به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۴:۴۹
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۴۷۹۹۹
مالکی، عراق را دودستي در اختیار داعش قرار داد

حمله بي‌سابقه سخنگوی بارزانی به مالكي

سیاست مالکی وحدت عراق را بر باد داد
گروه بين‌الملل: سخنگوی مسعود بارزانی، در واکنش به اظهارات نوری مالکی در باره اقلیم کردستان كه اربیل را به پناه دادن به داعش، حزب بعث و القاعده متهم کرده بود، گفت: «مالکی سرزمین‌های عراق، مهمات و اسلحه شش لشگر عراقی را در عرض يك ساعت به گروه داعش تحویل داده است».
مجلس اقليم كردستان عراق
مجلس اقليم كردستان عراق
امید صباح، مالکی را متهم کرد که «گرداگرد خود فرماندهانی از بعثی‌های سابق قرار داده که توان جنگ و رویارویی حتی برای یک ساعت را ندارد.» در واکنش به سخنان مالکی وزرای کرد حضور خود را در جلسات این دولت به حال تعلیق در آوردند. دوره زمانی دولت نوری مالکی به پایان رسیده است، اما تا زمان انتخاب دولت جدید توسط پارلمان، اداره کشور را همچنان بر عهده دارد.

سخنگوی بارزانی در بیانیه ای که به زبان انگلیسی و در سایت رئیس اقلیم کردستان عراق منتشر شد، اظهار داشت: "هنگامی که اظهارات نوری مالکی را مورد بررسی قرار می دهیم به این نتیجه می رسیم که این شخص مبتلا به نوعی هیستری شده به طوری که تعادل خود را از دست داده و تلاش دارد اشتباهات و ناکامی اش در اداره کشور را به گردن دیگران بیاندازد. مایه غرور و افتخار اقلیم کردستان است که پناهگاه مظلومان و ستمدیدگان باشد".

سخنگوی بارزانی خطاب به مالکی گفت: "تو هم زمانی که از دیکتاتوری رژیم سابق فرار کردی به کردستان پناه بردی، حالا هم مردم عراق از ظلم و ستم و دیکتاتوری تو به کردستان پناه می برند".
امید صباح، با متهم کردن مالکی به تسلیم ابزار و ادوات جنگی ارتش عراق به داعش گفت: فرماندهان تو که از بعثی های سابق هستند حتی یک ساعت نتوانستند مقاومت کنند! با چه رویی در تلویزیون ظاهر می شوی و سخنرانی می کنی؟ تو باید از مردم عراق به خاطر نابودی کشورشان عذرخواهی کرده و سپس کناره گیری کنی".

سیاست مالکی وحدت عراق را بر باد داد
پارلمان کردستان عراق هم با صدور اطلاعیه ای با رد اتهامات نخست وزیر عراق اعلام کرد، حکومت اقلیم کردستان ضمن محكوم كردن زبان تهدید و ارعاب از سوی نخست وزیر عراق، معتقد است که اظهارات نابخردانه مالکی و ادامه نقض قانون اساسی این کشور توسط وی، یکپارچگی عراق را در معرض خطر قرار داده است. 

در اطلاعیه پارلمان اقلیم کردستان عراق آمده است: "نخست وزیر عراق روز چهارشنبه در سخنان هفتگی خود به صورت غیر قانونی اقلیم کردستان را بر مبنای ادعاهای بی اساس متهم کرد. مالکی با این تهدیدها و اتهام های بی اساس تلاش می کند بر شکست های سیاسی و نظامی خود طی چند سال گذشته سرپوش بگذارد. پارلمان اقلیم به نمایندگی از مردم کردستان ضمن محکوم کردن این اتهام ها، آن را تلاشی بی نتیجه از سوی مالکی برای سرپوش گذاشتن بر شکستهای سیاسی، نظامی و اجتماعی وی می داند. مردم و همه نیروهای مبارز این کشور می دانند که اقلیم کردستان در همه دوره های تاریخی مبارزه با دیکتاتوری گذشته پناهگاهی برای آوارگان، ستم دیدگان و آزادی خواهانی که به دلیل ظلم و ستم مجبور به ترک خانه و کاشانه شدند، بوده است".

در بخش دیگری از بیانیه پارلمان اقلیم کردستان عراق آمده است: "در حال حاضر بیش از نیم میلیون شهروند عراقی از شهرهای موصل، بغداد و دیگر شهرهای جنوبی عراق بسبب نا امنی و بی عدالتی در مناطق خود، خانه هایشان را ترک کردند و به کردستان پناه بردند. ملت کردستان برغم قطعی بودجه این اقلیم از سوی حکومت مالکی پشتیبانی از این شهروندان بی پناه عراقی را وظیفه خود دانسته و آنها را پناه داده است. متاسفانه نخست وزیر عراق به جای احساس مسئولیت و ارائه خدمات انسانی مانند مواد غذایی و حمایت معنوی از این شهروندان آواره آنها را "تروریست" توصیف کرده است. این در حالی است که پیشمرگه های کردستان با فداکاری و جانبازی از امنیت و ثبات مناطق کردستان دفاع کرده و در میدان جنگ علیه "تروریسم در خط مقدم قرار گرفته اند تا این آوارگان در کنار مردم کردستان فضایی آرام داشته باشند. "

در پایان اطلاعیه پارلمان کردستان عراق آمده است: "پارلمان عراق روش توسل به تهدید و اتهام را به شدت محکوم کرده و معتقد است که چنین اظهارات بیخردانه و غیر منطقی وحدت و یکپارچگی عراق را در معرض خطر قرار خواهد داد. ما تاکید می کنیم که توسل به زور راه حل مشکلات کنونی عراق نیست بلکه با مراجعه به قانون اساسی، آغاز گفت و گو بر مبنای تفاهم مشترک، درک متقابل و احترام به اراده و خواسته های همه مردم عراق می توان بر این مشکلات فایق آمد".

دولت عراق پرواز هواپیماهای باربری به اقلیم کردستان را ممنوع کرد
در همين حال، طاهر عبدالله مدیر فرودگاه سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که دولت مرکزی این کشور در بغداد، پرواز هواپیماهای باربری به این اقلیم را ممنوع کرده است. به گزارش عراق پرس، عبدالله خاطرنشان کرد که خلبانان عراقی خبر داده‌اند که ممنوعیت پرواز هواپیماهای باربری به اقلیم کردستان، به آن‌ها ابلاغ شده است. او افزود: از روز چهارشنبه نیز برخی هواپیمایی های عراقی در تلگرافی به ما خبر دادند که همه پروازهای انتقال بار به فرودگاه‌های اقلیم کردستان متوقف شده است.
او ادامه داد: «متوقف کردن پروازهای باربری که برای انتقال کالا از آن‌ها استفاده می‌شود می‌تواند تاثیرات منفی بر اوضاع کردستان و عملیات تبادل کالا میان اقلیم و کشورهای منطقه و جهان داشته باشد.» مدیر فرودگاه سلیمانیه تاکید کرد: «از دولت اقلیم می‌خواهیم هرچه سریعتر مشکل را حل کنند چرا که متوقف کردن پروازهای باربری، بر زندگی و اوضاع شهروندان و سرمایه گذاران در کردستان، تاثیر منفی خواهد گذاشت.»