به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۲:۱۶
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۴۸۹۶۰

آلن ایر: آمریکا آماده برداشتن تحریم‌هاست

گروه سياسي: نامش آلن ایر و عنوان رسمی‌اش سخنگوی فارسی‌زبان وزارت‌ امور خارجه آمریکا است. او اولین فردی است که در آوریل 2010 به این سمت منصوب شده و در سوابق کاری‌اش ریاست دفتر ایران در کنسولگری آمریکا در دبی نیز به چشم می‌خورد.
آلن ایر: آمریکا آماده برداشتن تحریم‌هاست
زبان فارسی را با لهجه صحبت می‌کند. آنچه آلن‌ ایر را برای ایرانیان جذاب می‌کند تسلط فوق‌العاده وی به فرهنگ و ادب فارسی است. او فارسی را با لهجه تهرانی صحبت می‌کند، انگشتر عقیق به انگشت دارد و به خوبی با اصطلاحات محاوره‌ای ما ایرانیان در گفت‌وگوهای روزمره آشناست. استفاده دقیق و بجای او از ضرب‌المثل‌های فارسی در لابلای کلامش نشان از مطالعات او در فرهنگ و ادبیات ایران دارد. بخشی از این ضرب‌المثل‌ها را در گفت‌وگوی اختصاصی آلن ایر با خبرگزاری آنا هم می‌توان دید. او در این گفت‌وگو در مورد تسلطش به زبان فارسی، به آنا می‌گوید که «فارسی را شکسته پکسته صحبت می‌کند». او همچنین می‌گوید که مدتی است ایران‌دوست شده وامیدوار است روزی «ان‌شاءالله به ایران سفر کند». آلن ایر در گفت‌وگو با آنا از جدول لغو تحریم‌ها گفت و اینکه معتقد است یکی از علل پیروزی حسن روحانی این بوده است که در مبارزه انتخاباتی‌اش وعده تعامل با جامعه جهانی در راستای حل بحران هسته‌ای را داد.

در ادامه گفت‌وگوی آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت‌ امور خارجه آمریکا می‌خوانید.

‌آینده و چشم‌انداز رابطه ایران و آمریکا را چطور می‌بینید؟
بعد از دهه‌ها بی‌اعتمادی متقابل،‌ در این مذاکرات هسته‌ای ما تلاش می‌کنیم بحران هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی حل شود و همان‌طور که رئیس‌جمهوری،آقای اوباما، اعلام کرده است اگر موفق شویم و به توافق جامع برسیم گام بلندی به‌ سوی بهبود روابط دو کشور برداشته خواهد شد.

‌با وجود تداوم مذاکرات هسته‌ای، آمریکا همچنان تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند. این تحریم ها چقدر واقعی هستند؟

ادعای شما صحیح نیست، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب نکرده است و بر اساس توافق ژنو همه طرف‌ها به برنامه اقدام مشترک عمل کرده‌اند.

‌لغو تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران چقدر زمان می‌برد؟ لطفا زمان بدهید؟ مثلا دوره یک‌ساله، دو‌ساله.
ما بنا نداریم جزئیات مذاکرات را رسانه‌ای کنیم. اما به این نکته اکتفا می‌کنم که ما تحریم را وسیله می‌دانیم نه هدف. هدف ما این است که مطمئن شویم ایران دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد بود و در عمل ثابت کند که ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش اکنون و در آینده منحصرا صلح‌آمیز خواهد ماند. بر اساس توافق صورت‌گرفته و در برابر اقدامات انجام‌شده در ایران، ما آماده برداشتن تحریم‌ها هستیم. برای این کار جدول زمان‌بندی‌ یکی از متغیرهای مذاکرات هسته‌ای است.

‌آمریکا برای رفع تحریم‌ها به‌ویژه در حوزه‌های مربوط به اقدام بشردوستانه‌ چه اقدامات سریعی در دستور کار قرار خواهد داد؟
همانطور که اشاره کردم، هر دو طرف تعهداتشان را تحت چارچوب برنامه اقدام مشترک انجام داده‌اند و بر همان اساس هم پیش می‌روند.

