را به روي همه بسته است و با اين شيوه مديريت خودش را نابود مي‌كند. يك مشت آدم براي او سينه‌شان را سپر كرده‌اند . اما نمي‌دانم بلد نيست كارش را درست انجام دهد يا مي‌ترسد. خدا آخر عاقبتش را به خير كند.

سكوت علي دايي هم در اين بين در نوع خود جالب است.
نمي‌دانم دليل سكوت علي دايي چيست، بهتر است خودش در اين‌باره صحبت كند.

با توجه به صحبت‌هاي شما به نظر مي‌رسد كميته فني هم در حال انحلال است.
چكار مي‌شود كرد، فعلا جز عبدي كه كارش را انجام مي‌دهد هيچ فعاليت ديگري در كميته فني انجام نمي‌شود. 

شهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۲۰:۲۲
هنوز آثار گندهای دوران مدیریت تو پاک نشده. ترا به خدا ساکت شو (239302)