به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۴۷۲۱۴

انتقاد آبتين به سیاست جشن خانه سینما

گروه فرهنگ و هنر: یک مستندساز نسبت به سیاست جشن خانه سینما در بخش مستند منتقد است و می‌گوید: فیلمم را به خانه سینما بردم اما دوستان گفتند چون عضو خانه سینما نیستی نمی‌توانیم فیلمت را بپذیریم!
انتقاد آبتين به سیاست جشن خانه سینما
بکتاش آبتین دامه داد: ظاهرا بخش‌نامه‌ای تصویب شده که تنها اعضای خانه سینما می‌توانند فیلم‌شان را برای این جشن ارائه دهند. این فیلمساز ادامه داد:‌ فارغ از هر نامی که اسم کوچکی مثل من بتواند فیلمش را به خانه سینما بدهد یا نه، مهم نیست. از نظر من هنوز خانه سینما یک نهاد مستقل و ضد سانسور است. حتی فیلم من با نام «آنسور» چندی پیش در آنجا به نمایش درآمد.
او همچنین گفت: من با خانه سینما و مسوولان آن مشکلی ندارم و همان‌طور که قبلا هم از آن‌ها حمایت کردم در حال حاضر نیز حمایت می‌کنم. خانه سینما دوش به دوش سینماگران مستقل حرکت کرده بنابراین این تصمیم اخیر ناقض اتفاق قبلی است و سایه حمایتی‌اش را از فیلمسازان مستقل دور می‌کند.

آبتین اظهار کرد: زمانی که خانه سینما بسته شد همه فیلمسازان مستقل از جمله من از آن حمایت کردیم و این ناقض دموکراسی است که بگوییم هر کس جزء ما هست می‌تواند در جشن خانه سینما شرکت کند. با این تصمیم خانه سینما، فیلمسازان مستقل از عرصه رقابت سالم دور می‌مانند. چون فیلمسازان مستقل فیلم‌شان را در هیچ جشنواره‌ای در ایران نمی‌دهند و تنها در خانه سینما حضور دارند. به عبارتی کاری که حاکمیت همیشه می‌خواسته با فیلمسازان مستقل انجام دهد را این خانه به شکل ناآگاهانه انجام می‌دهد.

او تصریح کرد: به عقیده من این موضوع به هیچ وجه در شأن خانه سینما نیست. حتی جشنواره‌های تمام دولتی هم که خط کشی‌های متفاوتی دارند هیچ‌گاه خودی یا ناخودی نداشته‌اند. من مشکلات خانه سینما را درک می‌کنم اما این بدترین تصمیم ممکن است و به عقیده من باید به دنبال تصمیم بهتری باشند. من به عنوان فیلمساز مستقل اعتقادات خودم را دارم و این خطر وجود دارد که این دسته از فیلمسازان نادیده گرفته شوند. ای کاش روی تصمیم اشتباه‌شان پافشاری نکنند و درک بهتر و موشکافانه‌تری نسبت به تصمیمی که می‌گیرند، داشته باشند.

این فیلمساز در پاسخ به این پرسش که چرا به عضویت خانه سینما در نمی‌آید، بیان کرد: من علاقه‌ای ندارم که عضو خانه سینما باشم به همین دلیل هم است که فیلمساز مستقل هستم. من عضو کانون نویسندگان هستم و همیشه موضع‌گیری‌های این کانون برایم مشخص، مستدل و محکم بوده است.

او اذعان کرد: حتی اگر عضو خانه سینما بودم هم به این تصمیم اعتراض می کردم چون این تصمیم با دموکراسی فاصله دارد و جالب نیست که ما آدم‌ها با عضویت درجایی دور هم جمع شویم، برای هم دست بزنیم و به هم جایزه بدهیم. اتفاقا اگر فضایی را باز کنیم که مانند گذشته همه بتوانند در آن قرار بگیرند، بهتر است. آبتین در انتهای صحبت‌هایش گفت: این حرکت اخیر خانه سینما گام بلندی است برای همکاری با سانسور و حذف سینمای مستقل اما من آگاهانه می‌دانم که میزانسن خانه سینما این نبوده است اما خروجی آن به این شکل است و مادامی که این تصمیم وجود داشته باشد، سینمای مستقل قربانی یک تصمیم غیرعقلایی است.
مرجع : ايسنا