ما با تمام همپیمانان‌مان مشورت می‌کنیم

نفوذ لابی اسرائیل و کشورهای عربی در مذاکرات هسته‌ای چقدر است؟
اگر منظورتان را متوجه شدم، سوال شما این است که آیا با متحدان‌مان از جمله اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس مشورت و رایزنی می‌کنیم؟

بله. برای این تحریم‌ها مشورتی صورت می‌گیرد؟
صد البته که مشورت صورت می‌گیرد. ما با تمام همپیمانانمان مشورت می‌کنیم. نباید فراموش کرد که مسئله هسته‌ای ایران منحصر به یکی دو کشور نیست بلکه می‌توان گفت نگرانی عمده جامعه جهانی است. گستردگی تحریم‌ها همان وحدت کلام جامعه جهانی در مورد لزوم پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خودش است.

آیا ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای، مذاکرات پنهانی با برخی مقامات آمریکایی داشته است؟
همانطور که اطلاع دارید برای کمک کردن به روند مذاکرات گروه 1+5 مدتی به‌طور مستقیم با مقامات ایرانی دیدارهایی داشته‌ایم‌ که تمام شده و اکنون مذاکرات رسمی در وین در جریان است.

‌به نظر شما لابی ایران در آمریکا فعال است و اصلا چنین لابی‌ای وجود دارد یا خیر؟
‌تا آنجا که من می‌دانم جمهوری اسلامی ایران لابی در معنی حقوقی آن در آمریکا ندارد اما اشخاص مختلف نظرهای مختلف ‌در مورد ایران و گزینه‌های پیش‌رو دارند و آنها را با نمایندگان‌شان در قوه مجریه وقوه مقننه مطرح می‌کنند.

نشانه جدیت هر دو طرف در رسیدن به توافق جامع وجود دارد

در این دور از مذاکرات هسته‌ای در وین، بر محرمانه ماندن مذاکرات از هردو طرف تاکید می‌شود، مساله‌ای که در دوره‌های قبل اتفاق نمی‌افتاد. منشا این تغییر چیست؟
من که از ابتدا در این مذاکرات هسته‌ای شرکت کرده‌ام باید بگویم که همیشه هر دو طرف بر رسانه‌ای نکردن جزئیات مذاکره اصرار کرده‌اند.‌ چیزی عوض نشده است و نشانه جدیت‌هر دو طرف در رسیدن به توافق جامع وجود دارد.

‌در ایران هم عده ای از نمایندگان مجلس مانند آمریکا مخالف مذاکرات هسته‌ای در این چارچوب هستند. نظر شما درباره این بخش از پارلمان‌های دو کشور چیست؟
نمایندگان مجلس ایران و کنگره آمریکا منتخب مردم هستند پس نظرها و عقایدشان محترم است. سیستم هر دوی ما بر اصل تضارب آرا و اجماع استوار است و این نقطه قوت ونه ضعف به شمار می‌رود.

بحث بازگشایی سفارت ایران در آمریکا و بلعکس چه قدر به واقعیت نزدیک شده است؟

‌‌ برای ما آنچه اکنون اهمیت دارد حل این بحران هسته‌ای است نه باز‌گشایی سفارت‌خانه‌ها. حالا فرصت فوق‌العاده‌ای پیش روی ما برای حل این معضل قرار دارد و باید این فرصت را غنیمت بشماریم.

در این دور از مذاکرات، همان‌طور که آقای کری وزیر امور خارجه گفتند، پیشرفت‌های ملموسی در مورد مسائل اصلی صورت گرفته است و در چند زمینه پیش‌رفت‌هایی داشته‌ایم. ولی اختلاف‌های بسیار جدی نیز در مورد برخی مسائل وجود دارد. سعی ما در این است که راهی برای ایران پیدا کنیم تا از یک برنامه هسته‌ای منحصرا صلح‌آمیز برخوردار شود، و در این حال به جهان اطمینان دهیم که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

اکنون مشاهده می‌شود بسیاری از سرمایه گذاران و شرکت‌های آمریکایی خواهان ورود به بازار ایران هستند، واکنش دولت آمریکا چیست؟

فی‌نفسه سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها همیشه دنبال بازارهای جدید و درآمدزا هستند. اگر به توافق جامع برسیم، طبق جدول زمانی تحریم‌ها برداشته خواهد شد و در آن زمان خیلی از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران وارد بازار ایران می‌شوند. ما امیدواریم که ایران تصمیم بگیرد اقدامات لازم را در جهت ثابت کردن ادعاهایش در مورد ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش انجام دهد تا تحریم‌ها رفع شوند، ان‌شاءالله.

