به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۵۰۹۸۳
عبادی: کابینه هفته آینده معرفی می‌شود

توهم نوري‌مالكي: من همچنان نخست‌وزيرم!

گروه بين‌الملل: نخست‌وزیر جدید عراق، اعلام کرد کابینه خود را طی هفته آینده اعلام خواهد کرد.
توهم نوري‌مالكي: من همچنان نخست‌وزيرم!
«حیدر العبادی» اعلام کرد: «وزرای کابینه جدید را هفته آینده اعلام خواهم کرد و هیچ تاخیری پذیرفتنی نیست.» نخست‌وزیر جدید عراق که این مطلب را در گفت‌وگو با خبرگزاری «الیوم الثامن» بیان کرد، افزود: «وزرای کابینه بعدی براساس شایستگی، صداقت و اعتبار خوب انتخاب خواهند شد.» العبادی گفت: «ما خواهان مشارکت همه نیروهای سیاسی در دولت بعدی برای ایجاد فرآیند دموکراتیک محکم هستیم.» براساس این گزارش، «فواد معصوم» رئیس‌جمهوری عراق، روز دوشنبه به طور رسمی «حیدر العبادی» را مامور تشکیل دولت بعدی عراق کرد. ائتلاف شیعیان در پارلمان عراق با موافقت 127 نفر از اعضای خود، حیدر العبادی را به عنوان نامزد تصدی پست نخست‌وزیری عراق معرفی کرده بود. 

توهم نوري مالكي: من همچنان نخست‌وزيرم!
در همين حال نوري مالكي، با نامزدی حیدر العبادی برای تصدی پست نخست وزیری مخالفت و تاکید کرد طرف های عراقی و بین المللی در این اقدام غیر قانونی مشارکت داشته اند. نوری المالکی در نشست فراکسیون پارلمانی حزب الدعوه در بغداد گفت: امروز شاهد آن هستیم که به صورت وحشتناکی قانون اساسی عراق نقض شده است. شایسته بود رئیس جمهور درنگ می کرد و با دیگران به تفاهم می رسید. زمانی که با وی تماس گرفتم گفت که من (حیدر العبادی) را مکلف خواهم کرد و دادگاه فدرال نیز هر کاری خواست بکند. این اظهارات رئیس جمهور عراق که مسئول حمایت از قانون اساسی عراق بوده بسیار خطرناک است. ما در برابر وضع بسیار خطرناکی قرار گرفتیم که تهدیدی برای شهروندان عراقی است. این که حامی قانون اساسی آن را نقض می کند وضع بسیار خطرناکی است. بنابراین ما در برابر یک نقض خطرناک قانون اساسی قرار داریم و شکایت خود را ارائه کردیم و دلایل و مدارک خود را دال بر این که بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی هستیم در اختیار داریم.

وی افزود: انتخاب عبادی برای تصدی پست نخست وزیری عراق اشتباه است. باید انتخاب نامزد تصدی پست نخست وزیری بر اساس مشارکت و نشست در جلسه باشد و برخی ها به صورت یکجانبه نمی توانند نامزد نخست وزیری را معرفی کنند. تا کنون هیچ یک از فراکسیون های پارلمانی جلسه ای برای انتخاب این پست نداشته و تنها دولت ائتلاف دولت قانون این جلسه را برگزار کرده و نوری المالکی را با اجماع انتخاب کرده است. بنابراین همه فرایندهای قانونی و حق انتخاب و شمار کرسی ها به سود ماست.

وی افزود: این ائتلاف یکصد و سه کرسی در پارلمان عراق دارد و نمی تواند این ائتلاف و قانون اساسی را دور زد. این ائتلاف سه میلیون و چهارصد هزار رای در انتخابات پارلمانی و هفتصد و بیست و پنج هزار رای فقط در بغداد داشته است. اقدام دیروز در انتخاب حیدر العبادی بر اساس هماهنگی های داخلی و خارجی برای دور زدن قانون اساسی بوده است. زمانی که ما با نقض قانون اساسی مخالفت کردیم این هماهنگی خارجی روشن شد به طوری که وزارت خارجه آمریکا در کنار ناقضان قانون اساسی قرار گرفت و این نقض قانون را محکوم نکرد.

وی اضافه کرد: آمریکا به عنوان کشور دموکراتیک شایسته است نقض قانون اساسی را در عراق محکوم کند ولی در کنار ناقضان قانون اساسی قرار گرفته است. رای دادگاه فدرال عراق و فرآیند اعلام نامزدی ائتلاف دولت قانون درست است و کسانی که در مقابل فردی را برای تصدی پست نخست وزیری معرفی کردند در مسیر اشتباهی قرار دارند. ما باید تلاش کنیم بر اساس قوانین موجود در کشور حرکت کنیم. قاطعانه در برابر نقض قانون اساسی می ایستیم.

نوری المالکی ادامه داد: من به عنوان رئیس ائتلاف دولت قانون هستم و این ائتلاف شامل شماری از فراکسیون هاست و رئیس آن نیز بنده می باشم. من همچنین رئیس فراکسیون پارلمانی حزب الدعوه هستم و این اسناد در کمیسیون انتخابات عراق موجود است و بنابراین هیچ کس حق ندارد به نمایندگی از فراکسیون حزب الدعوه و ائتلاف دولت قانون بدون مجوز من و مجمع عمومی وارد رایزنی های سیاسی شود. هر اقدامی خارج از این چارچوب باطل است.

وی گفت: اقدام امروز (انتخاب حیدر العبادی) نیز تلاشی برای دور زدن قانون اساسی بوده است. من به ملت عراق اطمینان می دهم این اقدام هیچ ارزشی ندارد و باطل بودن آن روشن است و از طریق فرایند قانونی شکل نگرفته و رای دادگاه فدرال عراق بسیار روشن است و می توان نقض قانون اساسی را به روشنی مشاهده کرد. مالكي تاکید کرد: نمی توان آشکارا قانون اساسی را نقض کرد و سپس خود را متعهد به قانون اساسی و روند دموکراتیک کشور دانست. مطمئن باشید که بر سر نامزدی خود هستیم و پیام من به نیروهای مسلح عراق، نیروهای داوطلب و مجاهدان پلیس و ارتش عراق در همه جبهه ها که نگرانی هایی درباره نقض قانون اساسی دارند این است که در مواضع خود باشند و از جای خود تکان نخورند و در برابر نقض قانون اساسی نگران نباشند.