به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۵۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۴۸۹۷۸

رفع ابهام سقوط هواپیمای مالزی در اوکراین

گروه بين الملل: مقامات بین‌المللی به این نتیجه قطعي رسیده‌اند که هواپیماي مالزي توسط یک موشک زمین به هوا سرنگون شده‌است.
رفع ابهام سقوط هواپیمای مالزی در اوکراین
به نظر می‌رسد روسیه و اوکراین در مورد نوع موشکی که هواپیما را سرنگون کرده توافق دارند. مشاور وزیر کشور اوکراین و وزارت دفاع روسیه هر دو گفته‌اند یک موشک پیشرفته «بوک» (Buk) بوده‌است. بوک اس‌اِی ۱۱، یک موشک زمین به هوای میان‌برد ساخت روسیه با کلاهک انفجاری قوی است که برد آن حدود ۲۸ کیلومتر است و روی خودروهای موشک‌انداز نصب می‌شوند. کارشناسان نظامی می‌گویند جدایی‌طلبان اوکراین در مناطق تحت کنترل خود در شرق کشور، تاکنون با موشک‌اندازهای دستی چند هواپیمای نظامی اوکراین را سرنگون کرده‌اند. به نظر این کارشناسان، برد موشک‌اندازهای دستی برای هدف‌گیری هواپیمای مسافربری کافی نیست. هواپیمای ام‌اچ ۱۷ در ارتفاع ۱۰ کیلومتری در پرواز بود. فقط سامانه‌های موشکی «بوک» و «اس ۳۰۰» دارای برد کافی برای هدف گرفتن هواپیماهای بلندپرواز هستند و از میان این دو نوع، توجه کارشناسان تا به حال بر موشک بوک اس‌ای ۱۱ متمرکز شده‌است.

موشک بوک ساخت روسیه و از سلاح‌های اعلام شده در زرادخانه ارتش‌های اوکراین و روسیه است. مسکو می‌گوید هرگز جدایی‌طلبان اوکراین را مسلح نکرده‌است. با این حال رسانه‌های دولتی روسیه، اواخر ژوئن گزارش دادند که جدایی‌طلبان اوکراین ادعا کرده‌اند سامانه‌های موشکی بوک در اختیار دارند. تقریباً در همان زمان، «جمهوری خلق دونتسک» یا دولت جدایی‌طلبان شرق اوکراین، در پیامی که در شبکه توئیتر منتشر شد ادعا کرد موشک‌انداز «بوک» در اختیار دارد، اما پس از سرنگون شدن هواپیمای ام‌اچ ۱۷، این پیام از روی شبکه توئیتر برداشته شد. روزنامه «یوکرایینسکا پراودا» روزنامه اصلی اوکراین، در تاریخ ۱۷ ژوئن عکسی از کاروان شبه نظامیان جدایی‌طلب شامل موشک‌انداز «بوک» را منتشر کرد. این ستون نظامی به سمت پادگان مرزی دمیتریوکا در حال حرکت بود که بخشی از قلمرو شورشیان در ناحیه دونتسک است و ارتش اوکراین و از جمله سلاح‌های موشک‌انداز آن هیچگاه به این مناطق وارد نشده‌اند.

با وجود اینکه ارتش اوکراین صاحب موشک «بوک» است، ولی دلیل قانع‌کننده‌ای مبنی بر اینکه از این موشک استفاده کرده باشد در دست نیست زيرا نیروهای شورشی هواپیما در اختیار ندارند كه ارتش اكراين بخواهد به آن شليك كنند. در روز واقعه ساعت ۵:۵۰ بعد از ظهر به وقت مسکو، یعنی کمی پیش از انتشار خبر سرنگونی هواپیمای مسافربری، ایگور گیرکین با انتشار پیامی روی وب‌سایت شورشیان نوشت که یک هواپیمای نظامی اوکراین را سرنگون کرده‌اند. خبرگزاری‌های روسیه از جمله ایتارتاس با عجله این گزارش را منتشر کردند ولی به جای ایگور گیرکین از قول شاهدان عینی ماجرا را خبر دادند.