طرف های غربی و برخی کشورهای اروپای حس می‌کنند، در این مساله آمریکایی‌ها آنها را دور زده‌اند و سود روابط تجاری با ایران به اروپایی‌ها نمی‌رسد؟
خیر، این‌گونه نیست. تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران به تصویب رسید که از لحاظ اقتصادی به ایران آسیب وارد کرد و این مساله بر هیچ کس پوشیده نیست. اما به محض اینکه تحریم‌ها برداشته شو‌د همان رقابت تجارتی که در تمام بازار‌های دنیا حکمفرماست، بین ایران و سایر کشورها نیز اعمال خواهد شد.
همه از مکالمه تلفنی آقایان روحانی و اوباما خوشحال شدند

‌ واکنشی که پس از اولین گفت وگوی مستقیم روسای جمهوری ایران و آمریکا دیدید و شندید چه بود؟
فکر می‌کنم همه از این مکالمه تلفنی بسیار خوشحال شدند. زمانی که آقای اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، به قدرت رسید‌ با فرستادن نامه به رهبر ایران و پس از آن به رئیس‌جمهوری روحانی، اعلام کرد که آمریکا ترجیح می‌دهد که نگرانی‌هایش در مورد برنامه هسته‌ای ایران را به صورت صلح‌آمیز برطرف کند.

آقای اوباما همچنین گفت که آمریکا به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست و حق مردم ایران برای دست‌یابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را به رسمیت می‌شناسد. اما در مقابل می‌خواهد که دولت ایران به مسئولیت‌های خود در قبال معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی و قطع‌نامه‌های سازمان‌ملل عمل کند. به‌نظر می‌رسد دولت جدید ایران تعامل را بر تقابل ترجیح می‌دهد. اکنون در شرایطی هستیم که هر دو طرف ایران و آمریکا به دنبال توافق برد‌–‌بردیم.

پس از گفت‌وگوی دو رئیس‌جمهوری، از برقراری پرواز مستقیم تهران-واشنگتن سخن گفته شد، سرانجام آن چه شد؟ اصلا در دستور کار و اولویت مقامات آمریکایی قرار دارد؟
تا آنجا که من اطلاع دارم در آمریکا پس از این گفت‌وگوی دو رئیس‌جمهوری، هیچ صحبتی ازبرقراری پرواز مستقیم تهران-واشنگتن نشد. به‌ نظرم خیلی زود است برای ورود به این نوع موضوعات.

حل مساله هسته‌ای ایران یکی از دلایل پیروزی روحانی بود

‌ تفاوت های دیپلماسی دولت یازدهم و دولت قلبی در ایران از نظر شما چیست؟

‌‌شما می‌توانید بهتر از من در این موضوع اظهار‌نظر کنید. اما به نظر می‌رسد که یکی از علل پیروزی انتخاباتی جناب آقای دکتر حسن روحانی این بود که در مبارزه انتخاباتی‌اش وعده تعامل با جامعه جهانی در راستای حل بحران هسته‌ای را داد.

‌شما خیلی خوب فارسی صحبت می‌کنید. همچنین با مردم ایران هم در شبکه‌های اجتماعی در ارتباطید. مردم ایران را چطور دیده‌اید؟
لطف دارید. فارسی من خیلی شکسته پکسته است، اما من خیلی به مردم ایران، تمدن ایران، فرهنگ و ادبیات ایران احترام می‌گذارم و یکی از لذت‎های من خواندن کتاب‌های فارسی یا در مورد ایران، یا صحبت کردن با دوستان و آشنایان ایرانی‌ام است.

ان‌شاءالله به ایران سفر خواهم کرد

آیا تمام کامنت‌ها و نظرات ایرانی‌ها را می خوانید؟
سعی می کنم همه را بخوانم اما براثر ضیق وقت میسر نیست، اما اکثرش را می‌خوانم.

‌دوست دارید به ایران سفر کنید؟
حتما! مدتی است که تبدیل به ایران‌دوست دو آتشه شده‌ام. یک روز، ان‌شاءالله به ایران سفر می‌کنم.
مرجع : آنا