به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۴۹۶۱۹

اسرائيل حملات خود به غزه را از سر گرفت

گروه بين الملل: در عين اعلام آتش‌بس 24 ساعته موقت در غزه توسط اسراييل، ارتش اين رژیم با حمله به شرق رفح و منطقه البریج حملات خود به غزه را از سر گرفت.
اسرائيل حملات خود به غزه را از سر گرفت
تانک‌های اسرائیلی اراضی شرق رفح و البریج را مورد هدف خود قرار دادند و هشت فلسطینی در این حملات شهید شدند. پیش‌تر كابينه امنيتي رژيم اسراييل اعلام كرده بود كه به درخواست سازمان ملل متحد با تمدید 24 ساعته آتش بس موافقت كرده اما حماس تمديد آتش بس را رد کرده و گردان‌های عزالدین قسام بلافاصله پس از پايان آتش بس 12 ساعته با شلیک دو موشک ام 75 تل‌آویو را هدف قرار دادند. یکی از سخنگویان حماس با اشاره به اينكه اين گروه به چند علت درخواست برای تمدید زمان آتش بس را رد کرده و گفت: حماس خواهان توقف کامل درگیری‌ها به همراه پایان بخشیدن به محاصره غزه است. به گفته این سخنگوی حماس، اسرائیل از آتش بس برای تدارک حملات بیشتر استفاده می‌کند.

در همین حال، وزرای خارجه کشورهای اروپایی به همراه جان کری، وزیر خارجه آمریکا و همتای قطری او که در پاریس گرد هم آمده بودند از دو طرف درگیر خواستند با تمدید زمان آتش‌بس موافقت کنند.دبیرکل سازمان ملل متحد از رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) خواسته است برای اعلام آتش‌بسی هفت روزه با هدف ارسال کمک برای غیرنظامیان در نوار غزه اقدام کنند. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: برقراری آتش‌بس بشردوستانه اقدامی قابل توجه است.

سخنگوی بان کی مون در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصاویری از مردم غزه منتشر می‌شود که نشان می‌دهد آن‌ها در تلاش برای بازگشت به زندگی عادی هستند. ما باید برای تقویت این آتش‌بس موقت و تبدیل کردن آن به یک آتش‌بس پایدار تلاش کنیم. وی افزود، بان کی مون بار دیگر از همه طرف‌ها می‌خواهد یک آتش‌بس بشردوستانه هفت روزه در غزه اعلام کنند تا مقدمه‌ای برای احیای روند سیاسی و دستیابی به صلحی پایدار باشد. البته در طول این آتش‌بس اسرائیل همچنان به عملیات تخریب تونل‌ها ادامه داد و به مردم غزه هشدار داده بود که به مناطق تخلیه‌شده بازنگردند. حماس از این ۱۲ ساعت برای جمع آوری اجساد و تهیه آذوقه و تدارکات استفاده کرد.

در همين حال به محض اینکه این آتش بس موقت وارد دقایق اولیه خود شد ده‌ها هزار نفر از فلسطینی‌ها به سمت خانه‌های ویران شده شان رفتند تا جسد شهدا را بیرون بکشند، شهدایی که جسد 147 تن آن‌ها از زیر خرابه‌ها بیرون کشیده شد و تعداد شهدا را به 1049 تن رسانید. این افراد پای پیاده کیلومترها راه را طی کردند به این امید که شاید وسیله و مایحتاج خود را سالم بردارند و با خود به پناهگاه‌یشان بیاورند اما وقتی به خانه‌های‌شان رسیدند چیزی جز ویرانی ندیدند و بسیاری از خیابان‌ها به دلیلی این خرابی‌ها و آوار بسته شده بود.

"زلزله"، "فاجعه"، "ویرانی" و "کشتار دسته جمعی" عبارت‌هایی است که فلسطینی‌ها از آن برای توصیف خرابی‌هایی استفاده کرده‌اند که نیروهای رژیم صهیونیستی در منطقه شجاعیه در شمال نوار غزه و دیگر مناطق غزه به بار آورده‌اند که ظرف 20 روز در آماج حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم صهیونیستی قرار داشته‌ است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز پیشتر اعلام کرد که نیروهای این رژیم 120 بمب هریک به وزن یک تن به منطقه شجاعیه شلیک کرده‌اند و نتیجه این حملات این شد که صدها خانه به تلی از خاک تبدیل شد.

هدف تبدیل غزه به منطقه عاری از سلاح است
وزیر امور استراتژیک و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: موافقت اسرائیل با آتش بس در واقع یک گام تاکتیکی آن هم با هدف اجرای عملیات نابودسازی تونل‌های حماس و کسب مشروعیت برای عملیات‌ نظامی خود در سطح بین المللی است. یووال اشتاینتس، اظهار کرد: ارتش اسرائیل تاکنون توانسته است که بیشتر تونل‌هایی را که به مرزهای اسرائیل ختم می‌شوند، نابود کند. وی افزود: هدف از این عملیات در طولانی مدت تبدیل کردن نوار غزه به یک منطقه خالی از سلاح است.
مرجع : ايسنا