به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۲۰:۰۴
 
۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۵۱۷۲۳
در مخالفت با استیضاح و حمایت از وزیر علوم‎

بیانیه 65 انجمن اسلامی و تشکل دانشجویی

گروه سياسي: در آستانه برگزاری جلسه استیضاح فرجی دانا، 65 انجمن اسلامی و تشکل دانشجویی در حمایت از وزیر علوم بیانیه‌ای منتشر کردند.
بیانیه 65 انجمن اسلامی و تشکل دانشجویی
به گزارش ایسنا، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
از هشت ماه قبل که وزیر علوم با رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی بر مسند هدایت جریان علمی دانشگاهی کشور نشست، فرصتی برای رویش جوانه‏‌های پژمرده امید در نسل جوان دانشگاهی ایجاد شد. وزارت علوم به‏ تدریج بسترهای ایجاد محیطی پرنشاط و پویا به‏ منظور رشد و شکوفایی جامعه دانشگاهی را فراهم کرد و دانشجویان اگرچه این روند تدریجی را کند می‏‌دانستند، اما صبورانه جریان امید را در دانشگاه‏‌ها حفظ کردند.

در این مدت وزارت علوم با تکیه بر مشی اخلاقی و اسلامی، فساد زدایی از رویه‏‌های موجود را در سرلوحه اقدامات خود قرار داد و با افشای تخلفات وزارتخانه متبوع در دولت سابق نگاه‏ ها را به مبارزه عملی با فساد سیستماتیک تغییر داد. در مدت زمان کوتاه عملکرد عدالت محور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شاهد پیامدهای مثبت و امیدبخش دیگری در جامعه دانشگاهی بوده‏ ایم که ذکر چند مورد آن موجب تنویر افکار عمومی خواهد شد:

• گشایش نسبی در فضای دانشگاه برای بروز و ظهور سلایق مختلف و متفاوت در چارچوب قانون اساسی

• ایجاد فضای آرامش و نشاط حقیقی و فراهم شدن بستر پیشرفت مؤثر علمی در دانشگاه

• بازگشت نسبی قانونگرایی و حساسیت عملی نسبت به مطالبات دانشجویان و اساتید

• بازتعریف مفهوم امنیت در دانشگاه و تغییر ماهوی کم‏ سابقه در اداره حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

در این میان اقدام تعدادی از نمایندگان، برخلاف فضای عمومی مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دلایل عجیب در پایان سال تحصیلی، برای جامعه دانشگاهی بسیار غیرمنتظره بوده و شائبه سیاسی بودن این انگیزه‏‌ها را برانگیخته است. این‌گونه پنداشته می‌شود که این عده قلیل هنوز زخم حماسه مردمی 24 خرداد را بر تن دارند و به بحران سازی علیه دولت تدبیر و امید به مثابه مرهمی بر این زخم‏‌ها می‏‌نگرند.

«رکود پیشرفت علمی کشور، غلبه شدن حاشیه بر متن جامعه دانشگاهی، اجازه تحصیل به دانشجویان ستاره دار و هزینه هایی که در پی عملکرد هشت ماهه اخیر وزیر علوم نسبت به نظام ایجاد شده» از جمله بهانه‏‌هایی است که رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات و 50 نماینده دیگر مجلس بر آن تکیه زده اند. سیاسی بودن این استیضاح در آن‏جا هویدا می‏‌شود که قبل از هرگونه نشست مشترکی با وزیر علوم اعلام شد: «از توضیحات وزیر علوم قانع نخواهیم و بر استیضاح مصر هستیم».

اینک می‌‏توان پرسید که چرا برخی از نمایندگان در مقابل اقدامات غیرقانونی وزارت علوم در دولت سابق از جمله اعطای سه هزار بورسیه‏ غیرقانونی، پذیرفتن صد نفر فاقد شرایط لازم بعنوان اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تخلفات دفتر تحکیم وحدت و... سکوت پیشه کرده بودند و امروز نگران پیشرفت علمی جامعه دانشگاهی شده‌اند؟!

آیا زمانی‏که تشکل های دانشجویی و فعالان دانشجویی را با هزینه‏‌های سنگین ممنوعیت از تحصیل مواجه می‏ کردند و راه بروز و ظهور سلایق و اندیشه های متفاوت را در دانشگاه‌ها می‏‌بستند، به نظام و آرمان‌های انقلاب اسلامی خدشه‏‌ای وارد نمی‏‌شد؟ بدون تردید چنین گفتار و رفتاری برآمده از خشم و نفس امّاره انسان هایی است که برای رسیدن به خواهش های نفسانی خود اخلاق و عقلانیت را زیر پا گذاشته‌اند.

بر این اساس جمعی از انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های کشور ضمن دفاع و پشتیبانی از اقدامات شجاعانه و خردگرایانه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار آنند که وزیر محترم با عزمی راسخ تر و گام های استوارتر به پیش رفته تا شاهد پویایی و نشاط تشکل های دانشجویی باشیم.
همچنین از مجلس محترم شورای اسلامی انتظار می رود تحت تأثیر تلاش اقلیت افراطی نمایندگان برای جنجال آفرینی و بحران سازی برای دولت تدبیر و امید قرار نگرفته و با همدلی و خردگرایی مسیر مسائل عمومی و مصالح همگانی دانشگاهیان، جوانان و ملّت ایران را در پیش بگیرند.