به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
 
۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۵۱۴۶۷

بازتاب جهاني تبریک روحانی به میرزاخانی

گروه علمی: روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتورنوشت : حسن روحانی رییس جمهوری ایران افتخار کسب دریافت جایزه ˈفیلدز مدال را به مریم میرزاخانی تبریک گفت و در پیامش به همین مناسبت، همه ایرانیان را در سراسر جهان دارایی ملی کشورˈ خواند.
بازتاب جهاني تبریک روحانی به میرزاخانی
درگزارش این روزنامه آمریکایی که روز گذشته (جمعه) به قلم لیدیا تومکیو منتشر شد، آمده است :مریم میرزاخانی نخستین زن و اولین ایرانی برنده جایزه پر افتخار فیلدز مدال در علم ریاضیات است که جایزه خود را از اولین رییس جمهوری زن کره جنوبی دریافت کرد. این جایزه به پاس مجاهدت های مریم میرزاخانی در علم دینامیک و هندسه سطوح ریمن و فضاهای پیمانه ای آنها که برای بررسی و آزمایش سطح منحنی انجام می گیرد به این زن جوان ایرانی اعطا شد. نظریه مریم میرزاخانی فعلا در سطح تئوری (فرضیه) است اما امکان دارد در فیزیک و تئوری کوانتوم کاربردهایی پیدا کند.

میرزاخانی در بیانیه ای که دانشگاه استنفورد آن را منتشر ساخته، اعلام کرده است: این افتخاری بزرگ است و من خوشحال خواهم شد اگر کسب این جایزه راهگشای زنان دانشمند و ریاضی دان جوان باشد. وی گفت: اطمینان دارم در سال های آتی زنان زیادی این قبیل جوایز را دریافت خواهند کرد. ساینس مانیتور می نویسد: به همین مناسبت حسن روحانی رییس جمهوری ایران این موفقیت را به میرزاخانی تبریک گفت.

روحانی در تبریک به خانم میرزاخانی گفته است: تبریک به مریم میرزاخانی که اولین زنی است موفق به دریافت جایزه فیلدز می شود و این افتخاری برای ما ایرانیان است. روحانی دراین پیام اشاره می کند:امروزهمه ایرانیان می توانند به خود ببالند، اولین زنی که مفتخر به دریافت جایزه فیلدز می شود هموطن آنهاست. روحانی تاکید کرد:همه ایرانیان در سراسر جهان دارایی های ملی کشور و نماینده ملت ایران هستند و من به مجاهدت های علمی شما ادای احترام می کنم. امیدوارم زندگی شما سراسر شادی و موفقیت باشد.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه می نویسد: خبر دریافت جایزه فیلدز توسط یک زن ایرانی، بازتاب گسترده ای در وب لاگ ها و وب سایت های رسمی و غیر رسمی خبری ایران داشت و همه این رسانه ها با غرور و افتخار این موفقیت را بازتاب دادند. همه آژانس های خبری رسمی با انتشار جزییاتی از بیوگرافی(شرح حال) میرزاخانی وی را یک ریاضی دان برجسته معرفی کرده اند.

ساینس مانیتور افزود: خبرگزاری نیمه رسمی مهر جایزه ای را که میرزاخانی دریافت کرده است را نوبل ریاضی خواند و شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان پرس تی وی نیز با پخش گزارشی از شرح حال این دانشمند جوان، وی را نابغه ایرانی معرفی کرد. وب سایت های رادیو و تلویزیون دولتی ایران(IRIB) و خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) هر دو با چاپ عکس هایی از میرزاخانی بر روی صفحات اول وب سایت های خود، پیام تبریک روحانی به وی را به طور کامل منتشر کردند.

درادامه گزارش آمده است: جایزه فیلدز هر چهار سال یک بار به ریاضی دانان زیر40 سال و به پاس قدردانی از مجاهدت هایشان در ریاضیات و یا طرح هایشان برای پیشرفت علم ریاضی در آینده اعطا می شود. ارزش نقدی این جایزه 13هزار و 700 دلار است. یکی از ایرادهایی که در گذشته به این جایزه وارد می شد، شرط محدودیت سنی آن است که به خصوص برای زنان همواره مشکل ساز بوده است. زنان دانشمند به این مساله معترض هستند و عنوان می کنند که اوج دوران پژوهش های علمی شان را ناگزیرند صرف زندگی خانوادگی کنند و در میان سالی موفق به انجام پژوهش های علمی می شوند.

مریم میزراخانی متولد و بزرگ شده تهران است. وی متاهل و صاحب یک فرزند دختر و قائل به وجود مشکلات خانوادگی برای زنان در جامعه ریاضی آمریکا است. میرزاخانی دراین باره توضیح می دهد: به نظر من وضعیت زنان در ریاضی از نقطه ایده آل فاصله بسیاری دارد و موانع اجتماعی برای دخترانی که علاقه مند به علوم ریاضی هستند امروز باید درمقایسه با گذشته برطرف شود و شرایط امروز ایده آل تر از گذشته باشد. وی افزود: برای زنان ایجاد توازن بین فعالیت حرفه ای و زندگی خانوادگی چالشی بزرگ است و اغلب زنان را مجبور به تصمیم گیری های سخت می کند و معمولا هم حرفه آنها به خطر می افتد. اما به هر روی در سال های اخیر پیشرفت های موثری در این زمینه حاصل شده است و من مطمئنم این روند ادامه خواهد داشت.

میرزاخانی لیسانس خود را از دانشگاه صنعتی شریف در تهران اخذ کرد و پس از آن عازم امریکا شد و مدرک دکترای خود را در رشته ریاضی در دانشگاه هاروارد دریافت کرد و از سال 2008 نیز استاد ریاضی دانشگاه استنفورد کالیفرنیا است. نکته جالب توجه در مورد شرح حال میرزاخانی این است که او در کودکی غرق در ریاضی نبود بلکه قصد داشت در آینده نویسنده شود اما او با راهنمایی مدیر دبیرستان خود که کلاس های تقویتی ریاضی را اداره می کرد علاقمند به ریاضی شد و درسال های 1994 و 1995 مدال طلای ریاضی در المپیاد جهانی ریاضی را کسب کرد. وی اولین زن در تیم الپیماد جهانی ریاضی ایران بود و امروز هم اولین زن ایرانی است که مفتخر به دریافت جایزه معتبر فیلدز مدال می شود.
مرجع : ایرنا